جشنواره «فردخت» به برند تبدیل شود
کد خبر: 4169770
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
دبیر کارگروه مد و لباس کشور:

جشنواره «فردخت» به برند تبدیل شود

دبیر کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه جشنواره فردخت مورد تأیید این کارگروه است و روی آن سرمایه‌گذاری کرده، گفت: این جشنواره همانند گلاب کاشان باید به برند تبدیل شود.

آیین رونمایی از چهارمین جشنواره ملی فردختبه گزارش ایکنا از اصفهان، آیین رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره ملی فرهنگی، هنری و دانش‌بنیان «فردخت»، روز گذشته، ۲۷ اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات اتاق بازرگانی کاشان برگزار شد و این رویداد به میزبانی کاشان، شهر جهانی نساجی سنتی آغاز به کار کرد.

سجاد لطفی، دبیر کارگروه مد و لباس کشور در این مراسم با بیان اینکه اگر سال‌ها طی مقاطعی در حوزه‌های فرهنگی و از جمله عفاف و حجاب ضربه خورده‌ایم، حاصل فاصله میان دستگاه‌ها بوده است، اظهار کرد: فردخت یک مانور و رزمایش جمعی و کار کارستان آن، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های گوناگون است و درد مشترک ما جز با این روش درمان نمی‌شود.

وی گفت: طراحانی که گواهی حضور در جشنواره فردخت را در سال‌های گذشته، امسال و سال‌های آتی داشته باشند، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه طراحان برای عضویت و دریافت نشانه شیما یا شناسه یکپارچه مد و لباس ایران که پیوست فرهنگی حوزه پوشاک است، نام‌نویسی و از مزایای آن استفاده کنند.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور ادامه داد: جشنواره فردخت مورد تأیید کارگروه مد و لباس کشور است و این کارگروه برای حمایت‌های مادی و معنوی از این جشنواره تمام‌قد می‌ایستد؛ البته با این پیش‌شرط که همه طراحان باید در سامانه عضو شوند و تمام آثار نیز شیما داشته باشد.

لطفی افزود: دریافت شناسه شیما این امکان را به ما می‌دهد که از رأس زنجیره تولید، نظارت داشته باشیم. موضوع دیگر این است که تولیدکننده نباید هزینه بدپوششی مصرف‌کننده را بپردازد و چرا باید لباس‌هایی که کارکرد خانگی دارند، وارد اجتماع شوند؟ عمومی کردن سواد پوشاک به این معنا که چه لباسی را باید در چه مکانی استفاده کرد، یکی از اهداف ماست و کاش آموزش و پرورش که یکی از اعضای کارگروه مد و لباس است، همان‌گونه که سواد رسانه را آموزش داد، این واژه را هم در کتاب‌های درسی لحاظ می‌کرد و از این راه، ضمن جامعه‌پذیر کردن دانش‌آموزان، از چالش‌هایی که امروز در اجتماع با آن روبرو هستیم، می‌کاست.

وی با اشاره به آیین‌نامه جشنواره مد و لباس فجر گفت: در دوره دوازدهم این جشنواره، تیم‌های طراحی و ویژندهای صنعتی نیز افزوده شده‌اند. ورود یک ویژند صنعتی مثل پوشاک قهرود در جشنواره فردخت می‌تواند در تولید انبوه طرح‌ها یاری‌رسان باشد؛ گاهی طرح‌ها چون بازاری طراحی نشده‌اند، پس برای بازار صرفه تولید و عرضه لباس وجود ندارد و شاید نبود انبوه‌سازی تولید به این موضوع بازگردد.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه این کارگروه، جشنواره فردخت را به‌عنوان رویداد ملی مانتو می‌شناسد و روی آن سرمایه‌گذاری کرده است، تأکید کرد: جشنواره فردخت باید همانند گلاب کاشان به نوعی برند در سطوح گوناگون تبدیل شود و تولیدات فاخر را به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عرضه کند.

تنوع و زیبایی‌طلبی را نمی‌توان نادیده گرفت

عفت پدرام‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر کاشان نیز در این مراسم اظهار کرد: لباس و پوشش به‌ویژه برای بانوان در هر کشور و شهری، نماد فرهنگ و هویت آن جامعه است. ایران حتی پیش از اسلام برای لباس بانوان، سبک عفیفانه داشت.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های تهاجم فرهنگی بعد از انقلاب، ورود دشمن به عرصه فرهنگی بوده است. با همین قوت که دشمن کار می‌کند، ما باید قوی‌تر با ترفندهای آنان مبارزه کنیم و برنامه داشته باشیم. تشکیل جشنواره‌ها و پرداختن به لباس‌هایی با سلایق گوناگون و جوان‌پسند، یکی از راه‌های این مبارزه است. مد، تنوع‌طلبی و زیبایی‌طلبی به‌ویژه برای بانوان چیزی نیست که بتوانیم آن را طرد کنیم. پس باید همگام با جامعه، اما با سلیقه و فرهنگ خودمان حرکت کنیم.

فردخت؛ جشنواره‌ای با دستاوردهای بزرگ

عادله‌سادات تقاعدیان، قائم‌مقام چهارمین جشنواره ملی فردخت با گذری بر سه دوره جشنواره در سال‌های پیشین بیان کرد: اولین جشنواره در سال ۹۹ با همکاری سه نهاد و دستگاه و عرضه ۴۰ اثر با موضوع مانتوی اجتماع در قالب کار کوچکی که دستاوردهای بزرگی داشت، برگزار شد.

وی ادامه داد: جشنواره فردخت در سال ۱۴۰۰ با همکاری ۱۲ دانشگاه و دستگاه ارتقا پیدا کرد. در این سال، ۱۸۰ اثر از ۱۰ شهر با موضوع مانتوی اجتماع و کالکشن خانواده عرضه شد. سومین دوره نیز در سال گذشته با استقبال مسئولان و جامعه هنرمندان خیاط و طراح مواجه و با همکاری ۱۶ نهاد و اداره با موضوع مانتوی اجتماع، طراحی کالکشن خانواده، فرم مدارس و پژوهش با عرضه ۴۳۰ اثر به علاوه ۳۲ پژوهش از ۱۲ استان و ۴۰ شهر طی یک دوره ۸ ماهه برگزار شد.

یادآور می‌شود، ویژندهای تخصصی پوشاک خانواده، استادان، دانشجویان و دانش‌آموزان رشته‌های طراحی و دوخت، آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، مزون‌داران خانه‌های مد و لباس و اندیشمندان و فعالان حوزه پژوهش از مخاطبان جشنواره فردخت در سراسر کشور به شمار می‌روند.

همچنین مانتوی اجتماع شامل یک‌دست مانتوی دوخته‌شده، طراحی کالکشن اجتماعی خانواده و بخش پژوهشی با محوریت تاریخ، فرهنگ، اقتصاد، هویت و تمدن‌سازی، بهداشت و سلامت از جمله بخش‌های رقابتی این جشنواره است.

مهلت نام‌نویسی در این جشنواره تا پایان مهرماه و مهلت تحویل آثار نیز تا 10 آذرماه جاری است. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 09381898538 تماس بگیرند.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha