استفاده از ظرفیت بانوان با توجه به جنسیت آنان
وی افزود: من با استفاده از ظرفیت بانوان در جامعه مخالف نیستم، ولی باید هر برنامهریزی هم صورت میگیرد، مبتنی بر واقعیت جنسیت باشد، زیرا زنان از 9 سالگی تا دورهای که نمیتوانند باردار شوند، درگیر این پدیده هستند.
علاسوند تصریح کرد: ما مفهوم اغراقشده فمینیستی را قبول نداریم و تحولات بعد از سال دوهزار را هم منکر نیستیم، اما در بسط مفهوم جنسیت نمیتوانیم نقش اجتماعی، تربیتی و خانوادگی و فرهنگی و دینداری را منکر شویم. لذا باید طوری بسط یابد که ظلم به زنان نشود.
وی با بیان اینکه بخشی از سخنان فمینیستها درست است، اظهار کرد: از گزارههای اسلامی بر میآید که اسلام میخواهد نظام جنسیت داشته باشد و دختران را دخترانه و پسران را پسرانه بار آورد و تربیت کند؛ اسلام رشد عاطفی را در دختران مورد تشویق قرار داده است، اما فاصله بی دلیل میان زنان و مردان هم نباید وجود داشته باشد و باید بر مبنای سخنان امام و مقام معظم رهبری، حوزه جنسیتی خود را از نو بسازیم و سامان دهیم.
رشد کاریکاتوری حوزه خواهران در تحصیلات تکمیلی
علاسوند با تأکید بر لزوم تفاوت میان زن و مرد در بحث آموزش گفت: در حوزه رشد کاریکاتوری تحصیلات تکمیلی داریم که منشأ آن مشخص نیست. در عین حال، حوزه علمیه خواهران در بحث کلامی و رفتاری و ادبی می توانند پیشرفت بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه حتی ذهنیت برخی بزرگان حوزه در مورد زنان هم ذهنیت نادرستی است، افزود: خود بنده از یکی از بزرگان شنیدم که ما به مردان مجتهد هم بیشتر از انگشتان دو دست نیاز نداریم و زنان اصلاً نیازی نیست وارد اجتهاد شوند؛ بنابراین وقتی دیدگاه این است، بقیه ماجرا روشن است.
برخی موانع ایدئولوژیک درست میکنند
علاسوند با بیان اینکه برخی موانع مانند بارداری در راه پیشرفت زنان، واقعی هستند، گرچه در موارد زیادی هم این موانع، غیرواقعی است، بیان کرد: موانع دینی هم واقعاً از سوی برخی افراد درست شده است، بدون آنکه نظر دین این باشد؛ در شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی افرادی به عنوان روحانی و کارشناس حضور مییابند و اظهار نظر میکنند، در صورتی که تخصصی هم ندارند، ولی اینها چون روحانی هستند، جریان سازی و موانع ایدئولوژیک هم ایجاد میکنند.
موانع پیشرفت زنان متدین را برطرف کنیم
علاسوند با بیان اینکه چند صد نفر دختران تحصیل کرده ما در دانشگاههای تهران با حجم عظیم فشار تعهد در افزایش جمعیت مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: اگر فقط این قشر جامعه که افراد متدین و متعهد هستند، مشغول فرزندآوری شوند، آن وقت همه فمینیستها و سکولارها و ضد دینها میروند درس میخوانند و مدرک گرفته و پستهای مدیریتی را خواهند گرفت و بچههای متدین و حزباللهیها در یک دهه آینده دستشان به جایی نخواهد رسید و عرصه را به آنان واگذار خواهند کرد، لذا باید این موانع را رفع کنیم تا هماهنگی میان پیشرفت زنان و مسائل زنانگی آنان از جمله فرزندآوری ایجاد شود.
وی با بیان اینکه امروز انبوهخوانی و امتحانات و مدرک گرفتن موانع فراروی طلاب حوزه خواهران است، اظهار کرد: خیلی از مسائل در فقه، مسئله زنان است، ولی در فقاهت مطرح نبوده است؛ مانند موضوع احتلام زنان و ساختن وضوخانه ویژه زنان در مساجد بین راهی؛ همچنین در کتب فقهی از جواهر گرفته تا سایر کتب فقهی، مسئله فقهی آنان مردانه بوده و سوژههای زنان در دانش علوم اسلامی مسئله نبوده، لذا باید این مسئله زنان ر علوم اسلامی گسترش پیدا کند.
وی تأکید کرد: اگر تحول در حوزه خواهران را میخواهیم، این تحول در شرایطی که برخی افراد نیرومند وجود دارند و معتقدند که زنان مثلاً فقه و فلسفه نمیفهمند و نیازی نیست به درجات علمی و اجتهادی برسند، صورت نمیگیرد؛ ما در حوزه خواهران باید خبره پرورش دهیم؛ نه اینکه اقیانوسی با عمق یک وجب درست کنیم.
علاسوند با بیان اینکه علامه طباطبایی اولین ایدئولوگ مسائل زنانه است و مباحث کلامی و فلسفی زیادی دارد، افزود: ایشان فرموده آنچه دین در مورد تفاوت زن و مرد میگوید، باید بپذیریم، ولی مابقی را نباید تفاوت قایل شویم؛ در این صورت این لیست بزرگ نخواهد بود گرچه تأثیرگذار و جدی است.
انتهای پیام