روایتگری دفاع مقدس یک سویه نباشد
کد خبر: 4171495
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
داود صائمی در گفت‌وگو با ایکنا:

روایتگری دفاع مقدس یک سویه نباشد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه یکی از تحریف‌های جدی وارد شده به دفاع مقدس روایت‌های یک‌ سویه و ناقص است، گفت: دفاع مقدس مجموعه‌ای از پیروزی و شکستهاست که باید توأمان با هم روایت شود تا تبیین واقعی صورت گیرد.

داود صائمیدفاع مقدس که از ماندگارترین حماسه‌های ملت فهیم، بصیر و انقلابی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، دارای پیامدها و دستاوردهای ارزشمند و عظیمی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، امنیت و ... بوده است. جنگ تمام عیاری که نظام سلطه به وسیله رژیم بعثی علیه نظام جمهوری اسلامی آغاز کرد اهداف گسترده‌ای را دنبال می‌کرد اما ملت ایران با مقاومت مؤمنانه و تمرکز بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دینی ـ میهنی خود نه تنها دشمنان خود را با شکست مواجه کرد، بلکه دستاوردهای بی‌نظیری را در قالب فرهنگ جهادی، ایثار و مقاومت به یادگار گذاشت.

ایکنای سمنان، در همین رابطه گفت‌وگویی با داود صائمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و قرآن داشته است که در ادامه می‌‎خوانید:

ایکنا ـ مهمترین پیام دفاع مقدس چیست؟  

مهمترین پیام دفاع مقدس حمایت از ولایت فقیه است هر چند شجاعت، مردانگی، ایثار و ... از دیگر پیامهای این رویداد عظیم است اما اصلی‌ترین پیام که در وصیت‌نامه شهدا هم دیده شده حمایت از ولایت فقیه و رهبری است.

ایکنا ـ چگونه می‌توان واقعیت دفاع مقدس را برای نسلهای جوان تبیین کرد؟

دفاع مقدس را به واسطه تبیین واقعیات به نسل جوان انتقال دهیم زیرا واقعیات این دفاع مملو از درس زندگی اعم از نظامی، دفاعی، اجتماعی، فرهنگی و ..است که به واسطه جهاد تبیین برای جوانان باید بازگو شود تا نسل جوان مبلغان عرصه دفاع مقدس برای نسل‌های بعدی باشند زیرا این دفاع یک فرهنگ است که نباید در طول تاریخ گم شود.

ایکنا ـ تحریف‌های صورت گرفته در دفاع مقدس بیشتر در چه زمینه‌هایی رخ داد؟

در تبیین روایت‌ها تهدید اتفاق افتاده که در خصوص شخصیتهای دفاع مقدس اشتباهاتی رخ داده مانند فیلم اخراجی‌ها که در آن شخصیتها لوطی‌منش و ... نشان داده شده ولی در واقعیت افرادی بودند که پاک و نماز شب‌خوان هم بوده‌اند چرا به این صورت شده زیرا روایتها از دفاع مقدس به این سمت رفته که حُرهای جنگ نشان داده شوند این موضوع جایگاه خود را دارد اما اگر از ظرفیتهای موجود آن زمان استفاده شود واقعیت‌ها به درستی تبیین خواهد شد. یکی از تحریف‌های جدی در این زمینه روایت‌های یک سویه و ناقص بودن روایتهای موجود است. تهدید دیگر روایتهای رسمی، کلیشه‌ای و اداری است مثل اینکه ما را مجبور کرده‌اند که آنچه خودمان می‌خواهیم روایت از دفاع مقدس داشته باشیم در صورتی که دفاع مقدس مخلوطی از نکات مثبت و منفی اعم از پیروزی و شکستها است که همزمان و توأمان با هم روایت شود تا تبیین واقعی صورت گیرد در غیر این صورت واقعیتها تحریف خواهد شد.

ایکنا ـ مهمترین وظایف مسئولان در پاسداشت دفاع مقدس چیست؟      

مقام معظم رهبری فرمودند که زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از خود شهادت نیست که در این راستا مسئولان در برخی مواقع با نام و یاد شهدا شروع می‌کنند اما آنقدر بد عمل می‌کنند که کار را انصافاً خراب می‌کنند. پاسداشت دفاع مقدس یکی از وظایف مسئولان است تا یاد شهدا را زنده نگه دارند منتهی نه به حرف و شعار بلکه درست عمل کردن به مسئولیت‌ها که به رضایت مردم حاصل شود. در حال حاضر مشکلات کشور بیشتر آن متوجه مسئولان است که در وظایف خود کوتاهی کرده‌اند.

ایکنا ـ جریانهایی می‌خواهند وقایع دفاع مقدس را به سود خود تحریف کنند برای مبارزه با این جریان انحرافی چه باید کرد؟

همیشه جریانهایی بوده‌اند تا وقایع را تحریف کنند و وقایع خوب همیشه در دست تحریف هستند که به فرموده مقام معظم رهبری اگر روایت درست نکنیم دشمن روایت می‌کند یعنی از جریانهای مثبت دفاع مقدس جریانی درست می‌کند تا مسیر دفاع مقدس را منحرف و به نفع خود آن را تبیین کند که در اینجا دفاع مقدس که خود یک فرصت است تبدیل به تهدید می‌شود که بر این اساس راه مبارزه با این جریان انحرافی درست روایت کردن دفاع مقدس است منظور شاخ و برگ اضافه دادن به رویداد نیست بلکه آنچه که واقعا بوده را شرح دهیم هم شکست هم پیروزی ، علل شکست و پیروزی که اینها همه عبرت است تا نسل آینده را به درستی هدایت کند تا بتواند تمام قد در مقابل جریان انحرافی ایستادگی کند و آنها را به حاشیه ببرد.

ایکنا ـ مهمترین آسیبهایی که در تبیین ارزشهای دفاع مقدس در طی این سالها پدید آمده را در چه مواردی می‌دانید؟  

روایتهای کاریکاتوری از دفاع مقدس ارائه شده و چندین فیلم با سویه جک و لبخند یا سویه غمگین ساخته شده است اما باید تبیین صحیح و برنامه‌ریزی منطقی از دفاع مقدس شود تا دچار آسیب در این حوزه نشویم. مثلاً اینکه در جامعه ترویج شده که افراد مذهبی محزون هستند اما در واقع این‌گونه نیست این ناشی از روایت اشتباه و ناقص است که در این راستا باید طوری دفاع مقدس تبیین شود تا نکات سفید و سیاه با هم باشند. این آسیبی است که این سالها در تبیین ارزشهای دفاع مقدس وارده شده و متأسفانه عده‌ای هم غافل از این موضوع و بدون آسیب‌شناسی آن را ترویج داده‌اند. مقام معظم رهبری در این خصوص خود پیش‌قدم بوده زیرا زمانی که نکاتی روایی دفاع مقدس را بیان می‌کنند به نکات ظریف آن کاملاً پایبند هستند.

ایکنا ـ چگونه می‌توان از ظرفیت دفاع مقدس برای وحدت و همدلی مردم استفاده کرد؟

وحدت زمانی اتفاق می‌افتد که یک نقطه مشترک داشته باشیم به عنوان مثال وحدت در جنگ با امنیت ملی مطرح می‌شود پس ظرفیتی ایجاد شده به نام امنیت که ما حول این امنیت با هم وحدت ایجاد می‌کنیم اگر ما به نکات مشترک دفاع مقدس که همه مردم به آن نیاز دارند استخراج کنیم حول آنها می‌توان جامعه را به وحدت دعوت کرد. امنیت، دفاع از خاک و حفظ آن. وظیفه ما در دفاع چیست نقاط مشترکی که همه مردم در آن اشتراک دارند را استخراج کنیم حول آن کلید واژه مردم را به وحدت فرا بخوانیم. در سالهای اخیر در عرصه دفاع مقدس و شهدا مردم از ظرفیت دفاع مقدس که بعد معنوی آن است همدلی ویژه‌ای داشته و ادامه هم دارد. نمونه بارز آن تشییع شهدا است که به صورت خودجوش وقتی اسم شهید می‌آید دفاع مقدس نمود می‌یابد چراکه یک ظرفیت ویژه‌ای است که شهدا برای وحدت جامعه ایجاد کرده‌اند.

خبرنگار- اعظم نظری

 

 

انتهای پیام
captcha