مراکش عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به تعویق انداخت
کد خبر: 3944780
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸

مراکش عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به تعویق انداخت

روزنامه عبری‌زبان هاآرتص اعلام کرد که مقامات مراکش تا زمان روشن شدن موضع رئیس‌جمهور بعدی آمریکا در قبال برخی مسائل، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به تعویق انداخته‌ است.

به گزارش ایکنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع دیپلماتیک در تل‌آویو خبر دادند که مراکش در رابطه با اسرائیل آهسته پیش می‌رود و منتظر شناخت موضع دولت جو بایدن، پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به تعهدات دونالد ترامپ در قبال مراکش است.

روزنامه هاآرتص روز پنجشنبه اعلام کرد که مراکش در حال حاضر قصد ندارد از روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل خبر بدهد و تنها به گشوده شدن دفتر ارتباط در دو کشور اکتفا کرده است.

این روزنامه افزود: مراکش همچنین به دنبال این نیست که طی مراسم جشنی توافق بر سر گشوده شدن دفتر ارتباط در دو کشور را امضا کند، برخلاف توافق‌هایی که میان اسرائیل و دیگر کشورهای عربی طی مراسمی منعقد شد.

هاآرتص گفت: مراکشی‌ها منتظر هستند تا بایدن رئیس جمهور شود و نظر خود را درباره تعهدات ترامپ بدهد، به خصوص در قضیه به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی منطقه‌ای که مراکش بر سر آن با جبهه آزادی بخش پولیساریو منازعه دارد.

به نوشته این روزنامه عبری‌زبان، مراکش همچنین می‌خواهد از موضع بایدن در قبال مسئله فلسطین آگاه شود، چیزی که محمد ششم پادشاه مغرب آن را یک تعهد ملی و اخلاقی برمی‌شمرد که انصراف از آن ممکن نیست.

مراکش چهارمین کشوری است که طی چهار ماه گذشته، پس از امارات، بحرین و سودان با نظارت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

هیأتی صهیونیستی به ریاست «مئیر بن شبت»، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی نیز به تازگی به مراکش سفر کرد و از سوی دیگر یک هیأت آمریکایی هم به ریاست «جرد کوشنر»، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ به رباط، پایتخت مراکش سفر کردند.

در عین حال منابع صهیونیستی نیز گزارش داد که  شاه مغرب قصد ندارد توافق عادی‌سازی میان رباط و تل آویو به صورت علنی امضا شود.

انتهای پیام
captcha