تحول نه تنها در علوم انسانی بلکه در علوم مهندسی و تجربی هم لازم است
کد خبر: 4201072
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا:

تحول نه تنها در علوم انسانی بلکه در علوم مهندسی و تجربی هم لازم است

سیدمحمد مقیمی با اشاره به اینکه تحول نه فقط در علوم انسانی بلکه در تمامی علوم باید باشد، گفت: همه علوم نیازمند تحول هستند و مباحث فلسفی، حکمی و بنیادی باید در سایر رشته‌ها از جمله علوم مهندسی و طبیعی هم وجود داشته باشد.

سید محمد مقیمیسیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری ایکنا در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از وضعیت علوم انسانی اسلامی با توجه به فعالیت‌ها و هزینه‌های انجام شده چیست، گفت: اتفاقا جلسه هفته آینده خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران به تحول در علوم انسانی اختصاص دارد و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای تحول علوم انسانی، در این جلسه به همراه 60 صاحب‌نظر، استاد، اندیشمند و پژوهشگر این عرصه حضور خواهند داشت و در این‌باره بحث می‌کنند.

وی افزود: این موضوع با وجود زحمات فراوانی که کشیده شده است کمتر به سرانجام رسیده و منابع خوب و کافی و طرح‌های مناسبی برای تحول داشته‌ایم و سرفصل‌های خوبی هم برای این کار تدارک دیده شده، اما در مقام اجرا کتب خوبی برای آن تهیه نشده است و گروه‌های آموزشی برای اجرای این طرح‌ها عزم جدی نداشته‌اند.

 

سیر تحولی رشته‌ها مهم است 

مقیمی افزود: علت عمده این مشکل این است که خود گروه‌های آموزشی مشارکت کمتری در فرایند سرفصل‌نویسی داشته‌اند، در اینکه مفروضات این تحول چگونه باشد یا تحول در رشته آن‌ها چگونه دیده شود. البته الان شورای تحول در علوم انسانی بخشی از این کار را به گروه‌های علمی دانشگاه تهران محول کرده است.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: در دوران جدید اجرای طرح‌های تحول در علوم انسانی سرعت خواهد گرفت کمااینکه در دانشگاه تهران، مؤسسه حکمت‌پژوهی علوم را تاسیس کرده‌ایم و حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا مسئولیت این بحث را برعهده دارد و اعتقاد ما این است که مباحث حکمی، فلسفی، بنیادی، تاریخی و سیر تحولی رشته‌ها خیلی مهم است و دانشجویان یک رشته باید از جایگاه رشته خود و نقشی که در جامعه دارد آگاه شوند.

 

تاکید بر خودآگاهی اجتماعی

مقیمی در ادامه بیان کرد: دانشجو برای اینکه بتواند برای خودش و برای جامعه مفید باشد و در رشته خودش اشتغال هم داشته باشد در مرحله اول از آگاهی نسبت به جایگاه رشته خودش باید شروع کند ولی وقتی آگاهی کافی از جایگاه رشته خود و نقشی که می‌تواند داشته باشد ندارد طبیعتا آینده شغلی خوبی هم برای خودش متصور نیست.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه گاهی دانشجویان با بی‌انگیزگی و نومیدی مواجه هستند، تصریح کرد: فکر می‌کنم همه رشته‌های دانشگاهی برای جامعه مفیدند ولی باید همواره نیم‌نگاهی به محیط جامعه داشته باشیم که این رشته چه مشکلی از جامعه را حل می‌کند و چه ارتباطی با پیرامون خود دارد. درصددیم 3 واحد حکمت‌پژوهی در هر یک از رشته‌ها بگنجانیم تا دانشجویان با سیر تکاملی رشته خودشان آگاه شوند. البته یک بخش مهم دیگر بحث مهارتی است که دانشجویان در حین تحصیل باید با محیط کار خود آشنا شوند و برخی رویدادهای واقعی جامعه را تجربه کنند. به همین دلیل پردیس‌های علم و فناوری ایجاد شده‌اند و مرحله یادگیری تجربی را در تمامی رشته‌ها و دروس، حتی ادبیات فارسی گذاشته‌ایم.

 

تحول در همه علوم

مقیمی تصریح کرد: به اعتقاد بنده تحول فقط در علوم انسانی نیست بلکه در تمامی علوم باید باشد و همه علوم نیازمند تحول هستند و مباحث فلسفی، حکمی و بنیادی باید در سایر رشته‌ها از جمله علوم مهندسی و طبیعی هم وجود داشته باشد. حتما کسانی که می‌خواهند معمار شوند و کار فنی و سدسازی کنند باید با شرایط فرهنگی، اقلیمی و بومی جامعه آشنا باشند؛ الان در سدسازی باید وضعیت اجتماعی مردم منطقه‌ای که قرار است سد در آنجا احداث شود مورد ملاحظه قرار گیرد. لذا مهندس هم باید با مباحث فرهنگی و شرایط اجتماعی آشنا باشد.

مقیمی در پایان گفت: بنابراین تحول باید متناسب با اقتضائات بومی و در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و فرهنگی صورت بگیرد و در علوم انسانی چون با رفتارهای انسان سر و کار داریم این نیاز بیش از سایر رشته‌ها است ولی تحول در تمامی رشته‌ها لازم است.

انتهای پیام
captcha