«پروژه سنجاقک» نمایش توانایی جوان ایرانی است + صوت
کد خبر: 4177433
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷

«پروژه سنجاقک» نمایش توانایی جوان ایرانی است + صوت

کارگردان مستند «پروژه سنجاقک» گفت: در این مستند به دنبال نشان دادن توانایی فنی و علمی جوانان ایرانی هستیم تا از توانایی‌ علمی نخبگان ایرانی حرف زنیم.

محمد پسران رزاق، مستندساز در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره کار جدید «پروژه سنجاقک» گفت: با توجه به اهدافی که مدیران سینمایی برای هفدهمین دوره از جشنواره سینما حقیقت در نظر گرفته‌اند موضوعات دانش‌بنیان جز اولویت‌های ویژه قرار گرفته است. در این میان آب به عنوانی حیاتی‌ترین عنصر حیات، یکی از تاکیدات مورد نظر است؛ به ویژه که در این رابطه ما با محدودیت مواجه هستیم.

وی افزود: یک شرکت دانش‌بنیان در اصفهان دستگاهی را اختراع کرده که بخار هوا را تبدیل به آب می‌کند. این شرکت همچنین نیروگاه پنل خورشیدی در سیستان افتتاح کرده است. به طبع این موضوع، سفری به سیستان داشتیم تا تحقیقات لازم را انجام دهیم. این سفر باعث شد به شکلی کامل در جریان مشکلات و محرومیت‌های مردم سیستان قرار گیریم. شرکت دانش‌بنیان اصفهان در بحث ایجاد برق موفقیت بسیاری در این منطقه به دست و در قسمت‌هایی نیز مانع مهاجرت در منطقه شده است. امیدواریم این اتفاق در حوزه آبرسانی نیز رخ دهد.

این مستندساز ادامه داد: این شرکت دانش‌بنیان در پروژه برق جدا از فواید بسیاری که برای مردم پدید آورد سبب اشتغال نیز شد چراکه تمام عوامل حاکم در این پروژه، نیروهای محلی بودند. فیلمبرداری «پروژه سنجاقک» شهریور آغاز شد. سه جلسه از فیلمبردای در اصفهان انجام شد اما 10 جلسه دیگر در سیستان جلوی دوربین رفته است. تصویربرداری این مستند به پایان رسیده و هم اکنون آخرین مراحل تدوین را پشت سر می‌گذارد.

کد

وی با بیان اینکه این فیلم برای اولین بار در جشنواره سینما حقیقت روی پرده خواهد رفت، گفت: امیدواریم بتوانیم «پروژه سنجاقک» را برای پخش در جشنواره سینما حقیقت آماده کنیم. این فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده و تهیه آن را سید محسن طباطبایی تهیه کار را بر عهده دارد.

ابن فیلمساز با بیان اینکه در ساخت این اثر به دنبال رسیدن به دو هدف بوده است، گفت: اولین هدفمان در ساخت «پروژه سنجاقک» بیان مشکلات و سختی هموطنان سیستانی است. در ادامه می‌خواستیم داشته‌های علمی جوانان این سرزمین را هم مدنظر قرار دهیم تا به موضوع حمایت از کار و سرمایه ایرانی هم توجه داشته باشیم.

وی درباره دشواری‌هایی پیش‌روی این مستند گفت: در ساخت این مستند مسافت زیاد لوکیشن کار را برایمان سخت کرد زیرا باید امکانات تصویربرداری را به نقاط دور افتاده، سیستان منتقل می‌کردیم. همچنین برخی از هماهنگی‌ها با ارگان‌ها و نهادها کارمان را سخت کرده بود البته جنس کار مستند همیشه با سختی همراه است.

پسران‌رزاق در انتها درباره کار بعدی خود بیان کرد: پروژه بعدی ما درباره یکی از چهره‌های نامدار اصفهان دکتر محمد حسن امامی است. این کار هم اکنون در مرحله پژوهش به سر می‌برد.

انتهای پیام
captcha