حضور مردم در انتخابات؛ ضامن آرمان‌های اصلی ملت ایران
کد خبر: 4202463
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
یادداشت

حضور مردم در انتخابات؛ ضامن آرمان‌های اصلی ملت ایران

علی منتظری، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی نوشت: فارغ از اینکه چه کسی در انتخابات رأی می‌آورد، نفس حضور مردم در انتخابات می‌تواند تضمین کننده آرمان‌های اصلی ملت ایران در طول سال‌های مبارزه باشد. حضور مردم در انتخابات برای نمایش حق اعمال حاکمیت و مشارکت در امور کشور، امری بسیار مهم است و به طور طبیعی کسانی که دلسوز و وطن‌خواه هستند، وظیفه خود می‌دانند در انتخابات شرکت و از استقلال و آزادی کشور دفاع کنند.

علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده است، درباره لزوم مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفندماه به نکاتی اشاره کرده است. متن این یادداشت را با هم می‌خوانیم:

ملت ایران بیش از ۱۰۰ سال است که برای استقلال و آزادی کشور مبارزه کرده‌اند و در این راه صدمات زیادی را متحمل شده‌اند.

در بهمن سال ۵۷ به رهبری امام مجاهد تلاش‌ها برای پیروزی انقلاب اسلامی به ثمر رسید، انقلاب اسلامی با درس از گذشته به پیروزی بزرگی دست یافت و از زمان تأسیس جمهوری اسلامی ایران مقرر شد حاکمیت مردم و مشارکت آنها در امور کشور از طریق انتخابات اعمال شود. لذا انتخابات سمبل تلاش و کوشش ده‌ها سال مبارزه برای استقلال و آزادی کشور تلقی می‌شود. اگر ما بیش از آنچه به کمیت انتخابات فکر کنیم به محتوا و کیفیت آن بیندیشیم، ملاحظه خواهیم کرد که مشارکت و حضور در انتخابات چقدر اهمیت و معنا پیدا می‌کند. به باور بنده، حضور در انتخابات در حکم امضای سند استقلال و آزادی کشور است.

فارغ از اینکه چه کسی در انتخابات رأی می‌آورد و چه کسی وارد مجلس می‌شود، نفس حضور مردم در انتخابات می‌تواند تضمین کننده آرمان‌های اصلی ملت ایران در طول سال‌های مبارزه باشد. حضور مردم در انتخابات برای نمایش حق اعمال حاکمیت و مشارکت در امور کشور، امری بسیار مهم است و به طور طبیعی کسانی که دلسوز و وطن‌خواه هستند، بدون شک وظیفه خود می‌دانند در این انتخابات شرکت و از استقلال و آزادی کشور دفاع کنند.

همانطور که شهدا، جوانان غیور و رزمنده ایران در طول جنگ تحمیلی جان خود را فدا کردند، امروز وظیفه ما مشارکت در انتخابات و حضور پای صندوق‌ها و اعلام رأی خود است. به نظر می‌رسد تنوع لازم در نامزدهای انتخابات تهران و شهرستان‌ها وجود دارد و افراد می‌توانند نامزدهای مورد پسند خود را انتخاب کرده و به آنها رأی دهند.

البته این به معنای آن نیست که کشور دارای مشکلاتی نیست؛ اما این مشکلات نباید بهانه‌ای برای عدم شرکت در انتخابات شود. از این جهت به نظرم وظیفه هر ایرانی دارای حق رأی قانونی است که در انتخابات شرکت کرده و دیگران را تشویق به شرکت در انتخابات کند.

تداوم استقلال و آزادی کشور مهمترین دستاورد حضور مردم در انتخابات پیش‌روست، گرچه نقدهایی بر برخی عملکردها و برخی از دیدگاه‌ها وجود دارد؛ اما اینکه مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت کنیم، واقعا ظلم و جفا به ایران و مبارزان راه حق و حقیقت است.

هر ایرانی برای حفاظت از دستاوردهای بزرگ کشور که محصول انقلاب اسلامی است، باید نه تنها خود در انتخاب شرکت کند؛ بلکه دیگران را هم تشویق به شرکت در انتخاب کند. همچنین، مردم نباید اسیر برخی از تبلیغات سوء دشمنان مبنی بر عدم شرکت در انتخابات شوند.

جوانان ما نگاه مثبت‌تری نسبت به باقی افراد دارند. آن شور و هیجانی که در این روزها در جوانان دیدم، بیانگر این است که مشارکت آنها در انتخابات پیش‌رو قابل توجه و قابل معنا خواهد بود. برای اینکه جوانان بتوانند از کشور خود و دستاوردهای علمی، اقتصادی و اجتماعی کشور حفاظت کنند، حتما مشارکت خوبی در انتخابات پیش‌رو خواهند داشت.

اعتقاد من این است که در مجموع مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو بسیار خوب خواهد بود. تبلیغاتی که مدت‌ها است علیه انتخابات و حضور در انتخابات شروع کرده‌اند راه به جایی نخواهند برد؛ چراکه پشتوانه این انقلاب و انتخابات خون‌های جوانان شریف و مؤمنی است که تمام شدنی نیست و آن جوانان و شهدا نزد خداوند روزی دارند.

دشمنان خیال خام در سر می‌پرورانند که بتوانند آسیبی به آرمان‌ها و خواست‌های ملت ایران که برای آن سال‌ها مبارزه کردند، بزنند. مطمئنم جوانان دانشگاهی و غیردانشگاهی ما در کنار اقشار مختلف، در انتخابات پیش‌رو حضور پررنگ و پرمعنایی خواهند داشت. انشاءلله این گام را هم ملت ایران با سرفرازی پشت سر خواهند گذاشت.

انتهای پیام
captcha