هشدار الازهر از گسترش دامنه اختلافات مذهبی در كشورهای عربی
کد خبر: 2200138
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۴

هشدار الازهر از گسترش دامنه اختلافات مذهبی در كشورهای عربی

گروه بين‌الملل: دانشگاه الازهر مصر با صدور بيانيه‌ای تصريح كرد كه اتفاقات در كشورهای عربی حوزه خليج فارس تأثر‌برانگيز و نگران‌كننده بوده و تنها به گسترش اختلافت قومی و مذهبی دامن می‌زند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روزنامه «السفير» لبنان، «احمد الطيب» شيخ الازهر مصر، سرانجام پس از چندين ماه سكوت مقابل اتفاقات بحرين و عربستان سعودی موضع‌گيری و با صدور بيانيه‌ای تصريح كرد كه اتفاقات خليج فارس تأثر‌برانگيز و نگران‌كننده است.
وی در اين بيانيه از كشورهای عربی حوزه خليج فارس خواست تا به درخواست و مطالبات مردم خود پاسخ بدهند.
بنا بر اين گزارش، شيخ الطيب در اين بيانيه تصريح كرد كه «اتفاقات خليج [فارس] بسيار نگران كننده است و نگرانی‌هايی ايجاد می‌كند كه رسول اكرم(ص) درباره آن كه ثبات امت را هدف قرار می‌دهد، هشدار داده بود و آن، برانگيختن كشمكش‌های مذهبی، قبيله‌ای و مليتی است به طوری كه برخی پرچم تعصب‌گرايی را چه نژادپرستی باشد چه مذهبی برافراشته می‌كنند».
وی در ادامه تأكيد كرد: اين كشمكش‌ها نه تنها جامعه عربی ما را تهديد و زندگی امن آن را تخريب می‌كند بلكه مقدمات را برای دخالت نيروهای بيگانه در منطقه و بين‌الملل فراهم و راه را برای دخالت و سلطه و استبداد در خصوص سرنوشت منطقه باز می‌كند.
الازهر مصر به دليل سكوت در قبال سركوب مردم در بحرين و عربستان تاكنون هدف انتقادات تندی قرار گرفته بود؛ اما شيخ الازهر سرانجام اين بيانيه را چهارشنبه شب منتشر كرد و در آن همه كشورهای عربی حوزه خليج فارس را از «اتفاقاتی كه به سود هيچ‌كس نيست» بر حذر داشت و تأكيد كرد كه «روزی همه از آنچه در حق خود مرتكب شدند پشيمان می‌شوند».
الازهر در ادامه خواستار حل همه مشكلات از طريق گفت‌وگو و مذاكره شد.
captcha