خانه‌تکانی دل از نگاه قرآن
کد خبر: 4206123
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین شد

خانه‌تکانی دل از نگاه قرآن

حبیب‌الله صابری‌نسب، پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: توبه همان زدودن گناه از دل است که می‌تواند پیامدهایی همچون بخشش الهی، استفاده از نعمات و برکات، بهره‌مند شدن از فرزند و دارایی را به دنبال داشته باشد.

حبیب الله صابری نسب، پیشکسوت قرآن

حبیب‌الله صابری‌نسب، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اقامه سنت‌های دیرین همچون دید و بازدیدها و پاکیزگی پیوند محکمی با مبانی دینی و قرآنی دارد و به‌واسطه پیوند این دو می‌توان مبانی دینی را به نوجوانان و کودکان آموخت. روزها و سال‌ها به دنبال هم می‌آیند و می‌روند، اما جز نام نیک و اعمال حسنه هیچ از انسان باقی نمی‌ماند.

وی به روزهای آخر سال و فرارسیدن بهار و سال نو اشاره کرد و افزود: ایرانیان در روزهای منتهی به بهار مهیای استقبال شده و با تمیز کردن گردوغبار زمستان از منزل آمادگی خود را اعلام می‌کنند. تمیز کردن منازل از غبار و آلودگی فقط در معنای پاکیزگی تعریف نمی‌شود، بلکه می‌توان از این سنت دیرین تعابیر دیگری داشت. آلودگی منازل را می‌توان به معصیت‌های انجام داده تعبیر کرد و پاکیزگی را به نشانه تغییر و پاک شدن از گناه.

صابری‌نسب با بیان اینکه در روزهای پایانی سال و روزهای ابتدایی سال نو از زدودن زنگارهای دنیوی از دل نباید غافل شد، اظهار کرد: هرچه از زنگارهای دنیا دورتر شویم به کمال و معرفت الهی نزدیک‌تر خواهیم شد. بهار می‌تواند نشانه‌ای برای تقویت مبانی دینی و تحول درونی باشد. بدون تردید ضعف‌هایی در وجود انسان وجود دارد که احتمال ارتکاب به گناه و معصیت را افزایش می‌دهد، اما ما انسان‌ها روزنه‌های امیدی داریم که می‌توانیم این ضعف‌ها را برطرف کنیم.

این مدرس دانشگاه به آیه 10 و 11 سوره مبارکه نوح «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً، یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْكُمْ مِدْراراً، وَ یُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً؛ به آنها گفتم: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید كه او بسیار آمرزنده است ... تا باران‌هاى پربركت آسمان را پى در پى بر شما فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان كمک كند و باغ‌هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد» استناد کرد و افزود: توبه همان زدودن گناه از دل است که می‌تواند پیامدهایی همچون بخشش الهی، استفاده از نعمات و برکات، بهره‌مند شدن از فرزند و دارایی را به دنبال داشته باشد.

صابری‌نسب تقارن بین ماه مبارک رمضان و سال نو را به فال نیک گرفت و ادامه داد: این تقان مبارک می‌تواند ما را به خداوند متعال نزدیک کرده و ما را در مسیر معرفت‌الهی قرار دهد. هریک از این دو مناسبت نویدبخش تحولی عظیم در وجود انسان است، به شرط آنکه خود نیز بخواهیم که تغییر کرده و مابقی مسیر زندگی را به سمت معنویت و اخلاق نیکو سپری کنیم.

وی با اشاره به بخشی از خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه «بدانید اى بندگان خداى، مؤمن شب را به روز و روز را به شب نمى آورد مگر آنكه به نفس خويش بدگمان است و پيوسته بر او عيب مى‌گيرد و از طاعت حق، افزونتر از آنچه به‌جاى آورده، از او مى‌طلبد. پس، همانند كسانى باشيد كه پيش از شما بوده‌اند و آنان كه در برابر شما مردند و چون مسافران خيمه بركندند و رخت به‌جاى ديگر بردند و دنيا را چون كسى كه منازل را طى مى‌كند طى كردند» گفت: تمام کلام حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه الگویی برای خودسازی است. با دستیابی به نکات ناب قرآنی و عمق کلام معصومین(ع) باید به مطالعه پرداخت و در این مسیر نیز کودکان و نوجوانان را فراموش نکرد.

نویسنده کتاب «چشمه‌سارهای حکمت» ورود به سبک زندگی حضرت رسول(ص) ائمه اطهار(ع) و قرآن کریم را شاهراه ورود در مسیر کمال انسانی دانست و اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزار برای توسعه سبک قرآنی در جامعه توبه است. طلب استغفار و بخشش از خداوند زنگارهای گناه را از قلب انسان پاک کرده و اجازه ورود نور الهی را می‌دهد. مولا علی(ع) نیز در این باره فرمودند: «با آمرزش‌خواهی، خود را معطر کنید تا بوی گناهان شما را رسوا نکند.»

صابری‌نسب با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای استغفار است و باید قدر این فرصت داده شده را دانست، اضافه کرد: نیک می‌دانیم فرصت‌های زندگی در حال گذار هستند و باید از آنان درس گرفت. از فرصت‌های از دست رفته عبرت گرفته و برای مابقی عمر برنامه داشته باشیم و بدون حضور قرآن و معصومین(ع) در زندگی قدم از قدم برنداریم. این ایام فرصت طلایی برای پاکسازی روحی و روانی است.

این پژوهشگر علوم دینی هدیه دادن را یکی از راه‌های از بین بردن کینه و دشمنی برشمرد و به حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند: «به یکدیگر هدیه دهید، که کینه‌ها را از بین می‌برد» استناد کرد و افزود: بخشش دیگران از دیگر ابزاری است که می‌تواند به زدودن غبار از دل‌ها کمک کند. اگر دوست داریم خداوند ما را مورد عفو و بخشش قرار دهد، باید ببخشیم و درگذریم.

انتهای پیام
captcha