نمایش قرآن خطی نادر مراکش در کتابخانه ملی قطر
کد خبر: 4203007
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲

نمایش قرآن خطی نادر مراکش در کتابخانه ملی قطر

در بخش میراث کتابخانه ملی قطر، نسخه‌ای از قرآن خطی نادر مراکش به چشم می‌خورد که برای حفظ آن از عوارض طبیعی در محفظه‌ای شیشه‌ای به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از رپورتر، بخش میراث کتابخانه ملی قطر که به عنوان یکی از کتابخانه‌های پیشرو در منطقه غرب آسیا شناخته می‌شود شماری از نسخه‌های کتب خطی، عکس و کتب تاریخی دست‌نویس مراکش از جمله نسخه‌ای خطی از قرآنی کمیاب در محفظه‌ای شیشه‌ای به نمایش گذاشته شده است.

این مصحف نادر که تاریخ آن به 1950 میلادی بازمی‌گردد، نمونه‌ای زیبا از سنت‌های نسخه‌برداری در مغرب اسلامی بوده و در هنر تذهیب و زیبانویسی کم‌نظیر است.

نمایش قرآن خطی نادر مراکش در کتابخانه ملی قطر

این نسخه قرآن خطی متعلق به کتابخانه شیخ عبدالسلام بن مشیش (۵۵۹ق - ۶۲۶ ق / ۱۱۶۳ - ۱۲۲۸ م) عالم صوفی بود که در زمان خلافت موحدین در مراکش می‌زیست و جزء نسخه‌های خطی نادر کشور مراکش به شمار می‌رود و نمونه‌ای زیبا از هنر تاریخی تذهیب را به نمایش می‌گذارد.

نمایش قرآن خطی نادر مراکش در کتابخانه ملی قطر

تذهیب را می‌توان مجموعه‌ای از نقش‌های بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هر چه زیبا کردن کتاب‌های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار و قطعه‌های زیبای خط به کار می‌برند.

به این ترتیب است که کناره‌ها و اطراف صفحه‌ها، با طرح‌هایی از شاخه‌ها و بندهای اسلیمی، ساقه، گل‌ها و برگ‌های ختایی، شاخه‌های اسلیمی و یا بندهای اسلیمی و ختایی و... مزین می‌شوند. تذهیب‌کاران نخستین با استفاده از نوارهایی که معمولاً در بر گیرنده نقوش در هم پیچیده یا هندسی ریز است فاصله میان دو سوره را تزئین می‌کردند.
رفته رفته نوارهای تزئینی پیچیده‌تر شده و عنوان سوره به صورت زرین در میان نوار نوشته می‌شده، گاهی نیز سر سوره در داخل نقوش گیاهی دیده می‌شود. نسخه‌ای از خوشنویسی و تزئینات کتاب قرآن کریم که احتمال می‌رود در نیمه اول قرن نوزدهم نوشته شده باشد در مراکش تهیه شده است. 
در کنار این مصحف کتابخانه ملی قطر نسخه‌ای نادر از کتاب سیره زنان مؤمنه پیامبر(ص) را که یه تاریخ آن به سال ۱۲۱۳ م بازمی‌گردد به نمایش گذاشته شده است.

در بخش دیگری از این کتابخانه تألیفاتی دیگر از کتب نادر همچون دانشنامه‌ها و فرهنگ‌های لغت، کتاب‌های فلسفی، روانشناسی و ادیان، تاریخ تمدن، کتاب‌های سیره، تاریخ جهان، انسان‌شناسی، آموزشی، موسیقی، هنرهای زیبا، داستان‌های مصور و قانون نیز موجود است.
 نمایش قرآن خطی نادر مراکش در کتابخانه ملی قطر

انتهای پیام
captcha