رخداد فرهنگی را خلاقیت و ابتکار می‌سازد نه اعتبار مالی
کد خبر: 3551488
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

رخداد فرهنگی را خلاقیت و ابتکار می‌سازد نه اعتبار مالی

گروه فرهنگی: استاندار مرکزی در حاشیه بازدید از نهمین نمایشگاه سراسری کتاب استان گفت: در حقیقت خلاقیت، ابتکار و فکر است که یک رخداد عظیم فرهنگی را می‌سازد نه داشتن اعتبار مالی بالا، یعنی همین کاری که اداره‌کل ارشاد با وجود مشکلات مالی و نیروی انسانی کم انجام داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، محمود زمانی‌قمی، استاندار مرکزی، شب گذشته، دوشنبه 15 آذرماه از نمایشگاه نهمین نمایشگاه سراسری کتاب مرکزی بازدید کرد.
زمانی‌قمی در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایکنا گفت: صنعت کشور و استان باید از لابه‌لای رخدادهای عظیم فرهنگی و علمی همچون نمایشگاه‌های کتاب استانی ظهور کند.
وی با بیان اینکه رخدادهای فرهنگی و علمی که در استان شکل می‌گیرد پیشنه ما را به آینده متصل می‌کند گفت: کتاب و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه مهمترین و مؤثرترین ابزار برای پیوند میراث کهن و هویت ملی ما در راه رشد و تعالی کشور است.
زمانی‌قمی تصریح کرد: این کتاب است که به مردم جامعه راه‌های رشد و تعالی و عبرت‌هایی که ناشی از اشتباهات تمدن‌ها و  افراد در گذشته بوده را نشان می‌دهد اشتباهاتی که باعث شده آن تمدن به انحطاط و نابودی کشیده شود، در واقع کتاب بزرگترین منبع برای آگاهی و هدایت بخشی هر جامعه است.
استاندار مرکزی در ادامه گفت: اگر کمی در تاریخ تأمل کنیم درخواهیم یافت انسان‌هایی  که در طول تاریخ ماندگار شدند بیشتر افراد اهل قلم هستند و کتاب‌هایی از خودشان به یادگار گذاشته‌اند،  بنابراین هر کشوری برای توسعه فرهنگ، تمدن و شناسایی میراث کهن خویش باید از ابزار کتاب استفاده کند.
وی عنوان کرد: کتاب در تمام حوزه‌ها به کار ما می‌آید و حتی ما در حوزه روابط  بین‌الملل و روابط دیپلماسی می‌توانیم از ابزارکتاب بهره بگیریم و امروز عصر انفجار ارتباطات است، اگر کسی در نقطه‌ای از جهان نظریه‌ای داشته باشه این نظریه اختصاص به جغرافیا و زادگاه فرد ندارد و فقط متعلق به او نیست بلکه متعلق به کل بشریت است.
زمانی‌قمی تصریح کرد: امروز ابزارهای ارتباطی پرکاربردتر از گذشته شده‌اند ممکن بعضی از افراد تصور کنند که فضای مجازی، اینترنت، ارتباطات و ابزارهای موجود، نقش کتاب را نسبت به گذشته کم رنگ‌تر کند اما اعتقاد بنده خلاف این است،  فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ابزارهایی هستند برای بهره‌گیری بیشتر از علم روز، و نه تنها از منزلت و جایگاه کتاب نخواهند کاست بلکه هر روز بر ارزش و منزلت این یار دیرینه افزوده می‌شود.
استاندار مرکزی با مثبت قلمداد کردن نهمین نمایشگاه کتاب استان و با اشاره به استقبال گستره مردم در شرایط  بد جوی گفت: نهمین نمایشگاه کتاب استان از لحاظ  تنوع و موضوعات کتاب بسیار مناسب است، برگزاری این نمایشگاه نشان داد که استان مرکزی فقط در بخش صنعتی دارای ظرفیت مناسب نیست بلکه در زمینه فرهنگی هم اگر کار حرفه‌ای شود دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های عمیقی است.  
وی در ادامه گفت: حوزه استانداری چیزی جدا از مردم و بقیه بخش‌های دولت نیست و برگزاری نمایشگاه کتاب یک رخداد فرهنگی است که اثرات شگرفی بر روی جامعه و مردم استان می‌تواند داشته باشد، یقین بدانید اگر بعد از برگزاری نمایشگاه کار تحقیقاتی و پژوهشی درستی صورت گیرد درخواهیم یافت بسیاری از جوان‌هایی که هم اکنون به عنوان بازدید کننده به نمایشگاه سر می‌زنند در سال‌های آتی جز پژوهشگران و محققان مطرح استان و کشور خواهند بود.
زمانی‌قمی در پایان بیان کرد: مسئولان استان یادشان باشد که برای تکرارچنین اقدامات مثبتی نباید گمان کنند که باید اعتبار بالایی داشته باشند، همانگونه که شاهد هستیم ادره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با کمبود اعتبار و نیرو چنین کار با عظمتی را انجام داد، در حقیقت بیشتر خلاقیت، ابتکار و فکر است که به اصطلاح رخداد فرهنگی می‌سازد اما در کنارش حتماً باید امکانات لازم وجود داشته باشد و بنده در بازدید از نمایشگاه کتاب استان راغب شدم ستادی برای رصد و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی‌تر کتاب استانی در سال‌های آینده تشکیل شود.
captcha