مسئولان پیام غایبان در انتخابات را دریابند + صوت
کد خبر: 4204596
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
محمدجواد آرین‌منش:

مسئولان پیام غایبان در انتخابات را دریابند + صوت

یک جامعه‌شناس با تأکید بر اینکه مسائل کشور به ویژه مشکلات اقتصادی، تورم و نارضایتی‌های مردم از مسائل گوناگون، موجب مشارکت تقریبا 41 درصدی مردم شد، گفت: امروز جمعیتی در کشور بی‌تفاوت یا ناراضی هستند و به هر دلیلی پای صندوق رأی حاضر نشدند که مجلس و دولت باید برای آنها حرف و برنامه داشته باشند و پیام آنها را دریافت کنند.

محمدجواد آرین‌منش، جامعه‌شناس و عضو پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس

محمدجواد آرین‌منش، جامعه‌شناس و عضو پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت آسیب‌شناسی مشارکت پایین ۵۰ درصد مردم در سه دوره  انتخابات اخیر با پرهیز از نگاه‌های ناامیدانه از یکسو و کاملا خوشبینانه از سوی دیگر به این اتفاق، گفت: انتخابات همواره به عنوان یک حادثه مهم و سرنوشت‌ساز در کشور ما مطرح بوده است. شکل‌گیری قوه مقننه و تصمیمات مهم در ارتباط با مسائل مهم کشور از مجلس شروع می‌شود، همچنان که امام و رهبری تأکید کردند: «مجلس در رأس امور است».

وی با اشاره به برگزاری انتخابات 11 اسفند با مشارکت 41 درصدی مردم با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، اظهار کرد: در عین حال واقعیتی که باید به آن پرداخته شود این است که در انتخابات کنونی نسبت به انتخابات گذشته مشارکت کمتری وجود داشته است.


بیشتر بخوانید:


آرین‌منش با بیان اینکه عدد قریب به 41 درصد را اگر در کنار آرای سفید و باطله‌ای که به صندوق‌ها ریخته شده مورد مداقه و موشکافی قرار دهیم، آرای صحیح می‌تواند بیانگر میزان مشارکت واقعی مردم باشد که آرای صحیح در کل کشور کمتر از 40 درصد است، اظهار کرد: این اولین باری است که کمتر از 40 درصد آرای صحیح را در کل کشور داریم که نیازمند تحلیل است.

وضعیت اقتصادی و رفاه مردم رو به نزول است

عضو پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: مسائل و شرایط کشور به ویژه مشکلات اقتصادی، تورم لجام‌گسیخته و نارضایتی‌هایی که مردم از مسائل گوناگون دارند ـ که بخش عمده آن به مسائل اقتصادی، معیشتی و کوچک شدن سفره‌های مردم و افزایش سرسام‌آور تورم، بالا رفتن نرخ دلار، سکه و طلا و ... بازمی‌گردد ـ موجب این میزان از مشارکت شده است. این شاخص‌ها نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی ما رو به نزول و رفاه مردم در حال کاهش است.

کد

وی با تأکید بر اینکه مجلس آینده باید به این مسائل نگاه عمیق‌تری داشته باشد، اضافه کرد: نارضایتی‌ گسترده‌ای که در میان مردم است، باید کاهش داده شود. مجلس به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای که مسئله مردم نیست، باید بر مسائلی توجه و تأکید کند که مشکلات و مطالبات عمده و خواست مردم است.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: بسیاری از مصوبات مجلس یازدهم، که وقت زیادی را به خود اختصاص داد، مسئله اصلی مردم نبود و گرهی از مشکلات مردم باز نکرد و حتی در این اواخر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه معترض شده بود و خطاب به رئیس مجلس می‌گفت که شما مصوبات مجلس این دوره را از اول تا آخر بررسی کنید. اگر یک مصوبه پیدا کردید که به معیشت مردم کمک و سفره مردم را رنگین‌تر کرده است، حرف شما را قبول دارم.

تغییر؛ پیام مهم انتخابات

وی تصریح کرد: اینها نشان می‌دهد که کارنامه مجلس یازدهم مورد خواست اکثریت مردم نبود، دلیل عمده آن این بود که تغییرات گسترده‌ای در ترکیب نمایندگان اتفاق افتاد.

آرین‌منش با تأکید بر اینکه پیام مهم انتخابات، تغییر بود، گفت: پیام مهم انتخابات این بود که شرایط فعلی را قبول نداریم. لذا باید به سراغ افراد و فضای جدیدی رفت تا با این تغییرات، مشکلات مردم کاهش پیدا کند.

وی درباره راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات بعدی، اظهار کرد: مردم باید احساس کنند که مجلس خاصیت و کارآمدی دارد. یعنی وقتی مردم احساس کردند انتخابات در سرنوشت و زندگی آنها تأثیرگذار است، رغبت بیشتری پیدا می‌کنند تا پای صندوق‌های رأی بیایند. لذا افراد مناسبی را انتخاب می‌کنند.

برنامه دولت و مجلس برای مردمی که پای صندوق‌های رأی نیامدند

عضو پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه جمعیتی قریب به 60 درصد بی‌تفاوت یا ناراضی هستند که به هر دلیلی پای صندوق رأی حاضر نشدند، افزود: مجلس و دولت باید برای این 60 درصد حرف و برنامه داشته باشند. حال از دولت و مجلس سؤال می‌شود اقلیتی که به نظام و دولت توجه و پیام را دریافت کردند، پای صندوق آمدند، اما اکثریت غایبی که پای صندوق رأی حاضر نشدند، آیا آنان شهروندان کشور هستند یا نیستند؟! اگر هستند شما چه طرح و برنامه‌ای برای این 60 درصد دارید؟! نباید به آنها بی‌اعتنایی یا صورت مسئله را پاک کرد.

آرین‌منش با بیان اینکه پس از برگزاری انتخابات از حماسه حضور و مشارکت مردم از سوی رسانه‌ها تشکر و قدردانی می‌شود اما کسانی که پای صندوق رأی نیامدند چه می‌شوند، گفت: آنهایی که پای صندوق‌های رأی نیامدند جزئی از خانواده بزرگ این کشور هستند که باید به آنها اعتنا شود، راهکار کارآمد کردن مجلس و دولت، تحقق وعده‌ها به ویژه از نظر معیشت و تورم است.

موفقیت نظام با حضور مردم در صحنه

وی تصریح کرد: مردم حرف‌ها و وعده‌ها را می‌شنوند و در خاطره‌ها و ذهن‌ها باقی می‌ماند. مردم سرمایه‌های اجتماعی هستند. هر جا که مردم حضور پیدا کرده‌اند مثل پیروزی انقلاب اسلامی، دوران جنگ و دفاع مقدس و زمان شیوع کرونا، نظام موفق عمل کرده است و هرجا مردم در صحنه حضور نداشتند، نظام، موفقیتی کسب نکرده است. پس نظام به حضور مردم نیاز جدی دارد.  

عضو پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تذکر رهبر انقلاب به مجلس جدید مبنی بر پرهیز از «سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند»، گفت: اگر فرمایش رهبری را در طول 10 تا 15 سال گذشته و شعار سال‌ها را مرور کنید، ایشان بر کاهش مشکلات اقتصادی مردم تأکید کرده‌اند. امسال به نام «کاهش تورم و افزایش تولید» نامگذاری شده بود اما آیا کاهش تورم و افزایش تولید محقق شد؟ نظر مردم در این زمینه چیست؟! مردم حرف‌ها و صحبت‌های مسئولان را قبول ندارند و واکنشی نشان می‌دهند و با نیامدن پای صندوق رأی، نظر خود را اعلام می‌کنند.

آرین‌منش در پایان گفت: این وضعیت و شرایط یک هشدار و پیام برای مسئولان است تا در وظایف و وعده‌های خود تجدید نظر کنند و به ویژه در سیاست خارجی و برقراری ارتباط با دنیا، توسعه اقتصادی، تلاش برای رفع تحریم‌ها و فروش نفت، بهره‌برداری از منابع گاز و سایر ثروت‌ها و بهبود سطح رفاه و معیشت مردم اقدامات اساسی را انجام دهند.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha