تقلیل حوزه فرهنگ به دستگاه‌های فرهنگی در لایحه بودجه + متن کامل گزارش
کد خبر: 4190957
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد؛

تقلیل حوزه فرهنگ به دستگاه‌های فرهنگی در لایحه بودجه + متن کامل گزارش

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی پیرامون وضعیت بودجه حوزه فرهنگ در لایحه بودجه 1403 آورده است: «فرهنگ در این لایحه در تبصره «۱۳» قرار دارد که با توجه به احکام ارائه شده به جای مفهوم عام فرهنگ به دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی تقلیل یافته است. احکام ارائه شده در حوزه فرهنگ بیشتر به امور حبابی پرداخته است و از ظرفیت‌های ویژه یک لایحه بودجه بهره‌برداری نکرده است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایکنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی وضعیت حوزه فرهنگ در لایحه بودجه 1403 کل کشور پرداخته است.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با تغییرات در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ساختار تبصره‌های مرسوم اعلام وصول شد. بررسی این سند از آن جهت که امکان خوانش مالی سیاست‌های دولت، اولویت‌های فرهنگی کشور در سال پیش رو و درک جایگاه فرهنگ در اقدامات دولت را مشخص می‌کند، دارای ارزش است.

فرهنگ در این لایحه در تبصره «۱۳» قرار دارد که با توجه به احکام ارائه شده به جای مفهوم عام فرهنگ به دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی تقلیل یافته است. احکام ارائه شده در حوزه فرهنگ بیشتر به امور حبابی پرداخته است (بند «الف» تبصره «۱۳» با موضوع اختصاص فضاهای هنری و فرهنگی در اختیار دستگاه‌ها برای امور فرهنگی) و از ظرفیت‌های ویژه یک لایحه بودجه بهره‌برداری نکرده است.

تأمین مالی بخشی از فرهنگ از طریق اختصاص درصدی از اعتبارات هزینه‌ای سایر دستگاه ها صورت گرفته است که شیوه تأمین اعتبار جایگاه فرهنگ را تقلیل خواهد داد، موجب مقاومت سایر دستگاه ها می‌شود و هم اقدامات فرهنگی را طفیلی شرکت‌ها و مؤسسات خواهد کرد (بند «ب» تبصره «۱۳» با موضوع اختصاص ۱ درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها برای اقدامات فرهنگی).

بنابراین با رعایت اصول هفتاد و پنجم (ضرورت تعیین منابع مالی احکام) و پنجاه و دوم (اختیارات دولت در حوزه بودجه‌ریزی) قانون اساسی و ماده (۱۸۲) آیین‌نامه داخلی مجلس پیشنهادهایی با درآمدزایی پایدار و منطبق با سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در این گزارش پیشنهاد می‌شود.

 
این گزارش پیشنهادهای الحاقی ذیل را برای اصلاح وضعیت بودجه حوزه فرهنگ در لایحه بودجه 1403 به شرح ذیل بیان می‌کند: 
 
ـ اختصاص سهمی از منابع صندوق ملی به صنایع خلاق فرهنگی.
 
ـ اخذ عوارض از عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی و هزینه‌کرد منابع حاصله برای حمایت از توسعه بازی‌های داخلی.
 
ـ اخذ عوارض مازاد به میزان 4 درصد از واردات کالاها و محصولات فرهنگی و صنایع دستی و هزینه منابع حاصله از تولید بازی‌های رقومی و نمایشی و حمایت از صنایع دستی.
 
ـ ممنوعیت اخذ تعرفه و عوارض صادرات صنایع دستی و فرش دستباف.
 
ـ‌ دریافت عوارض مازاد از تأسیسات گردشگری، تجاری و صنعتی موجود در عرصه و حریم آثار ملی و جهانی به میزان 2 درصد برای آزادسازی املاک غیردولتی واقع در عرصه و حریم این آثار.
 
ـ تسهیم حق پخش مسابقات تلویزیونی، اجازه به دستگاه‌های اجرایی برای هزینه‌کرد بخشی از اعتبارات هزینه‌ای در راستای رصد و مقابله با اخبار جعلی.
 
ـ اجازه به وزارت فرهنگ و ارشاد برای هزینه‌کرد 5 درصد از اعتبارات مربوط به حمایت از نشر کتاب و مطبوعات برای
آموزش، ارزیابی و رتبه‌بندی عملیات رسانه‌ای در بحران و تکلیف وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشـت و آموزش عالی و وزارت کشور به هزینه‌کرد 1 درصد از اعتبارات هزینه‌ای به استثنای فصول 1، 4 و 6 در طرح‌ها و برنامه‌های ملی حوزه زنان و خانواده.
 
متن کامل گزارش را اینجا ببینید.
انتهای پیام
captcha