اتاق مادر و كودك در همدان احداث شود
کد خبر: 3866976
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

اتاق مادر و كودك در همدان احداث شود

گروه اجتماعی ـ رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان بر احداث اتاق مادر و كودك در پارك‌های فرامحله‌ای، معابر پیادهراهی، نمایشگاه بین‌المللی و ترمینال اصلی شهر تأکید کرد.

اتاق مادر و كودك در شهر همدان احداث شودبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، رضوان سلماسی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان، بر احداث اتاق مادر و كودك در پارك‌های فرامحله‌ای، معابر پیادهراهی، نمایشگاه بین المللی و ترمینال اصلی شهر تأکید کرد.
وی اظهار کرد: اگرچه شهر دوستدار كودك و شهر همه‌شمول از رویكردهایی هستند كه در ادبیات شهری ایران چندان جدید محسوب نمی‌شوند، با این وجود و همچنان بسیاری از فضاهای شهری كشور حضور بی‌دغدغه گروه‌های مختلف جامعه از جمله بانوان و كودكان را فراهم نمی‌آورند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان افزود: در این میان، نبود مكان‌های مناسب برای رسیدگی به نوزادان و كودكان در فضاهای عمومی واجد اهمیت است.
سلماسی اظهار کرد: ایده ایجاد این اتاق‌ها حدود یك دهه پیش در پایتخت مطرح شد و به صورت محدود در برخی مكان‌های عمومی از جمله پایانه‌های حمل‌ونقل برون‌شهری اجرایی شده است.
وی یكی از مهمترین كاركردهای این اتاق‌‌ها را فراهم كردن فرصت بیشتر برای حضور مادران در فضاهای عمومی و بیرون از خانه برشمرد و گفت: بسیاری از مادران پس از به دنیا آمدن فرزندانشان به این علت كه نمی‌توانند مانند قبل از این شرایط به كارهای خود برسند، احساس محدودیت می‌كنند، از این‌رو این اتاق‌ها فرصتی برای حضور آنها به همراه فرزندانشان را ایجاد می‌كند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان همچنین افزود: در واقع مادران وقتی بدانند بیرون از خانه، فضایی وجود دارد كه می‌توانند با آرامش به فرزندان خود رسیدگی كنند، این مهم بر سبك زندگی در نگاه به خود و تجربه مادرشدن آنان، تأثیرگذار است.
سلماسی عنوان کرد: از منظر كلان، دستیابی به این شرایط، تحقق برخی جنبه‌های عدالت جنسیتی به‌منظور استفاده از فضاهای شهری را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: در اکثر مكان‌های عمومی با مشکلات مادران در راستای رسیدگی هر چه بهتر فرزندان مواجه می‌شویم كه ضروری است حقوق اولیه این افراد از سوی مدیریت‌شهری دیده شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان همچنین با توجه به اینکه وزارت كشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دستورالعمل اجرایی راه‌‎اندازی اتاق‌‌های مادر و كودك در این وزارتخانه را تهیه و به استان‌ها و شهرستان‌‌ها ارسال كرده‌اند، گفت: امروزه در ایران شهرداری‌ها صرفاً سازمان‌های خدماتی و عمرانی محسوب نمی‌شوند و رسالت آنها محدود به نظافت یا انجام امور عمرانی نیست، بلكه وظایف فرهنگی و اجتماعی به مجموعه وظایف شوراها و شهرداری‌ها اضافه شده و آنان موظفند برای ارتقای كیفیت زندگی شهروندان تلاش كنند.
سلماسی ابراز کرد: از سوی دیگر بر اساس تأكید كارشناسان، برنامه‌ریزان امر باید با اتخاذ برنامه‌ریزی اصولی، همه جانبه و هر چه زودتر، این راهبرد را در سطح شهر همدان محقق كنند تا از دغدغه خانواده‌ها بكاهد.

انتهای پیام
captcha