خبر تمام می‌شود، زندگی تمام نمی‌شود
کد خبر: 4200972
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
شکرخواه در مراسم رونمایی از کتاب «خبر»:

خبر تمام می‌شود، زندگی تمام نمی‌شود

استاد روزنامه‌نگاری و ارتباطات در مراسم رونمایی از کتاب «خبر» گفت: باید به عنوان خبرنگار و گزارشگر در بین مردم زندگی کنیم و در گزارش و خبر متوقف نشویم و در هر رویدادی خود را میان مردم تصور کنیم؛ خبر تمام می‌شود اما زندگی تمام نمی‌شود.

خبر تمام می‌شود، زندگی تمام نمی‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «خبر» اثر یونس شکرخواه عصر امروز، یکم اسفندماه در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران رونمایی شد.

شکرخواه در این نشست با اشاره به اهمیت زاویه نگاه در گزارش اخبار و رویدادها و همچنین عکاسی گفت: زاویه نگاه بسیار مهم است و می‌توان یک رویداد را با زوایای نگاه مختلف و متفاوت منعکس کرد.

وی با بیان اینکه از گفت‌وگو و دیده شدن گریزان هستم و زمانی گفت‌وگو می‌کنم که اثری داشته باشد، افزود: کتاب، تنها کسی که درباره خودش حرف نمی‌زند و همه حرف‌هایش درباره آدم‌هاست. در کار خبر یادمان نرود، رویداد حرف نمی‌زند و با یک خبر و گزارش رویداد تمام نمی‌شود، بلکه آثارش تا مدت‌ها به جا می‌ماند. از این رو باید به عنوان خبرنگار و گزارشگر در بین مردم زندگی کنیم و در گزارش و خبر متوقف نشویم و در هر رویدادی خود را در میان مردم تصور کنیم. 

شکرخواه با تأکید بر اینکه خبر تمام می‌شود، اما زندگی تمام نمی‌شود، بیان کرد: مطالعه کتاب‌های «کلیله و دمنه» و «منطق الطیر» را توصیه می‌کنم، این کتاب‌ها جهان جدیدی به روی شما باز خواهند کرد.

وی با اشاره به کتاب «خبر» گفت: این کتاب آیه‌های فلسفی زندگی است. هر جایی باشید شش عنصر خبر وجود دارد و در زندگی جاری است و این‌طور نیست که عرصه ارتباطات کاشف این عناصر باشد؛ بنابراین کهنگی در آن متصور نیست. 

وی در ادامه درباره ظهور هوش مصنوعی در عرصه رسانه‌ها گفت: جمینای به عنوان بزرگترین مدل زبانی هوش مصنوعی گوگل، صاحب هوش نیست و حتی نمی‌داند مکانیزمش چیست. آنچه درباره هوش مصنوعی گفته می‌شود، یک جور داستان‌سرایی است و بسیاری دوست دارند، جنبه انسانی به آن بدهند، در حالی که وقتی فیلم سینمایی «خالق» (The creator) را که درباره ربات - انسان است می بینیم، حاضر نیستم برای بار دوم ببینم.

شکرخواه تصریح کرد: دستیابی به مهارت هوش مصنوعی به معنای درک هوش مصنوعی نیست و مهارت تکنولوژی است و بدون بیگ دیتا نمی‌توان به هوش مصنوعی دست یافت. باتوجه به اینکه انسان نمی‌تواند روی چند موضوع کار کند، اما ماشین این کار را می‌کند و اهمیت هوش مصنوعی در همین است که تجارب انسان‌ها و داده‌ها در اختیارش باشد تا بتواند آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند و الزاماً نمی‌تواند بهترین تصمیم را بگیرد.

محمد آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در ادامه این نشست گفت: کتاب «خبر» از سوی دکتر یونس شکرخواه بازخوانی شده و اضافاتی دارد اما چارچوب کلی آن حفظ شده است. این کتاب نشان می‌دهد خبر همچنان اهمیت دارد و زنده است.

در پایان این مراسم، کتاب «خبر» با طرح جلد جدید رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha