فیلم | قدم اول برای رشد فعالیت‌های قرآنی کشور
کد خبر: 3951083
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
منشور توسعه فرهنگ قرآنی برگی از دستاورد قرآنی انقلاب / 1

فیلم | قدم اول برای رشد فعالیت‌های قرآنی کشور

سند منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی، صرفاً اولین قدم برای روشن شدن مسیر رشد فعالیت‌های قرآنی در کشور است، چراکه با وجود این سند می‌توانیم فعالیت‌های مختلفمان را تجمیع و بین آنها هم‌افزایی ایجاد کنیم.

به گزارش ایکنا، منشور توسعه فرهنگ قرآنی با هدف دستیابی به جامعه‌ای متمسک به قرآن و عترت و برخوردار از ایمان و عمل صالح، تحقق اندیشه‌های معمار بزرگ انقلاب اسلامی و رهنمود‌های مقام معظم رهبری برای گسترش فرهنگ حیات‌بخش قرآن، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و مؤسسات و گروه‌های فعال غیر دولتی برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌های قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی، ارتقای التزام عملی به قرآن در ابعاد فردی و اجتماعی، تحقق فرهنگ قرآنی در نظام مدیریت و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کشور، توسعه مهارت‌های روان‌خوانی و صحیح‌خوانی و درک معنای آیات در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان، تقویت و گسترش انس با قرآن در اقشار مختلف جامعه تصویب شد.
 
تصویب منشور و تأسیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نشان‌دهنده عزم متولیان نظام در ساحت مدیریت فرهنگ جامعه است تا طریق پرتوفیق اقامه کتاب خدا و دستیابی به جامعه‌ای متمسک به قرآن و عترت تسهیل شود.

خبرگزاری ایکنا، با توجه به اهداف بلند این سند و با هدف شناخت هر چه بیشتر آن درصدد است که در روزهای گرامیداشت چهل‌ودومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به معرفی کوتاه از این سند و اسناد راهبردی آن در قالب متن و فیلم با ارائه محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی که خود از دست‌اندرکاران تهیه این سند بوده  است، بپردازد.
 

«در کشور ما مانند همه کشور‌ها، اسناد مختلفی برای مدیریت و برنامه‌ریزی امور مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تصویب می‌شود که از جمله این اسناد سندی به نام منشور توسعه فرهنگ قرآنی است. این سند در سال ۱۳۸۸ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و بعد از تصویب، اسناد فرعی با عنوان سند‌های راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم، توسعه آموزش و پژوهش عالی قرآن و توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی به تصویب رسید و در مصوبات مجلس و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و گاه در آیین‌نامه‌هایی که در بخش‌هایی مانند هیئت دولت مطرح شده است، جای پای این سند وجود دارد.
 
چرا به دنبال این سند بوده‌ایم؟ چون آثار و برکاتی که خواهد داشت و اثرات اجرای آن در سطوح مختلف کشور یکی از ضروریات است. البته همه می‌دانیم که فقط با ارائه سند، کاری از پیش نمی‌رود، اما در هر صورت این سند می‌تواند قدم اولی باشد، برای اینکه بدانیم چه مسیری را می‌خواهیم، طی کنیم؛ لذا از طریق این سند می‌توانیم فعالیت‌های مختلفمان را تجمیع و بین فعالیت‌ها هم‌افزایی ایجاد کنیم.

دعا می‌کنیم تا خداوند به ما توفیق دهد که در این مسیر بتوانیم به قرآن کریم خدمت کنیم؛ البته اگر این سند هم وجود نداشته باشد، مردم برای قرآن کار می‌کنند و این واقعیت در طول تاریخ بوده است، اما به هر حال نهاد‌های فرهنگی مختلفی در کشور داریم که همه آنها می‌توانند کارهایشان را با یکدیگر هماهنگ کنند و هر کدام در مسیر توسعه فعالیت‌های قرآنی قدمی بردارند و در کنار آن‌ها، سازمان‌های مختلف بخش مردمی و بخش دولتی و بخش‌هایی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی فعالیت می‌کنند، هر کدام کار‌هایی را انجام دهند که مکمل کار‌های یکدیگر در مسیر خدمت به قرآن باشد.

همه این کار‌ها را در قالب یک هیئت قرآنی با عنوان نظام توسعه فرهنگ قرآنی در کشور انجام خواهیم داد. موفقیت دست خداست و امیدواریم که ظرفیت این توفیق را پیدا کنیم.»
انتهای پیام
captcha