نظریه نظام انقلابی، کانون بسیاری از تحلیل‌ها و سیاست‌گذاری‌هاست
کد خبر: 4181104
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
معاون اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی:

نظریه نظام انقلابی، کانون بسیاری از تحلیل‌ها و سیاست‌گذاری‌هاست

محمدحسین ضمیریان ضمن تشریح اهداف و محورهای همایش «نظریه نظام انقلابی» گفت: «زمینه‌سازی برایِ تحلیل، بررسی و ایضاحِ نظری نظریه‌ نظام انقلابی» و «بررسی نظریه‌ نظام انقلابی به مثابه پیشران تحول و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی» از جمله اهداف برگزاری این همایش هستند.

نظریه نظام انقلابی، کانون بسیاری از تحلیل‌ها، تبیین‌ها و سیاست‌گذاری‌ها استمحمدحسین ضمیریان؛ معاون اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و دبیر علمی همایش «نظریه نظام انقلابی»، در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به برگزاری همایش علمی «نظریه نظام انقلابی؛ مبانی، الزامات و راهبردها» در بهمن‌ ماه سال جاری گفت: نظریه نظام انقلابی، کانون بسیاری از تحلیل‌ها، تبیین‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در بیانیه گام انقلاب اسلامی است. در تاریخ تحولات و احوال انقلاب‌ها، عامل تنزل و افول نظام‌های سیاسی‌ برآمده از انقلاب‌ها، کم‌رنگ‌شدن آرمان‌ها، ارزش‌های بنیادین، بازگشت به ترتیبات و نظام‌های اجتماعی و سیاسی گذشته، ناشی از تغییر نگرش و ماهیت انقلابی جوامع و نخبگان است.

نسبت بیانیه گام دوم و انقلاب اسلامی

وی افزود: سازش در مواجهه با فشارِ عوامل بیرونی و تن‌دادن به تغییرات تحمیلی به‌ دلیل ضعف در مبانی و فقدان عناصر تفکر راهبردی به‌صورت تدریجی، تغییر هویّتی و استحاله درونی انقلاب‌ها و نظام‌های برآمده از آن‌ها را رقم زده است؛ اما، دفاعِ ابدی رهبری حکیم انقلاب اسلامی از «نظریه نظام انقلابی» و مرزبندی‌ با رقیبان و دشمنان و حضور مردمی در صحنه‌های مختلف انقلاب به‌خصوص نسل جوان مؤمن و دانا و پرانگیزه، مسیرِ دیگری را برای انقلاب اسلامی در صحنه انقلاب‌های مهم جهان رقم‌زده‌ است.
 
معاون اندیشگاه بیانیه گام دوم و انقلاب اسلامی درباره نسبت گام دوم انقلاب و نظریه نظام انقلابی گفت: نظریه نظام انقلابی، یک تأمل درباره مسیر طی شده و راه پیش رو است و می‌توانیم بگوییم این نظریه، یک تفکر در میدان اندیشه اصیل انقلابی در عین نظم و حرکت به سمت آینده کشور و انقلاب با توجه به نظم موجود در ساختار سیستمی دولت‌هاست بنابراین این نظریه، از افتادن انقلاب اسلامی در ورطه دولت بودن جلوگیری کرده و ملزومات ذهنی، عینی و عملی را برای آینده انقلاب و کنشگری در بزنگاه‌های پیش رو را فراهم می‌کند.

اهداف برگزاری همایش

ضمیریان یادآور شد: جمله مشهور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی این است که «ما از نظریه نظام انقلابی، دفاع ابدی می‌کنیم» رهبر معظم انقلاب فرمودند: «انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدید نظر پذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حساسیت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف‌های بی‌عمل می‌شمارد، اما به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایش که با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریه‌ نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند».
 
دبیر علمی همایش «نظریه نظام انقلابی» درباره اهداف همایش گفت: اهداف این همایش شامل «زمینه‌سازی برایِ تحلیل، بررسی و ایضاحِ نظری نظریه‌ نظام انقلابی»، «ترویج و ارتقای فکرورزی درباره‌ نظریه‌ نظام انقلابی»، «بررسی نظریه‌ نظام انقلابی به مثابه پیشران تحول و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی» و «بازخوانی مبانی، الزامات و راهبردهای نظریه‌ نظام انقلابی از منظر رهبران و متفکران انقلاب اسلامی» هستند.
 
اهداف و محورهای همایش «نظریه نظام انقلابی»

 

محورهای همایش

معاون اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی درباره محورهای ارسال مقاله به این همایش گفت: محورها شامل «چیستی نظام انقلابی»، «مبانی نظام انقلابی»، «الزامات تحقق نظام انقلابی» و «راهبردهای دستیابی به نظام انقلابی» هستند. زیرمجموعه‌های اصلی در زمینه «چیستی نظام انقلابی» شامل «نظریه نظام انقلابی و تحلیل و نقد نظریه‌های رقیب/بدیل»، «روند تکاملی نظامِ جمهوری اسلامی در نسبت با نظام انقلابی»، «نسبت نظام انقلابی با جامعه‌پردازی، دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی» اصول و ویژگی‌های نظام انقلابی» و «آینده نظام انقلابی» و زیرمجموعه‌های اصلی در زمینه «مبانی نظام انقلابی» شامل «مبانی قرآنی، عقلانی، روایی و تاریخیِ نظریه‌ نظام انقلابی»، «مبانی نظام انقلابی در دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی از جمله حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب (مدظله) و سایر متفکران انقلاب اسلامی همانند شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت‌الله مصباح و ...»، «مبانی علمی نظام انقلابی از کلمه جامعه شناسی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، حقوق و ...» و «مبانی فلسفی، فقهی، عرفانی و اخلاقی و کلامی نظریه‌ نظام انقلابی» هستند.
 
وی افزود: محورهای «الزامات تحقق نظام انقلابی» شامل «الزامات تربیتی و فرهنگی نظام انقلابی»، «الزامات مدیریتی و منابع انسانیِ نظام انقلابی»، «الزامات ساختاری نظام انقلابی» و «الزامات گفتمانی نظام انقلابی» و زیرمجموعه‌های «راهبردهای دستیابی به نظام انقلابی» شامل «بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی، رسانه‌ای و تربیتی کشور»، «تحول و تحرک در مراکز سیاست‌گذاری کلان کشور»، «تحلیل و تدوین رهیافت‌های دستیابی به نظام انقلابی» و «تعمیق و بسط راهبرداندیشی در آینده انقلاب اسلامی و تمدن‌سازی نوین اسلامی» هستند.
 
ضمیریان گفت: فرصت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه این همایش تا 30 آبان‌ماه و مهلت ارسال متن کامل مقالات تا 30 آذر 1402 است. همچنین این همایش سالانه در 23 بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود و این سومین همایش ماست که در پنجمین سالگرد اعلام بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha