تولید و تقویت روحیه «ما می‌توانیم»؛ بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب / تلفیق درست مقاومت و مذاکره هنر مسئولان است
کد خبر: 3952494
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
صباح زنگنه مطرح کرد:

تولید و تقویت روحیه «ما می‌توانیم»؛ بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب / تلفیق درست مقاومت و مذاکره هنر مسئولان است

کارشناس مسائل سیاسی درباره معرفی انقلاب اسلامی و راهبرد مقاومت به منزله عقب‌گرد و حرکت ارتجاعی در رسانه‌های معاند، درباره نوع معرفی دستاوردهای انقلاب برای اقناع نسل جوان گفت: مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی که باید برای جوانان تبیین کرد ایجاد و تقویت روحیه «ما می‌توانیم» است که این دستاورد را نمی‌توان با زور و اجبار ایجاد و در مغز و و قلب انسان‌ها وارد کرد.

صباح زنگنه، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش انقلاب اسلامی در به تکامل رساندن مقوله مقاومت گفت: انقلاب همانند یک موجود زنده است و اگر بتواند امکانات بازسازی خود و ساز‌وکار عملکرد داخلی خودش را بشناسد و کشف کند به طور طبیعی امکان تداوم حیات خواهد یافت.

وی ادامه داد: ابزار دومی که هر موجود زنده به آن احتیاج دارد شناخت محیط و تطبیق‌دادن خود با چالش‌های محیط پیرامون خودش است. انقلاب در محیط بیرونی با چالش‌های جدی مواجه می‌شود که این چالش‌ها طبیعت و ماهیت متفاوتی دارند. زمانی ماهیت این چالش‌ها، فکری و فرهنگی است و گاهی روانی و گاهی هم مادی و سخت است و طبیعت این چالش‌ها با چشم‌اندازی که این موجود زنده برای خودش تعریف کرده تناسب دارد که تا کجا می‌خواهد پیش برود و به چه اهدافی می‌خواهد برسد و به همان نسبت هم چالش‌ها شدت و ضعف پیدا می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


زنگنه اظهار کرد: آنچه انقلاب اسلامی از ابتدا با آن روبرو بوده عبور از طیفی از چالش‌ها بوده است. یک زمانی قدرت‌های بزرگ دنیا و برخی کشورهای همسایه حضور یک نظام و تفکر جدید را بر نمی‌تافتند و به روش‌‌های مختلف هم تلاش کردند تا این انقلاب را نابود کنند یا به تأخیر بیندازند و آن را با مشکلاتی مواجه کنند اما ایستادگی و شناخت این چالش‌ها به انقلاب کمک کرد تا از آنها عبور کند و در ادامه نیز نوع دیگری از چالش‌ها را تجربه کرد.

اصرار بر مقاومت، رمز عبور از چالش ها

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: ابعاد این چالش‌ها از کشورهای پیرامونی مانند جنگ عراق علیه ایران تا چالش‌های توسعه‌طلبی و نژادپرستانه رژیم صهیونیستی و چالش‌های سلطه‌گری آمریکا در منطقه را شامل می‌شد. همه اینها چالش‌هایی است که سال به سال انواع و اشکال جدیدی از مشکلات و موانع را در برابر انقلاب اسلامی ایجاد کرد. یک زمانی چالش‌ها در حد جنگ روانی و زمان دیگری در حد ممانعت از توسعه داخلی، رشد اقتصادی و فناوری و زمان دیگر معطوف به ممانعت از حضور منطقه‌ای ایران بود اما اصرار بر مقاومت، زنده ماندن انقلاب و غلبه بر این چالش‌ها کمک کرد که انقلاب اسلامی بر بخش عمده‌ای از این چالش‌ها غلبه کند و رو به جلو حرکت کند و جایگاه خود را در منطقه و جهان به دست بیاورد.

وی با بیان اینکه این به معنای تمام شدن چالش‌ها و موانع پیش رو نیست، گفت: همانطور که انقلاب یک موجود زنده است مخالفان آن نیز خود را به آب و آتش می‌زنند تا جایگاه خود را حفظ کنند. بنابراین این چالش‌ها، درگیری‌ها، مقاومت‌ها و ایستادگی‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کند و میدان‌های تازه‌ای برای تفکر انقلاب اسلامی گشوده می‌شود و طرفداران بیشتری در سرزمین‌های دور و نزدیک کسب کرده و می‌کند.

مذاکره و مقاومت روبروی هم نیستند

زنگنه در پاسخ به این سؤال که اگر چالش‌های پیش روی انقلاب را دائمی بدانیم آیا مقاومت راهبرد همیشگی است و دو گانه «مقاومت ـ مذاکره» اصالت ندارد، گفت: مقاومت و مذاکره هیچ‌گاه روبروی هم نیستند و تلفیق این دو نیازمند هنر است و این هنر نتیجه ممارست است. اگر یک نظام سیاسی انواع چالش‌ها را به خودش نبیند و تجربه نکند دچار نقص و ضعف و عقب‌ماندگی می‌شود. این هنر نظام اسلامی و مسئولان انقلاب است که بتوانند نسبت‌ها و اولویت‌های هر یک از عناصر قدرت را تشخیص دهند و متوجه شوند چه زمانی و چگونه آنها را به کار ببرند.

وی تصریح کرد: در واقع یک فرمول واحد وجود ندارد که بگوییم یا مذاکره یا مقاومت. این هنر مدیریت نظام و انقلاب است که تشخیص دهد چه زمانی باید غلظت مقاومت را بیشتر کند و چه زمانی غلظت مذاکره را. انعکاس این هنرمندی در طرف مقابل اعم از رقبا و دشمنان، مشخص می‌شود و معلوم می‌شود از کدام یک از این ابزارهای گوناگون بیشتر یا کمتر باید استفاده کرد.

ضرورت تبیین بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب برای نسل جوان

زنگنه درباره نوع مواجهه با شبهه‌افکنی‌های معاندان انقلاب اسلامی به ویژه در زمینه معرفی انقلاب و راهبرد مقاومت به مثابه یک عقب‌گرد و حرکت ارتجاعی برای اقناع نسل جوان گفت: مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی که باید برای جوانان تبیین کرد ایجاد و تقویت روحیه «ما می‌توانیم» است. در کشورهای تحت سلطه آنچه بیشتر به جوانان تلقین می‌شود این است که شما نمی‌توانید کاری کنید و اجازه دهید دیگران این کارها را برای شما بکنند و شما هم اگر پول دارید پول آن را پرداخت کنید و خدمات دریافت کنید و اگر هم این ملت‌ها پولی نداشته باشند منابع و ثروت‌های طبیعی‌شان به غارت می‌رود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی این روحیه را عوض کرد، گفت: این تحول واقعا دستاورد بسیار بزرگی است و اینگونه هم نیست که بتوان با زور و اجبار این رویه را ایجاد کرد و در مغز و قلب انسانها ایجاد کرد.

وی ابراز کرد: دستاورد بزرگ دیگر انقلاب اسلامی، استقلال است. البته استقلال ابعاد گوناگونی دارد و نسبت‌های مختلفی هم از دخالت اراده‌های خارجی در مقابل آن اعمال می‌شود که باید همه آن‌ها را شناسایی کرد و در برابر آن ایستاد اما همین قدرت‌های خارجی که هنوز نسبت به انقلاب کینه دارند در صدها و هزاران کتاب و تحقیقی که منتشر کردند و مراکز تحقیقاتی زیادی که درباره انقلاب اسلامی مطالعه می‌کنند، نشان می‌دهد که غرب در مقابل انقلاب اسلامی و تفکر و فرهنگ آن احساس ضعف و نارسایی می‌کنند.

زنگنه اظهار کرد: مجموع همه این تحقیقات در تبلیغات رسانه‌ای خود را نشان داد که اعلام کردند انقلاب اسلامی به چهل سالگی خود نمی‌رسد و از زبان کینه‌توزترین افراد مانند بولتون، مقامات انگلیسی، فرانسوی و صهیونیستی مطرح شد و رسانه‌های عربستانی و اماراتی نیز به شدت بر روی این موضوع کار کردند اما اکنون بیش از دو سال از چهل سالگی انقلاب هم گذشته و پختگی و انسجام انقلاب و نهادهای انقلابی بیشتر شده است.

وی با قبول ضعف‌ها و نقایص داخلی گفت: اگر به سخن امیرالمومنین علی(ع) که فرمودند «من عرف نفسه عرف ربه» بیشتر عمل کنیم و خود را بیشتر بشناسیم و امکانات و ظرفیت‌ها و چشم‌اندازمان را بشناسیم آن زمان راحت‌تر می توانیم بر این چالش‌ها غلبه کنیم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha