شکاف نسلی فرصتی برای درس گرفتن از گذشته است
کد خبر: 4197049
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸

شکاف نسلی فرصتی برای درس گرفتن از گذشته است

استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه شکاف نسلی مشکل نیست بلکه فرصتی است برای درس گرفتن از گذشته و بهبود آینده، گفت: برای فرزندان خود کلیشه‌سازی نکنیم و به جای یک نجار باید باغبان باشیم.

حمید مسعودی، پژوهشگر اجتماعیحمید مسعودی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بهتر است به جای شکاف نسلی بگوییم تفاوت نسلی لذا شکاف نسلی را نمی‌توانیم از بین ببریم و بهتر است برای تبعات منفی آن فکری بکنیم، گفت: شکاف نسلی سبب خلاقیت و نوآوری و در نتیجه توسعه و پیشرفت جوامع می‌شود. 

وی با بیان اینکه برای کاهش تبعات شکاف نسلی در ابتدا باید تفاوت‌ها، تنوع و شکاف را باور کنیم و پس از آن مهارت‌های ارتباطی با نسل‌های بعدی را فرا بگیریم، افزود: باید شنونده، همدل، باشیم و تجربیات مشترک خلق کنیم و باید برای نسل‌ها کلیشه‌سازی نکنیم و برای فرزندان خود به جای یک نجار باید باغبان باشیم.

پژوهشگر اجتماعی در خصوص علل بروز شکاف نسلی گفت: تغییرات اجتماعی و شکل‌گیری هنجارهای رایج هر نسل، تغییرات فرهنگی در بلندمدت و نهادینه شدن در نسل‌ها، رویدادهای تاریخی مهم و مؤثر بر نگرش‌ها و رفتارها، شکل‌گیری شخصیت‌های برساخته شده در جامعه، تغییرات اقتصادی، فرصت‌های شغلی و نابرابری، ظهور و رشد فناوری و شبکه‌های ارتباطی از عوامل شکاف نسلی محسوب می‌شود. 

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه شکاف نسلی مشکل نیست بلکه فرصتی است برای درس گرفتن از گذشته و بهبود آینده، افزود: شکاف نسلی به تفاوت در افکار، باورها، ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای بین اعضای نسل‌های مختلف اشاره دارد.

استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه راهکارهایی برای کاهش تبعات شکاف نسلی وجود دارد، تصریح کرد: تفاوت‌ها، تنوع و شکاف نسلی را باور کند و خود را متناسب با توان و شرایط تغییر دهد، با نسل بعد خود ارتباط واقعی برقرار کرده و مهارت‌های ارتباط را فرا گیرد، برای نسل بعد خود شنونده خوب باشد تا گوینده یک طرفه؛ لذا از کلیشه‌سازی‌ها، برچسب‌ها و انگ‌های اجتماعی نسلی خودداری کند.

انتهای پیام
captcha