انتقاد گسترده از روایت صهیونیستی سریال حضرت موسی(ع) در نتفلیکس
کد خبر: 4211959
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴

انتقاد گسترده از روایت صهیونیستی سریال حضرت موسی(ع) در نتفلیکس

سریال «عهد: داستان موسی» که هم‌اکنون در شبکه نتفلیکس آمریکایی در حال نمایش است، انتقاد و جنجال‌های گسترده‌ای را در محافل هنری و سیاسی مصر بر سر جانبداری از روایت صهیونیست‌ها در این اثر به اصطلاح مستند به راه انداخته است.

به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، سریال «عهد: داستان موسی» که هم‌اکنون در پلتفرم نتفلیکس آمریکایی در حال نمایش است، جنجال‌های گسترده‌ای را در محافل هنری و سیاسی مصر به راه انداخته است، به‌ویژه اینکه از روایت صهیونیست‌ها در مسئله فلسطین به‌ویژه در پرتو حوادث غزه جانبداری می‌کند.

این سریال در 55 کشور جهان از جمله کشورهای عربی پخش می‌شود و به شیوه درام ـ مستند ساخته‌ شده است. در این شیوه که مرکب از دو بخش صوتی و تصویری است، در بخش نخست کارشناسان و پژوهشگرانی روایت تاریخی موضوع داستان را بیان کرده و در بخش دوم داستان به تصویر کشیده شده است.

با توجه به اینکه نام حضرت موسی(ع) بیش از هر پیامبر دیگری در قرآن کریم ذکر شده است، از جمله بارزترین خطاهای این سریال از منظر قرآنی نخست این است که زنی که حضرت موسی را از رودخانه نجات داد، دختر فرعون، حاکم وقت مصر است. حال‌آنکه این امر بر خلاف روایتی است که در قرآن آمده و این همسر فرعون بود که حضرت موسی(ع) را از آب گرفت و از او مراقبت کرد.

خطای دوم تکرار ادعاهای صهیونیست‌ها مبنی بر این است که سرزمین فلسطین، ارض موعودی است که به یهودیان وعده داده شده است.

خطای سوم، این سریال بر تعداد زیاد یهودیان مصر و نقش آنها در ساختن تمدن مصر تأکید دارد، در حالی که منابع تاریخی این ادعاها را تأیید نمی‌کنند.

انتقاد گسترده مصری‌ها از روایت صهیونیستی سریال حضرت موسی(ع)

خطای چهارم یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات این سریال به شمار می‌رود که در داستان حضرت موسی(ع) به رامسس دوم، پادشاه مصر به عنوان فرعون اشاره می‌کند، اما این امر در غیاب هرگونه مدرک تاریخی برای این روایت صورت گرفته است. به خصوص اینکه جسد رامسس دوم در موزه ملی مصر نگهداری می‌شود و بررسی این جسد به‌هیچ‌ وجه نشان نمی‌دهد که او در اثر غرق شدن مرده است.

داستان حضرت موسی(ع) یکی از بحث‌ برانگیزترین روایت‌های تاریخی است که در فیلم‌های مختلف به تصویر کشیده شده و فیلم‌های پیشین نیز با انتقادات گسترده همراه بوده است.

حضرت موسی(ع) به روایت قرآن کریم 

موسی(ع) از پیامبران اولوالعزم و صاحب شریعت و رهبر بنی‌اسرائیل است. داستان‌ها و معجزات حضرت موسی(ص) در قرآن بیش از هر پیامبر دیگری ذکر شده است. یکی از القاب اصلی حضرت موسی، کلیم‌الله است که در این باره گفته شده،‌ خداوند با وی مستقیم و بدون واسطه سخن می‌گفت.

پاره‌ای از داستان‌های قرآن درباره موسی عبارتند از همراهی او با یکی از اولیای الهی که بنابر روایات شیعه، خضر بوده است و داستان انداخته شدن موسی به رود. طبق داستان اخیر، مادر موسی از ترس کشته شدن فرزندش توسط سربازان فرعون، او را در صندوقچه‌ای گذاشت و به رود انداخت. موسی به قصر فرعون رسید و در آنجا رشد یافت. ماجرای درگیری موسی با فرد قبطی از دیگر داستان‌های قرآنی است که براساس آن فرد قبطی کشته شد و موسی(ع) وادار شد از مصر فرار کند و به مدین برود.

حضرت موسی(ع) در مدین با دختر شعیب پیامبر ازدواج کرد و 10 سال به چوپانی پرداخت. او در چهل‌ سالگی در سرزمین طور، وحی الهی را دریافت کرد و به پیامبری رسید و آموزه‌ها و دستوراتی از جمله توحید، لزوم عبادت خداوند، ادای نماز و مسئله معاد را دریافت کرد. وی همراه با برادرش، هارون نزد فرعون رفت تا رهایی بنی‌اسرائیل را از او بخواهد؛ اما فرعون با وجود آنکه معجزاتی از حضرت موسی مشاهده کرد، حقانیت او را نپذیرفت و به اذیت و آزار بنی‌اسرائیل پرداخت. حضرت موسی به دستور خداوند، به همراه بنی‌اسرائیل و با کمک معجزه شکافته شدن دریا از مصر خارج شدند. معجزات دیگری نیز در قرآن و روایات معصومان برای حضرت موسی نقل شده است؛ از جمله تبدیل عصا به مار و ید بیضا. 

انتهای پیام
captcha