مشارکت شهرداری و مردم برای تحقق شعار سال
کد خبر: 4211787
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹

مشارکت شهرداری و مردم برای تحقق شعار سال

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با اعلام تغییر رویکرد شهرداری گفت: شاه‌بیت فعالیت ایجاد فضای بردبرد بین شهرداری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

نوید خاصه‌باف، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری نوید خاصه‌باف، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با موضوع برنامه عملیاتی این سازمان در سال جهش تولید با مشارکت مردم، امروز دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

در این نشست خاصه‌باف به ارائه گزارش عملکرد این سازمان، گفت: این سازمان به عنوان متولی اصلی و تنها نهاد سرمایه‌گذار مردم در شهرداری رسالت سنگینی برعهده دارد. در سال ۱۴۰۲ علی‌رغم مشکلات موجود، در قالب کار تیمی منسجم توانستیم ۱۲۶ درصد بودجه را محقق کنیم. 

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین رکن مدیریت جدید شهری تغییر رویکرد بوده است، گفت: در یک دوره‌ای نگاه به سرمایه‌گذار متفاوت شد و عموم فعالیت‌ها به سمت دعاوی حقوقی رفته که با رویکرد جدید شهرداری مذاکره با سرمایه‌گذاران مشکلات حل شده و سرمایه‌گذاران به ادامه همکاری تشویق شدند.

وی ادامه داد: از نخبگانی که از بدو تأسیس سازمان در این سازمان بودند در قالب مشاور استفاده کردیم و ظرفیت قانونی سازمان در حال احیاست تا در روند جذب سرمایه‌گذار با کمترین مشکل مواجه شویم. نگرش ما بردبرد است و بخش خصوصی و پیمانکار را شریک خود می‌دانیم.

مرتفع کردن مشکلات 15 پروژه

خاصه‌باف به ۱۵ پروژه متوقف شده که به مشکلات حقوقی برخورد کرده بود اشاره کرد و گفت: مشکلات این ۱۵ پروژه مرتفع شده است و امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد. جذب سرمایه‌گذاری جدید نیز طی چند سال اخیر مغفول مانده بود و برنامه این شد که سازمان ابرپروژه‌ها را دنبال کند و ۱۶ ابرپروژه در مراحل مختلف اجرا قرار دارد و در تلاش برای جذب سرمایه هستیم. در حال استفاده از مشاوران هستیم تا ظرفیت شهر تهران برای سرمایه‌گذاری را شناسایی کنند.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران اعلام کرد: سقف اختیارات مناطق را افزایش داده‌ایم تا جذب منابع کنند. تشکیل کارگروه‌های تخصصی نیز صورت گرفته است. قبلا مدیران اداره کل سرمایه‌گذاری در سازمان‌ها، افراد با تخصص‌های مختلف را منصوب می‌کردند که ما طرح گزینش را اجرا کردیم و افراد باید دوره آموزشی اجباری را ببینند. سال گذشته نیز ۲۳ قرارداد در مناطق ۲۲ گانه تهران منعقد شده است که امیدواریم امسال افزایش یابد.

وی افزود: همچنین برنامه‌ای به مناطق مختلف شهرداری اعلام می‌شود تا مشارکت مردم در ساخت مسکن محقق شود و افراد بتوانند از صندوق زمین و ساختمان، سرمایه دریافت و فعالیت کنند.

راه‌اندازی داشبورد مدیریتی سرمایه‌گذاری

خاصه‌باف ادامه داد: داشبورد مدیریتی سرمایه گذاری شهرداری تهران نیز راه‌اندازی شده تا مدیران شهرداری به پروژه‌ها دسترسی و میزان فعالیت و رشد هر پروژه را ببینند. ظرفیت قانونی که از آن استفاده نشده بود صلح با شرکای شهرداری بود که به جای ارجاع اختلافات به دادگاه‌ها شورای سه نفره‌ای تشکیل داده‌ایم تا مسائل و مشکلات حقوقی را حل و صلح ‌کنند.

وی از بررسی اختلافات شهرداری با سایر نهادها در کمیته حقوقی شهرداری تهران سخن گفت و افزود: اختلافات با مشاوره حقوقی رفع می‌شود. اطلس جامع سرمایه‌گذاری نیز آماده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آماده می‌شود تا برای هر پروژه جذب سرمایه‌گذار داشته باشیم؛ شاه‌بیت اصلی فعالیت ما ایجاد فضای برد برد در فضای مشارکت در سرمایه‌گذاری است.

خاصه‌باف در رابطه با پروژه زباله‌سوز نیز گفت: این طرح را در قالب مشارکت با سرمایه‌گذار خارجی جلو برده‌ایم و مطالعات آن در حال انجام است‌.

پروژه هزار و یک شهر

وی در خصوص پروژه هزار و یک شهر، گفت: این پروژه در گردابی افتاد که بخش اعظم آن فضای سیاسی بوده و اقدامات طوری پیش رفت که پروژه محقق نشود. ۱۶ تا ۱۷ درصد پروژه پیشرفت فیزیکی دارد ولی طرف مقابل ادعا دارد پروژه ۲۰ درصد رشد داشته است و این یکی از نقاط مورد اختلاف است. این قرارداد با اقتضاعات سال‌های قبل منعقد شده و با توجه به شرایط کنونی، آورده‌های مالی را در صورت تکمیل نخواهدداشت. به همین دلیل از طرف قرارداد خواسته شد تا تغییراتی در طرح ایجاد کند که اگر طرح جدید تأیید شود، مدل قرارداد تغییر خواهد کرد؛ در هر صورت این طرح تا پایان اردیبهشت تعیین تکلیف می‌شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه شهرآفتاب با جذب سرمایه‌گذار توسعه پیدا خواهد کرد و نمایشگاه سئول به شهر آفتاب منتقل می‌شود، گفت: سند جامع شهر آفتاب در حال بازنگری است و اگر سرمایه‌گذاری برای این منطقه ایده‌ای دارد به شدت استقبال می‌کنیم. فضای ورزشی نیز در اطراف شهر آفتاب ایجاد خواهد شد. ساخت ساختمان تجارت جهانی دو نیز از سوی سرمایه‌گذاران پیشنهاد شده که فراخوان آن اعلام می‌شود.  

انتهای پیام
captcha