تشریح محور‌های جاذبه قرآن در نشست «علل جذب مستشرقان به قرآن»
کد خبر: 4207767
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۶

تشریح محور‌های جاذبه قرآن در نشست «علل جذب مستشرقان به قرآن»

رایزن سابق فرهنگی کشورمان در مصر با تشریح محور‌های جاذبه قرآن، گفت: قرآن تبیان کل شی است، الهی بودن و عدم تحریف قرآن از علل جذابیت قرآن کریم است.

محمدحسن زمانی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه عصر شنبه ۱۱ فروردین‌ماه در اولین نشست تخصصی بخش حوزوی نمایشگاه قرآن کریم با موضوع «علل جذب مستشرقان به قرآن کریم» که به صورت برخط برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: چهره‌های بسیاری با مطالعه قرآن جذب این کتاب آسمانی شدند. در یک منبع، بیان شده است که حدود دو هزار نفر از اساتید دانشگاه‌های دنیا جذب قرآن کریم شده، بسیاری از این افراد مسلمان و مابقی جزو مروجان قرآن کریم شده‌اند.

وی افزود: این دو هزار نفر، آماری مرتبط به اوایل انقلاب است، ولی در سال‌های پس از انقلاب این رشد، سریع‌تر شد. در بین این چهره‌ها، افراد برجسته‌ای حضور دارند. در اینجا به دنبال نام بردن نیستیم بلکه به دنبال این مسئله هستیم قرآن چه جاذبه‌ای داشته است که جذب قرآن کریم شده‌اند.

عضو هیئت علمی المصطفی با اشاره به محور‌های جاذبه قرآن، بیان کرد: محور اول جاذبه قرآن که توسط این افراد بیان شده است، مسئله جامعیت معارف قرآن است. قرآن تبیان «کل شی» است، ولی آیا این ادعای ما است یا دانشمندان دیگر این جامعیت را درک کرده‌اند؟ قطعاً پاسخ این مسئله «آری» است.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی بیان کرد: مایکل هارت، یک دانشمند آمریکایی است که رئیس تنظیم رشته‌های علوم فضایی آمریکا بود و چهار دکتری تخصصصی دارد. وی به دنبال انتشار کتابی در خصوص نقش‌آفرینان تمدن‌های بشری رفت و جمع انبوهی از اسامی را پیش روی دید. تصمیم گرفت که ۱۰۰ نفر از بزرگمردانی که تاریخ را ساخته‌اند جمع‌آوری و معرفی کند. وی در ادامه این ۱۰۰ نفر را به شکل ترتیب منطقی چینش کرد. ولی حضرت محمد (ص) را نفر اول این فهرست قرار داد و کتاب را چاپ کرد. مسیحیان به وی اعتراض کردند که چرا حضرت عیسی (ع) را نفر سوم انتخاب کردی؟ وی پاسخ داد که من بر اساس منطق این چینش را انجام داده‌ام. وی گفت حضرت عیسی (ع) معنویت و اخلاق را در تاریخ بشر احیا کرد، ولی مشاهده کردم که پیامبر اسلام(ص) نخست ایمان و معنویت را در جامعه بشری احیا کرده و کار دیگر آن است که ایشان یک برنامه زندگی از تولد تا مرگ را به شکل احکام فقهی به عنوان برنامه بشری عرضه کردند.

حجت‌الاسلام زمانی گفت: نفر دوم مهدی ادواردو آنیلی است. مردم ایران با نام ایشان آشنا هستند. ایشان تنها فرزند بزرگ‌ترین ثروتمند کشور ایتالیا بود. شرکت فیات وابسته به این خانواده است. قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در ایتالیا که دوست ایشان بود بیان می‌کرد که ثروت این خانواده همتای شرکت نفت ایران است. ادواردو یک فرد مسیحی و مادرش یهودی بود. ایشان در یک گشت و گذار اتفاقی در کتابخانه قرآن را می‌بیند و این کتاب را مطالعه می‌کند و جذب آن می‌شود. وی در ادامه به این جمع‌بندی می‌رسد که این کتاب، نوشته یک انسان معمولی نیست. وی در ادامه تحقیقات گسترده‌ای کرد وبه دین مبین اسلام ایمان آورد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: وی در ادامه استکبارستیزی، امام راحل را در آن زمان می‌بیند و جذب امام می‌شود. وی در ادامه از طریق شخصیت‌هایی از جمله قدیری ابیانه کتب مختلفی از شیعه را مطالعه و جذب فرهنگ تشیع می‌شود. وی در ادامه نام مهدی را برای خود انتخاب می‌کند.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی ادامه داد: مسئله دیگر، اعجاز علمی قرآن است که باعث جذب دانشمندان بزرگ جهان شده است. نفر اول، دکتر موریس بوکای، رئیس تیم جراحان فرانسه بود که به دلیل برخورد با اعجاز علمی قرآن، اسلام آورد و 20 سال در دانشگاه سوربون فرانسه مشغول تدرس قرآن و اسلام شد.

وی گفت: ویژگی سوم، بخش معارف اخلاقی و عرفانی قرآن کریم است. قرآن کتاب اخلاق است. به دلیل اینکه تمدن غربی فاقد اخلاق است. این تمدن در حال اضمحلال است. دانشمندان بسیاری از جریان غربی به همین دلیل در مقابل اسلام سر تعظیم فرود آوردند که از جمله آن‌ها می‌توان به پروفسور روژه گارودی اشاره کرد.

رایزن سابق کشورمان در قاهره ادامه داد: الهی بودن و عدم تحریف قرآن، عامل جذابیت دیگر قرآن است. تاریخ‌نگاری صحیح و هدفمند از دیگر علل جذابیت قرآن کریم برای دانشمندان غربی است و بحث ششم، بعد ادبی قرآن کریم است. ویژگی ادبی قرآن به حدی برجسته است که هیچ بشری نمی‌تواند بالاتر از این کلمات و جملات، نوشته‌ای تولید کند. ۱۴۰۰ سال است که دنیا نتوانسته است یک آیه مثل قرآن بیاورد.

انتهای پیام
captcha