کشور نیازمند یک قرارگاه برای ایجاد محتوای متناسب با تراز انقلاب اسلامی است
کد خبر: 4186978
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
رئیس‌جمهور در همایش قرارگاهی شدن شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی:

کشور نیازمند یک قرارگاه برای ایجاد محتوای متناسب با تراز انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی پیشرفت و موفقیت یک جامعه را در گرو ابزارهای فرهنگی دانست و گفت: امروز ما نیازمند یک نظم‌بخشی و محتوای انقلابی در مسائل فرهنگی و یک قرارگاه برای نظم‌بخشی و ایجاد محتوای متناسب در تراز انقلاب اسلامی هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز، یکشنبه 19 آذرماه، در همایش «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی» که در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد، در سخنانی گفت: جهت‌دهنده اقدامات اساسی و زیربنایی در جامعه بشری، فرهنگ است.
 
رئیس‌جمهور فرهنگ را مهمترین ابزار پیشرفت و موفقیت یک جامعه خواند و اظهار کرد: اگر ساختارهای فرهنگی و فرهنگ یک جامعه متحول شد و از فرهنگ مصرفی به فرهنگ مولد رسیدیم، کار آسان می‌شود. پیشرفت و موفقیت یک جامعه در گرو ابزارهای فرهنگی است و اگر از ابزارهای فرهنگی استفاده شود، دیگر نیازی به ابزار الزام‌آور نیست.
 
وی افزود: مسئله حائز اهمیت امروز این است که ما نیازمند یک نظم‌بخشی و محتوای انقلابی در مسائل فرهنگی و یک قرارگاه برای نظم‌بخشی و ایجاد محتوای متناسب در تراز انقلاب اسلامی هستیم. البته این به معنای کار نکردن سایر بخش‌ها نیست. 
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مقابل تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن، راهی جز مصون‌سازی انقلاب با مبانی فرهنگی نیست، گفت: نمی‌شود ابزار ارتباطی را حذف کرد، جامعه امروز جامعه ارتباطات است. 
 
وی ابراز کرد: امروز هجوم بی‌رحمانه در جوامع مختلف به فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها برای تهی کردن ملت‌ها از داشته‌های خودشان انجام گرفته است. راهکار مقابله با این تهاجم، مصون‌سازی فرهنگی است. باید کار بسیار گسترده قرارگاهی انجام گیرد تا مصون‌سازی در مقابل تهاجم فرهنگی انجام شود. 
 
رئیسی اظهار کرد: سیاستگذاری، هدایت دستگاه‌های متولی علم و فرهنگ در جهت اهداف و محتوای انقلاب اسلامی و شناختن نیازهای فرهنگی جامعه، راهکارهای مصون‌سازی است.  
 
رئیس‌جمهور بیان کرد: در کشور موازی‌کاری زیادی داریم؛ در بخش‌هایی همه حضور دارند و فعالیت می‌کنند، در بخش‌هایی هم هیچ حرکتی انجام نمی‌‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید همه ظرفیت‌ها را کشف کرده و متناسب با رفع نیاز فرهنگی کشور تقسیم کار انجام دهد.
 
وی در ادامه سیاستگذاری، تدوین ضوابط و نظارت را سه محور اساسی برای فعالیت قرارگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواند که می‌توان از این طریق وضع موجود را با وضع مطلوب مقایسه و فاصله‌ها را کم کرد. در حوزه پیگیری نیز نیاز به کار بیشتری داریم، سند و برنامه خوب نوشته‌ایم اما پیگیری اجرایی خوب انجام نشده است. باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام شود.   
 
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت کنشگری فعال در تقابل با تهاجم فرهنگی تصریح کرد: کنشگری فعال در این میدان ایجاب می‌کند که تمامی مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی به صورت جهادی کار کنند.
 
رئیسی با تاکید بر اینکه مدارس و دانشگاه‌های ما آینده‌ساز ایران اسلامی هستند، گفت: آینده ایران را مدارس و دانشگاه‌ها رقم می‌زنند و باید روشن باشد که آموزش و پروش، آموزش عالی و رسانه‌های ما به ویژه رسانه ملی چگونه کار و حرکت می‌کنند.
 
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون دانش و فرهنگ، این دو مؤلفه را بسیار مهم و مکمل همدیگر خواند و گفت: نیازهای فرهنگی جامعه باید به طور دقیق شناخته شده و برای رفع آنها برنامه‌ریزی شود. در این راستا عملکرد دستگاه‌های مربوطه در این زمینه باید به طور دائم رصد شود.   
 
رئیسی در ادامه زمان‌بندی در اجرای تصمیمات فرهنگی را حائز اهمیت دانست و افزود: اگر چه تحقق اهداف تصمیمات فرهنگی نیازمند زمان است اما در این زمینه باید به مقوله زمان‌بندی نیز توجه داشت تا نتیجه کارها مشخص شود.
 
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت حمایت دولت از نهضت فرهنگی مردم‌پایه در کشور گفت: همه همکاران در دولت باید خود را برای اجرای منویات مقام معظم رهبری موظف بدانند. وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخش‌های علمی و فرهنگی، باید سهم ما را در خزانه علمی جهان به ویژه در علوم انسانی افزایش دهند.
 
رئیسی یکی از مزیت‌های مهم کشور را در داشتن دست برتر در علوم انسانی به واسطه داشتن تمدنی غنی دانست و اظهار کرد: باید با تلاش مضاعف نسبت به ارتقا و افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در این بخش، در مراکز علمی جهانی تلاش شود، چرا که علوم انسانی می‌تواند نقش بسیار مهمی در انسانی‌تر شدن فناوری‌های مدرن در جهان ایفا کند.
 
رئیس‌جمهور در پایان برگزاری این نشست را در جهت بازنگری اقدامات انجام شده در بخش فرهنگ و برنامه‌ریزی دقیق و متقن برای آینده حائز اهمیت برشمرد و گفت: بهره‌گیری از منظومه فکری رهبری معظم انقلاب اسلامی برای برداشتن گام‌های استوار و اساسی در بخش فرهنگ مؤثر و راهگشا است.
 
 
انتهای پیام
captcha