روایت فیض کاشانی درباره تحریف به نقیصه نافی حجیت قرآن است
کد خبر: 3942478
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
حجت‌الاسلام نصیری بیان کرد:

روایت فیض کاشانی درباره تحریف به نقیصه نافی حجیت قرآن است

استاد سطح خارج اصول حوزه علمیه با ذکر روایتی از فیض کاشانی در ذیل آیه سوم سوره نساء، گفت: برخی از اینکه ابتدای آیه سوم سوره نساء در مورد یتیمان است، ولی انتهای آن در مورد تعدد زوجات است؛ نتیجه گرفتند که منافقان بخش‌هایی از قرآن را انداخته‌اند. با این بیان، حجیت قرآن بر زمین زده می‌شود. توجیه اینکه با وجود کاستی، همین مقدار قرآن برای ما کافی و حجت است، سخن درستی نیست.

یبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد سطح خارج حوزه علمیه قم، اول دی‌ماه در ادامه جلسات خارج اصول به نقد روایاتی که ظاهر آنها به تحریف قرآن اشاره دارد، پرداخت و گفت: اگر قرار است که قرآن را به عنوان مهمترین منبع در اجتهاد بدانیم باید اثبات کنیم که این کلام از خداست و الا صدماتی به همراه دارد.

وی افزود: مرحوم فیض کاشانی برخی از این روایات را ذکر کرده است، از جمله به روایتی استناد می‌کند که گفته است که ابتدای آیه سوم سوره نساء «وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا» در مورد یتیمان است، ولی انتهای آن در مورد تعدد زوجات است؛ لذا با همدیگر همخوانی ندارند و نشان می‌دهد که منافقان بخش‌هایی از این آیه قرآن را انداخته‌اند.

وی افزود: اگر قرار باشد به این روایت عمل کنیم؛ یعنی بالای دوهزار آیه از یک آیه افتاده باشد، دیگر چه استنادی می‌توان به قرآن کرد؟ البته این مورد از درون خود نقض دارد، زیرا اگر دوهزار آیه قرآن در اینجا کم شده باشد و آیات دیگری در سوره‌های دیگر در این صورت بخش اعظمی از  قرآن از دست رفته و این با عقل و نقل سازگار نیست.

استاد خارج اصول حوزه اضافه کرد: آیات قبل و حتی بعد از این آیه در مورد رسیدگی به یتیمان است؛ صدر این آیه هم بر رعایت اموال یتیمان و دست‌درازی نکردن بر آن تأکید فرموده و در انتها هم فرموده اگر نگران هستید نتوانید در استفاده از اموال آنها عدالت را رعایت کنید دختران یتیم (کسانی که شرایط لازم را دارند) به همسری بگیرید.

نصیری افزود: فرموده اموال یتیمان را به آنها برگردانید و مبادا اموال خود را با آنها مخلوط کنید؛ حتی تهدید فرموده که اگر شما به یتیمان جفا کنید به فرزندان شما جفا خواهد شد. حال کسی یتیم آورده در خانه تا از او حمایت کند و طبیعتاً اموال آن یتیم با اموال این حامی مخلوط می‌شود و خداوند هم شدیداً تهدید به عقاب کرده است؛ طبیعتاً خیلی‌ها امتناع می‌کنند، ولی خداوند پیشنهاد فرمود که اگر شما بیم دارید که در مورد یتیمان عدالت را رعایت نکنید، دختران یتیم را به همسری بگیرید.

بنیانگذار مؤسسه معارف وحی و خرد تصریح کرد: در این صورت مسئله اموال و دردسرهای بعدی آن تا حدود زیادی حل می‌شود پس صدر و ذیل آیه مرتبط است و حرف گزافی است که گفته شود دوهزار آیه در این بین حذف شده است.

استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه زنان بر سر این آیه معترض هستند، گفت: خداوند توپ را در زمین مردان انداخت، زیرا بهانه برای فحشاء زیاد دارند، فرمود اگر ترس دارید که رفتار شما عادلانه نباشد به یکی بسنده کنید؛ یعنی شرطی گذاشت که کار هر کسی نیست؛ زیرا عدالت قلبی که اصلاً نمی‌شود، ولی در عمل هم شرط عدالت را گذاشت که آن هم برای هر کسی امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه در روایات هم داریم، سه گروه یعنی کسانی که با نامحرم دست بدهند، مدیرانی که حداقل 10 نفر زیر دست دارند و افراد بیش از یک زن، دست بسته به قیامت می‌آیند، تأکید کرد: این افراد از ابتدا متهم به بی‌عدالتی هستند، مگر اینکه بررسی شود که رفتار عادلانه با زیردست و با همسران خود داشته‌اند و تکلیف دست دادن با نامحرم هم که روشن است.

نصیری اظهار کرد: متأسفانه مرحوم فیض کاشانی با ذکر برخی روایات از جمله روایت بالا، نتیجه گرفته است، قرآنی که در دست ماست قرآنی نیست که در نزد پیامبر بوده است؛ برخی مطالب مانند اسم امام علی(ع) حذف شده و براساس ترتیبی که قرآن نازل شده هم نیست؛ با این بیان، حجیت قرآن بر زمین زده می‌شود و توجیه آوردن مبنی بر اینکه با وجود کاستی، همین مقدار قرآن برای ما کافی و حجت است، سخن درستی نیست.

کد
انتهای پیام
captcha