عبور ایران از صبر استراتژیک به مرحله بازدارندگی
کد خبر: 4211059
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
تحلیلگر سوری نوشت:

عبور ایران از صبر استراتژیک به مرحله بازدارندگی

فعال رسانه‌ای سوریه با بررسی ابعاد پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی و هدف قراردادن مواضع نظامی این رژیم با موشک و پهپاد تصریح کرد: ایران از مرحله صبر استراتژیک به سمت بازدارندگی استراتژیک حرکت کرده است.

یکشنبه/ابعاد عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی

به گزارش ایکنا، جعفر خضور، تحلیلگر سیاسی اهل سوریه در مطلبی درباره ابعاد عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی نوشت: حقیقت این است که عملیات موشکی و پهپادی ایران مرسوم به عملیات وعده صادق دارای ابعاد متعدد و متنوعی است که با توجه به آن می‌توان گفت که ما با یک تحول تاریخی بزرگ روبه‌رو هستیم که باعث می‌شود ایران از مرحله صبر استراتژیک به سمت بازدارندگی استراتژیک حرکت کند و تلاش یک دهه‌ای اسرائیل برای جلوگیری از توسعه توانمندی‌های مقاومت منطقه ناکام بگذارد.

این عملیات از نظر شکل و محتوا دارای دو بعد اساسی است؛ اول، بعد عملیاتی است که در مشارکت سامانه‌های پدافند هوایی غربی و همپیمانان منطقه‌ای و عربی آن متجلی می‌شود و نشان‌دهنده پیشرفت فنی بزرگ ایران است که دشمن صهیونیستی را به گردابی با آینده مبهم وارد کرد.

بعد دوم بعد راهبردی است که به نظر می‌رسد فصل جدیدی را برای فروپاشی رژیم صهیونیستی گشوده است و در عین حال احتمالاً تأثیر آن در رفتار صهیونیست‌ها در قبال سوریه دیده خواهد شد. 

عملیاتی که ایران انجام داد حقی مشروع، قانونی و شایسته در پاسخ به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی است که به شکل وقیحانه‌ای قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی را زیرپا گذاشته و یک مکان دیپلماتیک مربوط به جمهوری اسلامی ایران را که در واقع خاک ایران محسوب می‌شود هدف قرار داده است. 

این درحالی است که پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی با رعایت قانون بین‌المللی انسانی بود؛ به گونه‌ای که هیج مرکز و یا تأسیسات غیرنظامی هدف قرار نگرفت و تنها به مراکز نظامی حمله شد و با اطلاع‌رسانی قبلی هم اعلام شد که این حمله نه برای تشدید تنش در منطقه، بلکه برای پاسخ دادن به جنایت رژیم صهیونیستی است و براین اساس، حمله ایران در چارچوب مفهوم «دفاع از خود» قرار می‌گیرد که در ماده 51 منشور سازمان ملل متحد نیز مورد تأیید قرار گرفته است. 

ایران تلاش‌های بین‌المللی خود را برای دریافت محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی در شورای امنیت و اقدام برای مقابله با این جنایت انجام داد، اما با مخالفت دو عضو دائم شورای امنیت (انگلیس، فرانسه) مواجه شد.  

اما با توجه به آنچه که اصل دفاع از خود آمده است، این امکان با مشروعیت بین‌المللی برای ایران فراهم می‌شود تا علیه رژیم صهیونیستی که قواعد و قوانین بین‌المللی را زیرپا گذاشته هدف قرار گیرد. اما حقیقت این است که پاسخ ایران به نوعی تأکید بر ایفای نقش منطقه‌ای این کشور است که همیشه در کنار ملت فلسطین و آرمان آن ایستاده و در نسل‌کشی که در غزه درحال رخ دادن بوده از آن حمایت و پشتیبانی کرده است. 

تحول مهم در این خصوص، مربوط به حجم پاسخ ایران و کمیت و کیفیت آن است و نیز نگرانی که برای رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آن شد. به‌ویژه اینکه در حمله ایران پایگاه هوایی نواتیم هدف قرار گرفت که پایگاه اصلی برای پرواز جنگنده‌های اف – 15 بوده که کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داده بودند. 

همانطور که گفته شد این عملیات در عمق خود تأییدی بر نقش فعال ایران در حمایت از جنبش‌های مقاومت و آزادیبخش است که بازخوردی در قالب توسعه کیفی در عملکرد مقاومت در منطقه خواهد داشت.

این عملیات با عنصر غافلگیری همراه نبود، اما توانست یک حالت انتظار برای پاسخی اجتناب‌ناپذیر ایجاد کند که به جنگ روانی تأثیر ویژه‌ای بخشید و تأثیرات اقتصادی و سیاسی متفاوتی در سطح تصمیم‌گیری در داخل سرزمین‌های اشغالی داشت.

حمله ایران معادله جدیدی است که استراتژی موسوم به «نبرد بین جنگ‌ها»ی اسرائیل را به خطر می‌اندازد؛ استراتژی که اسرائیل از طریق آن به دنبال جلوگیری از رسیدن سلاح‌های برهم زننده توازن قوا به سوریه و لبنان بود.

این حمله همچنین نشان دهنده ماهیت اتحادهایی بود که رژیم صهیونیستی با دولت‌های عربی ایجاد کرده است. درواقع این سؤال پیش آمد رژیمی که نمی‌تواند از خود دفاع کند، چگونه‌ می‌تواند از رژیم‌های حاکم در برخی کشورهای عربی دفاع کند؟ 

ضمن اینکه با اقدام ایران بازدارندگی آمریکا و دیوار دفاعی اعراب نیز آسیب دید و سراسر منطقه خاورمیانه را در وضعیت آماده‌باش کامل فرو برد.

خبرنگار : مریم رجبی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha