شهید مدنی تمام وجودش ذوب در قرآن بود
کد خبر: 4168132
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
به‌مناسبت سالگرد دومین شهید محراب

شهید مدنی تمام وجودش ذوب در قرآن بود

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه شهید آیت‌الله مدنی تمام وجودش ذوب در قرآن بود، گفت: اگر بخواهیم ابعاد مختلف زندگی این عالم مجاهد از جمله وقار، تهذیب، خداترسی، قاطعیت، مطیع، مردمی بودن و اهل سیر و سلوک بودن را بررسی کنیم هر کدام یک کتاب مفصل است.

علی‌اکبر نظری، عضو شورای شهر همدان و از نزدیکان شهید آیت‌الله مدنیعلی‌اکبر نظری، عضو شورای شهر همدان و از نزدیکان شهید آیت‌الله مدنی با حضور در دفتر ایکنای همدان، به‌مناسبت سالگرد دومین شهید محراب به ‌بررسی ویژگی‌های بارز این عالم شهید پرداخت و اظهار کرد: آشنایی من با آیت‌الله مدنی به دوران نوجوانی بازمی‌گردد، زمانی که وی در روستای دره مرادبیگ و در کوچه‌ای که به سیزده خانه معروف بود و ما هم اهل آنجا بودیم، ساکن شد.

وی با بیان اینکه همیشه در مسجد پای منبرهای آیت‌الله مدنی بودم و در جلسات تفسیر نهج‌البلاغه شرکت می‌کردم، افزود: شهید مدنی پیش از انقلاب دچار ناراحتی تنفسی شده بود و طبق توصیه پزشک باید در منطقه خوش آب و هوایی زندگی می‌کرد، به همین علت منطقه دره مرادبیگ همدان را برای سکونت انتخاب کرد؛ اهالی این روستا ارتباط صمیمانه‌ای با آیت‌الله مدنی داشتند و حرف‌های این عالم در دل و جان مردم نفوذ داشت.  

عضو شورای شهر همدان گفت: برخی حضور آیت‌الله مدنی در همدان را تبعید این عالم اعلام می‌کنند که این صحبت درست نیست؛ در زمان انقلاب تفکرهای غلط و اشتباهی همچون انجمن حجتیه در حال شکل‌گیری بود که زمینه‌ساز مشکلاتی در جامعه شده ‌بود، بنابراین امام خمینی(ره) برای جلوگیری از سایر انحرافات، آیت‌الله مدنی را به‌عنوان امام جمعه همدان انتخاب کرد.

نظری با تأکید بر نقش شهید آیت‌الله‌مدنی در تربیت جوانان تصریح کرد: این عالم مردمی نقش تربیتی عجیبی در محله خود داشت؛ در روستای دره مرادبیگ مکتب‌خانه‌ای تشکیل داده بود که جمع کثیری از طلاب علوم دینی از قم در آنجا حضور پیدا می‌کردند. در این مکتب‌خانه حلقه درس‌هایی ایجاد شده بود که ماحصل آن تربیت جوانانی برومند بود. شهید آیت‌الله‌مدنی در عین حال که مجتهد بود و می‌توانست فتوا صادر کند، اما این کار را نکرد و علتش نیز تبعیت از حضرت امام خمینی(ره) بود. 

نقش برجسته آیت‌الله مدنی تربیت جوانان بود

وی ادامه داد: آیت‌الله مدنی فردی جهادگر و در عین حال اهل سیر و سلوک بود و این ویژگی‌ها شخصیتش را بارز می‌کرد؛ فردی که در سیر و سلوک است قطعاً یکی از نکاتی که در او وجود دارد، تهذیب است؛ به‌دلیل تهذیب نفسی که ایشان داشتند مردم گرد وجودش حلقه می‌زدند، به خصوص جوانان و نوجوانان؛ به‌گونه‌ای که در آن زمان جوانان کوچه سیزده‌خانه در دره مرادبیگ به‌واسطه حشر و نشری که با این عالم مجاهد داشتند، 22 پاسدار که یک نمونه از آنها سردار مجیدی، فرمانده سپاه پاسداران همدان است، 40 رزمنده و 15 شهید تقدیم جامعه کرد و علاوه برآن نیز در شهر هم ید بیضایی داشت و این نشان‌دهنده نقش تربیتی آیت‌الله مدنی بود. 

این همراه شهید مدنی با تأکید بر اینکه من به شخصه ایشان را سیدالبکاء می‌نامم، بیان کرد: وقار آیت‌الله مدنی به انسان درس می‌داد در عین حال که ایشان اهل تهذیب بود، بسیار خداترس نیز بود. در خطبه‌های نماز جمعه گریه می‌کرد، از خداوند سخن می‌گفت و گریه می‌کرد، در مسجد دره مرادبیگ در تفسیر خطبه همام از ابتدای خطبه تا انتهای آن گریه می‌کرد. همچنین نکته بارز شخصیتی آیت‌الله مدنی، مردمی بودنش بود و در عین مردمی بودن بسیار قاطع بود و اگر مطلبی را بیان می‌کرد راجع به آن دقیق تصمیم می‌گرفت. 

شهید مدنی دغدغه امرار معاش مردم را داشت

نظری تصریح کرد: آیت‌الله مدنی علاوه بر تعلیم علم و دانش، دغدغه کسب‌وکار و امرار معاش مردم را هم داشت؛ جهادگر و خلاق نیز بود. طبقه پایین حسینیه یا مکتب‌خانه را کارگاه فرش کرده بود و خانم‌ها برای امرار معاش در آن مشغول بودند؛ فردی را از کاشان به‌عنوان مربی قالیبافی آورده‌ بود و زنان روستا را آموزش می‌داد، این از جمله عواملی بود که مردم به ایشان علاقه بیشتری پیدا کنند. 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از حرکت‌های شاخص این شهید جلوگیری از کودتا بود، یادآور شد: در زمانی که تمام تانک‌ها و تجهیزات نظامی ارتش از کرمانشاه به‌سوی تهران برای جلوگیری از سقوط شاه و سرکوب انقلابیون در حال عبور از همدان بود آنها را در جاده کرمانشاه متوقف کرد و به دستور آیت‌الله جلوی این حرکت گرفته شد.

این همراه شهید مدنی با اشاره به خدمات اجتماعی این عالم شهید در همدان تصریح کرد: تأسیس درمانگاه و دارالایتام مهدیه که با هدایت شهید مدنی برای قشر محروم جامعه صورت گرفت از دیگر ابتکارات آیت‌الله مدنی بود؛ وی در همه کارها به‌صورت تشکیلاتی و دقیق عمل می‌کرد و همین عاملی بود که در مبارزاتش موفق باشد.

وی با اشاره به اینکه این شهید والامقام تمام وجودش ذوب در قرآن بود، تأکید کرد:  شخصیتی که تمام وجودش در اسلام می‌تپد، طبیعتا سرلوحه آن قرآن است و منشأ همه حرکت‌هایش قرآن است؛ وی شخصیتی بود که تمام وجودش تهذیب و تعلیم بود و با اینکه خود اهل فتوا بود و مجتهد، اما از امام خمینی(ره) تبعیت می‌کرد و این درس‌های قرآنی است که هم خود یاد گرفته و هم به جامعه تعلیم می‌داد.

روحیه انقلابی‌گری شهید مدنی(ره) موجب جذب جوانان به او می‌شد

نظری افزود: شهید مدنی(ره) انقلابی‌گری زیادی داشت و این روحیه باعث شد با وجود اینکه اهل همدان نبود و مدت کوتاهی در این شهر بود از سایرین پیشی گرفته و عامل جذب جوانان شود، مردمی بودنش نسبت به دیگر علما خیلی برجسته بود.

وی با اشاره به اینکه رژیم شاهنشاهی چند سال قبل از سقوط و با آغاز حرکت‌های انقلابی به‌دلایلی شروع به توزیع تغذیه رایگان در مدارس کرد، گفت: در مقطع راهنمایی بودم که این حرکت به تازگی آغاز شده بود، در مدارس تغذیه بین دانش‌آموزان تقسیم می‌کردند، با اینکه سنی نداشتم  و خوراکی‌های خوشمزه‌ای توزیع می‌کردند، اما از گرفتن آنها امتناع می‌‎کردم و این نتیجه مشق‌هایی بود که پای منبر این شهید محراب یاد می‌گرفتم.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه در آن زمان حوزه‌های علمیه دو نقش اساسی تهذیب و تعلیم داشتند، تصریح کرد: این دو عامل باهم جمع شد و ما حصل آن شخصیت‌های همچون آیت‌الله مدنی(ره)، آیت‌الله صدوقی(ره)، آیت‌الله دستغیب(ره)، شهید اشرفی اصفهانی(ره) بود که همه از ارکان اصلی این نظام بودند و در محراب عبادت شهید شدند. 

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه امروز باید خط و مشی این حوزه‌ها را احیا کنند، تأکید کرد: زوایای اخلاقی این عالمان باید برای مردم بیان شود، در این صورت جامعه قطعا به سمت این علما گرایش پیدا می‌کند، این رسالت بر دوش حوزه‌های علمیه است که در باب زندگی علما وارد شوند. علمای امروزی باید بهشتی‌ها و مطهری‌ها را الگوی خود قرار دهند که چگونه مسائل جامعه را تحلیل می‌کردند و قرآن را عملاً در جامعه نشر دادند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند، بنابراین وظیفه روحانیت از بین بردن چالش‌ها و آشنا کردن جوانان با خط و مشی دین است که این نقش باید احیا شود و اگر احیا شد نتیجه مطلوب می‎گیریم.  

این همراه شهید مدنی(ره) با اشاره به اینکه کسانی که در این نظام و انقلاب نقشی دارند باید شخصیت‌هایی مانند شهید مدنی(ره) را برجسته کنند، تصریح کرد: این شخصیت‌ها باید به‌عنوان الگو به جامعه معرفی شوند، اگر بخواهیم ابعاد مختلف زندگی این عالم مجاهد از جمله وقار، تهذیب، خداترسی، قاطعیت، مطیع، مردمی بودن و اهل سیر و سلوک بودن را بررسی کنیم هر کدام یک کتاب مفصل است.

 زهرا کرمی

انتهای پیام
captcha