حمایت ایران از مظلومان جهان برگرفته از مبانی قرآنی است
کد خبر: 4178710
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
صمد بهروز:

حمایت ایران از مظلومان جهان برگرفته از مبانی قرآنی است

استادیار دانشگاه تبریز گفت: حمایت جمهوری اسلامی ایران از مبارزان و آزادی‌خواهان بر اساس مبانی قرآنی و نیز نقطه مقابل آن مبارزه با آزادی‌خواهان و به بند کشیدن مظلومان است.

صمد بهروز

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «مبانی قرآنی تقابل اسلام و استکبار در حمایت از جریان‌های آزادی‌خواه در بیانیه گام دوم انقلاب» امروز دوشنبه 8 آبان از سوی دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
صمد بهروز، استادیار گروه معارف اسلامی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در این نشست به سخنرانی پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
 
تقابل اسلام و استکبار از جمله موضوعاتی است که در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است. در واقع تقابل اسلام و استکبار از کلمات کلیدی این بیانیه است که یکی از ابعاد این تقابل، حمایت از جریانات آزادی‌خواه است که اسلام بر آن تأکید می‌کند و استکبار در مقابل این جریانات ایستاده است و نمونه بارز آن را امروزه در غزه مشاهده می‌کنیم. معظم‌له برای تثبیت انقلاب اسلامی که تا حدودی تثبیت شده نکاتی را بیان و برای گذر از چالش‌ها، راهکارهایی را ارائه فرمودند که اگر به آنها توجه شود، بسیاری از مشکلات جامعه جهانی برطرف خواهد شد.

خصوصیات مستکبران

تبیین قرآنی این بیانیه نیز باعث توجه ویژه مسلمانان به این بیانیه می‌شود و حل مشکلات جهان اسلام در عمل به این بیانیه است. تقابل به معنای رودررویی است. در فلسفه، رابطه دو شیء را که مغایر با یکدیگر بوده و به هیچ وجه قابل جمع نباشند تقابل می‌نامند. وقتی از تقابل اسلام و استکبار سخن گفته می‌شود معنایش این است که این دو با همدیگر غیریتِ ذاتی دارند یعنی ماهیتاً قابل جمع نیستند و آنهایی که می‌خواهند اسلام را با استکبار وفق دهند از روح اسلام غفلت کرده‌اند چون تقابل اسلام و استکبار از مبانی اسلام است که در آیات بسیاری از قرآن کریم به این موضوع اشاره و خصوصیات مستکبران در آیات قرآن تبیین شده که از جمله آنها استنکاف از پذیرش حق است که در آیه 7 سوره نوح به این موضوع اشاره شده است: «وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا؛ و هر چه آنان را به مغفرت و آمرزش تو خواندم انگشت بر گوش نهادند و جامه به رخسار افکندند (تا مرا نبینند و سخنم را نشنوند) و (بر کفر) اصرار و لجاج ورزیدند و سخت راه تکبر و نخوت پیمودند.» وقتی پیغمبر اولوالعزم خداوند قوم خود را به سوی خداوند دعوت می‌کرد آنها صدای حق را نمی‌شنیدند و امروزه این خصوصیات استکباری را در بسیاری از نقاط عالم می‌بینیم. خصوصیت دیگر، عناد و لجاجت منافقان مستکبر است که در آیه 5 سوره منافقون به این موضوع اشاره شده: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَهُمْ مُسْتَكْبِرُونَ؛ و هر گاه به آنها گویند: بیایید تا رسول خدا برای شما (از حق) آمرزش طلبد سر بپیچند و بنگری که با تکبر و نخوت (از حق) روی می‌گردانند.»
 
بدترین نوع استکبار، عدم تمکین و تواضع در برابر حق است که در قرآن کریم به این موضوع هم پرداخته شده و در آیه 35 سوره مبارکه صافات آمده است: «إِنَّهُمْ كَانُوا إِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ يَسْتَكْبِرُونَ؛ آنها بودند که چون لا اله الاّ اللّه (کلمه توحید) به ایشان گفته می‌شد (از قبول آن) سرکشی می‌کردند.» امام علی(ع) در تعریف استکبار، جمله زیبایی دارند و می‌فرمایند: استکبار به معنای ترک طاعتی است که موظف به اطاعت از آن و برتری‌طلبی در مقابل کسانی است که موظف به پیروی از آنها هستیم.

دلایل حمایت ایران از مظلومان جهان

یکی از ارکان و مبانی لایتغیر انقلاب اسلامی، حمایت از مستضعفان و آزادی‌خواهان جهان است و در بیش از چهار دهه عمر انقلاب اسلامی، هر جا مستضعف و آزادی‌خواهی در جهان وجود داشته مسئولان انقلاب اسلامی در حد مقدور از آنها حمایت کرده‌اند. این سیاست با تغییر روسای جمهور عوض نشده و جزیی از مُحکَمات انقلاب اسلامی است و اگر از این اصل عدول کنیم، از مبانی انقلاب اسلامی عدول کرده‌ایم. امام خمینی(ره) می‌فرمایند که جمهوری اسلامی برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است و ما طرفدار هرمظلومی هستیم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که دفاع از مظلوم و پر کردن شکاف‌های طبقانی از اصول و مبانی محکم نظام جمهوری است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم اشاره شده که جمهوری اسلامی، سعادت همه بشریت را از آرمانهای خود می‌داند. به همین دلیل اگر در غزه، بحرین، یمن، عراق، افغانستان و سوریه مشکلی برای مظلومان رخ دهد، جمهوری اسلامی آن را مشکل خود می‌داند.
 
افکار امام و رهبری در سراسر جهان مخصوصا در میان مسلمانان تأثیرگذار بوده و بیداری‌ جامعه اسلامی به سبب تأکید امام و رهبری است. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند که انقلاب اسلامی، جامعه دو قطبی را به سه قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی، تقابل دوگانه اسلام و استکبار، پدیده برجسته جهان معاصر شد و روشن‌ترین مصداق اسلام‌گرایی، جمهوری اسلامی ایران است و جنبش‌های آزادی‌بخش نیز نماینده اسلام هستند که با الهام از نظام جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌های آن در برابر مستکبران  ایستادگی و به وظایف خود عمل می‌کنند. امام خمینی(ره) می‌فرمایند؛ از نهضت‌های آزادی بخش سراسر جهان که در راه خدا و حق و حقیقت و آزادی مبارزه می‌کنند پشتیبانی می‌کنیم.
 
قرآن کریم مؤمنان را به جهاد علیه مستکبران با تمام تجهیزات دعوت می‌کند. در قرآن آمده است: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ؛ و شما (ای مؤمنان) در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید و نیز برای قوم دیگری که شما بر (دشمنی) آنان مطلع نیستید (مراد منافقانند که ظاهرا مسلم و باطنا کافر محض‌اند) و خدا بر آنها آگاه است. و آنچه در راه خدا صرف می‌کنید خدا تمام و کامل به شما عوض خواهد داد و هرگز به شما ستم نخواهد شد»(انفال/ 60). امام خمینی(ره) می‌فرمایند که کشور ایران به عنوان یک دژ نظامی و آسیب‌ناپذیر نیازمند سربازانی بر اساس اصول عقیدتی اسلام است. لذا جوانان را با مبارزه با شرک آشنا می‌سازد. مقام معظم رهبری در تفسیر این آیه می‌فرمایند «قوه» به معنای دارا بودن ابزارهای لازم برای ترساندن دشمن است؛ یعنی باید آنقدر خود را قوی کنیم که دشمن از ما حساب ببرد. 

تأکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از مظلومان

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که هرجا دفاع از مظلوم مطرح است جمهوری اسلامی ایران در آنجا حاضر خواهد بود و آمریکا و صهیونیسم و شبکه فاسد مستکبرین نتوانستند بر جمهوری اسلامی ایران فائق بیایند و نخواهند توانست. به توفیق الهی در کنار ملت مظلوم فلسطین و در کنار ملت‌های مسلمان انقلاب‌کرده ایستادیم، در کنار مردم مظلوم بحرین و همه کسانی‌که در مواجهه با آمریکا و صهیونیسم قرار دارند ایستادیم و از آنها دفاع می‌کنیم و در این مورد از هیچ کس و هیچ قدرتی ملاحظه نمی‌کنیم چراکه دفاع از ملت‌های مظلوم از مبانی جمهوری اسلامی ایران است. 
 
بنابراین مبانی انقلاب اسلامی روشن است و شامل حمایت از مبارزان و آزادی خواهان می‌شود و نقطه مقابل آن مبارزه با آزادی‌خواهان و به بند کشیدن مظلومان است. اگر نظام استکباری تلاش می‌کند که شکست را به مردم غزه تحمیل کند، به سبب همان خوی استکباری آن است که در آیات قرآن هم مورد توجه قرار گرفته؛ از جمله در آیه 4 سوره قصص آمده است: «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ ۚ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ؛ همانا فرعون در زمین (مصر) تکبر و گردنکشی آغاز کرد و میان اهل آن سرزمین تفرقه و اختلاف افکند، طایفه‌ای از آنها (بنی‌اسرائیل) را سخت ضعیف و ذلیل می‌کرد، پسرانشان را می‌کشت (که مبادا به ظهور موسی قدرت یابند) و زنانشان را زنده می‌گذاشت (که به خدمت پردازند). همانا فرعون مردی بسیار مفسد و بد اندیش بود» از سوی دیگر از جمله خصلت‌های استکبار ایجاد اختلاف بین مسلمانان و مبارزان است، چراکه اگر آنها را تکه‌تکه کنند به راحتی بر آنها مسلط خواهند شد همانگونه که فرعون هم چنین برنامه‌ای را دنبال می‌کرد. کنترل جمعیت مسلمانان و تحقیر و تضعیف آنها و قرار دادن در بی‌خبری و دوری از واقعیت‌ها از دیگر برنامه‌های مستکبران است که باید در مقابل آنها ایستادگی کرد، چراکه بیداری ملت‌ها باعث می‌شود آنها نتوانند به خوی استکباری‌شان ادامه دهند.
 
انتهای پیام
captcha