برگزاری مسابقات قرآن روستاییان و عشایر چهارمحال‌وبختیاری + عکس
کد خبر: 4196573
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶

برگزاری مسابقات قرآن روستاییان و عشایر چهارمحال‌وبختیاری + عکس

در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، مسابقات قرآن ویژه روستاییان و عشایر چهارمحال‌وبختیاری امروز با برپایی آیین افتتاحیه این رویداد قرآنی و با حضور ۲۵۰ متسابق از سراسر استان در سازمان جهاد کشاورزی استان آغاز شد.

باقر مختاری، مدرس حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، مسابقات قرآن ویژه روستاییان و عشایر چهارمحال‌وبختیاری امروز ۹ بهمن‌ماه از سوی معاونت فرهنگی و امور جهادی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه سازمان جهاد کشاورزی با برپایی آیین افتتاحیه این رویداد قرآنی و با حضور ۲۵۰ متسابق از سراسر استان در سازمان جهاد کشاورزی آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین باقر مختاری، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان در آیین افتتاحیه مسابقات قرآن ویژه روستاییان و عشایر چهارمحال‌وبختیاری با شرح حدیثی نورانی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در خصوص اهمیت و جایگاه قرآن کریم، اظهار کرد: ایشان فرمودند: «اگر زندگى نيكبختان و مُردن شهيدان و نجات در روز حسرت و داشتن سايه در روز سوزان و هدايت در روز گمراهى را مى‌خواهيد، قرآن را ياد بگيريد؛ زيرا كه قرآن، سخن خداوند مهربان و مايه حفظ از شيطان و سنگينى ترازوی اعمال است».

وی ادامه داد: حضرت قائلند که اگر دوست دارید زندگی سعادتمندان و نائل شدن به مقام شهدا را داشته باشید، قرآن را فرا بگیرید چرا که کلام وحی وزن اعمال انسان را در ترازوی اعمال سنگین می‌کند.

مختاری توصیه‌های فراوان بزرگان برای با قرآن‌ بودن را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: تأکیدات فراوانی مبنی بر حفظ و قرائت قرآن وجود دارد که تلاوت مصحف شریف درواقع، مقدمه تدبر و نیز مقدمه انس با قرآن و عمل به آموزه‌های وحیانی است. همه اینها مقدمه محرم شدن انسان با قرآن‌ مجید است و با قرآن بودن به این معناست که انسان همه وجودش و رفتار و کردارش قرآنی باشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه «لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» (واقعه/۷۹), تأکید کرد: بر طبق این آیه شریفه، تنها کسانی می‌توانند به قرآن‌ دست پیدا کنند که پاکیزه باشند، از تعبیر «الْمُطَهَّرُونَ» هم می‌توان برداشت فقهی داشت و هم معنای باطنی با این توضیح که اگر انسان دلش را از گناهان و از کینه و نفرت و بدی‌ها پاک کند، حقایق باطنی کلام وحی را درک خواهد کرد.

رئیس کمیته روستایی و عشایری ستاد دهه فجر استان در خصوص جزییات این دوره از مسابقات قرآن جامعه روستایی و عشایری استان با بیان اینکه ۲۵۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: متسابقان در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تقلیدی نوجوانان، قرائت، حفظ یک جزء و روخوانی ویژه فرزندان کارمندان، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، اذان و ترتیل شرکت دارند.

وی ادامه داد: رشته‌های انتخابی بخش بانوان در این مسابقات قرآن نیز شامل حفظ یک جزء و روخوانی ویژه فرزندان کارمندان، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل و ترتیل است که هر فرد تنها در یک رشته می‌تواند شرکت کند.

مختاری در پایان با بیان اینکه به علت برودت هوا و دشواری رفت و آمد بخشی از ثبت‌نام شدگان نتوانستند در این مسابقات حاضر شوند، گفت: برگزیدگان استانی به مرحله کشوری که به احتمال زیاد در اصفهان برگزار خواهد شد راه می‌یابند.

انتهای پیام
captcha