سنگاب‌ها و سقاخانه‌­های تخت فولاد اصفهان
کد خبر: 4160196
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۹

سنگاب‌ها و سقاخانه‌­های تخت فولاد اصفهان

سقاخانه­‌ها را باید از بناهای آیینی کاربردی به‌شمار آورد، زیرا علاوه بر آنکه آب برای آشامیدن در اختیار رهگذران بود، مردم با نذر کردن و قرار دادن شمع در آنجا و انجام بعضی از آداب آیینی، از آن به‌عنوان فضایی نمادین و مذهبی استفاده می­‌کردند.

سنگاب‌های تخت فولاد اصفهانسنگاب ظرف سنگی بزرگ و یکپارچه از سنگ است که به اشکال گرد یا بیضی و مکعب تراشیده می­‌شود و برای نگهداری آب آشامیدنی عابران در مساجد و سقاخانه‌ها به‌صورت وقف قرار می­‌گیرد. به نظر استاد لطف­‌الله هنرفر، نصب سنگاب‌ها در مساجد، اماکن مقدسه و گذرگاه‌ها از دوره صفویه و به‌دلیل اعتقادات مذهبی و شیعی معمول شده است. گرچه ریشه سنگاب‌ها را باید در آیین‌های باستانی ایران‌زمین جست‌وجو کرد، اما از دوران نخستین اسلامی و به‌ویژه دوره صفویه در ایران معمول شد و کاربرد آن در فضای هنر و معماری و فضاهای مذهبی و مقدس گسترش یافت.

اصلی­‌ترین باور شیعی در مورد سنگاب، حادثه عاشوراست. می­‌توان گفت باور شیعی در شهادت امام حسین(ع)، سنگاب را با نوعی اعتقاد روزمره عجین کرد. نوشیدن آب به یاد شهدای عاشورا و حتی مترادف شدن آب با این واقعه، تأثیر بسزایی در ساختن سنگاب‌ها به‌ویژه از عصر صفویه به بعد داشت. اشعار حک‌شده بر سنگاب­‌ها در رثای اهل بیت(ع) و لب‌تشنگان کربلا مؤید این مطلب است.

در ايران پس از اسلام، سقاخانه، سنگاب و هر وسيله ديگری كه مردم تشنه را سيراب کند، تقدس داشته است. مردم خيرانديش ابتدا ظروف پر آب را روی زمين، در هوای آزاد و سايه درختان كهن و طاق ‌نماها قرار می‌دادند تا تشنگان آبی بنوشند و سيراب شوند. تشنگان نيز بعد از سيراب شدن، سلامی بر حسين‌ بن علی(ع) و اهل بيت(ع) او می‌فرستادند، اما كم‌كم محلی به نام سقاخانه ساخته شد كه عبارت بود از اتاقی كوچک كه در وسط آن مخزنی از آب قرار داشت. اطراف آن برای جلب توجه يا نذورات مردم، شمع روشن می‌كردند. بر روی بدنه بعضی از سقاخانه‌ها با اشعار و تمثال ائمه(ع) و به‌خصوص امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل(ع) در حال آوردن آب از فرات و جنگ با اشقيا به تصوير كشيده می‌شد.

سقاخانه­‌ها را نیز باید از بناهای آیینی کاربردی به‌شمار آورد، زیرا علاوه بر آنکه آب برای آشامیدن در اختیار رهگذران بود، مردم با نذر کردن و قرار دادن شمع در آنجا و انجام بعضی از آداب آیینی، از آن به‌عنوان فضایی نمادین و مذهبی استفاده می­‌کردند. نوشیدن آب از سقاخانه، طلب نور و روشنایی و گره‌گشایی از امور است. در مجموع، سنت احترام به آب و روشنایی در ایران پیش از اسلام با هدایت توحیدی در دوره اسلامی نیز ادامه یافت. سقاخانه در تمام اوقات هفته و از جمله شب‌های جمعه مورد زیارت و راز و نیاز مردم قرار می‌گیرد. از زمان صفويه در بناها و مساجد معظم و مهم، سنگاب‌های زيبايی به شكل كاسه درب‌دار بزرگی تعبيه می‌شد كه هم ارتفاع و هم قطر بعضی از آنها بيش از یک متر بوده است. سنگاب­‌ها از سنگ‌­های حجاری‌شده‌ای ساخته می‌شد كه نقوش و اشعار بامسما و زيبايی روی آن نقش بسته بود. اين سنگاب­‌های هنری و زيبا پر از آب زلال و خنک بود و هر نمازگزار و تازه‌‌واردی را سيراب می‌کرد.

كاسه فلزی كوچکی كه نقوش و خطوط زيبایی بر آن نقش بسته بود، روی سنگاب قرار داشت. نمونه‌­های موجود سنگاب‌ها اغلب مزین به خطوط و نقوش اسلامی هستند و نمونه‌­های ساده آنها نیز به جز در مساجد و اماکن اسلامی در جای دیگری یافت نشده‌­اند. روی بیشتر سنگاب‌ها با خط خوش، اين مصرع به چشم می‌خورد: «آبی بنوش و لعنت حق بر يزيد كن.»

در تخت فولاد اصفهان نیز تعدادی سنگاب و سقاخانه وجود دارد که در تکیه‌های گوناگون این آرامگاه تعبیه شده‌اند و عبارتند از:

ـ سنگاب و سقاخانه تکیه بابا رکن­‌الدین: این سنگاب مربوط به دوره صفویه و در کنار آرامگاه بابا رکن‌­الدین، از علما و فضلای قرن هشتم هجری قرار گرفته و ویژگی مهم آن، حضور سنگاب در کنار سقاخانه بوده که در این حالت معنای کامل‌تری به آن بخشیده است. درواقع، این اثر نمونه‌­ای از تلفیق سقاخانه با سنگاب محسوب می‌شود. بر روی بدنه سنگاب به خط نستعلیق این‌گونه حک شده است: «ما همه لب‌تشنه‌­ایم.»

ـ سنگاب مسجد رکن­‌الملک: این سنگاب در حیاط مرکزی مسجد رکن‌­الملک قرار دارد و از یادگارهای عصر قاجار است. همان‌گونه که گفته شد، بعضی از سنگاب‌ها به مرور زمان به‌عنوان گلدان نیز در تزئین مساجد به کار ­رفته­‌اند که سنگاب مسجد رکن­‌الملک از آن جمله است.

ـ سنگاب و سقاخانه­‌های تکیه میرفندرسکی: تکیه میرفندرسکی دارای دو سقاخانه است که یکی بیرون تکیه، بدون سنگاب و به سمت خیابان و دیگری درون تکیه با سنگاب مکعبی‌شکل همراه است که خطوط زیبای حجاری‌شده بر بدنه آن خودنمایی می­‌کند. ویژگی خاص این سنگاب، خط نستعلیق آن است که با ترکیب‌بندی و کرسی متفاوت که بیشتر از خط تعلیق پیروی می‌­کند، اجرا و نظیر آن کمتر در باب قلم نستعلیق دیده می­‌شود. روی این سنگاب، این نوشته‌­ها به چشم می‌­خورد:

«بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله الواقف باسرار المبدأ و المعاد و الصلوة علی نبیه محمد و آله الاخیار الامجاد و بعد وقف موید شرعی حبس مخلد دینی نمود قربة الی الله و طلبا لمرضاته علی­‌حضرت شاه محمود بیکا زید توفیقاته خلف مرحمت و غفران پناه مقصود بیکا ناظر سرکار خاصه شریفه این سقاخانه را بر کافه مؤمنین و ثواب و اجر سقایه آن به روان زین‌المخدرات و مستورات مرحومه مغفوره والده ماجده عالی حضرت مشارالیه عاید کرد، تغییر دهند و نقل و تحویل‌کننده این از این مکان به جای دیگر به لعنت خدای و نفرین رسول‌الله و ائمه هدی گرفتار شود.»

در اندرونی تکیه میر در جایی که قبور بختیاری‌‌هاست، دو سقاخانه وجود دارد که طی مرمت مجموعه تخت فولاد به کاشی‌های یکرنگ فیروزه‌­ای مزین شده­‌اند. هر دوی این سقاخانه‌­ها دارای چاه برای تأمین آب بوده­‌اند که هم‌اکنون نیز بر جای مانده‌اند.

ـ سنگاب تکیه زرگرها: این سنگاب مکعب‌شکل به ابعاد 100×114 سانتی‌متر و به ارتفاع 85 سانتی‌متر است که بر یکی از بدنه‌های آن به خط نستعلیق برحسته، عبارت زیر خوانده می‌شود: «وقف حضرت امام حسین نمود حاجی غلام علی بیک در تاریخ سنه 1074».

ـ سنگاب تکیه آغاباشی: این سنگاب به فرم مکعبی و بر بدنه آن این جملات حجاری شده است: «وقف حضرت عباس علی نمود، کربلایی باقر، بانی چنار تکیه به تاریخ شهر محرم سنه 1210».

ـ سقاخانه لسان‌الارض: این سقاخانه مربوط به دوره صفویه بوده که در دوره معاصر با کاشی‌کاری تزئین شده است. مضمون نوشته­‌های سنگی آن این‌گونه است: «بسم الله الرحمن الرحیم ... وقف حضرات ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین نمود. یارعلی. طمع‌کننده به لعنت خدا گرفتار شود. سنه 1133».

ـ سنگاب و سقاخانه تکیه کازرونی: سنگاب و سقاخانه تکیه کازرونی در کنار آب‌انبار تکیه و متصل به آن قرار دارد و مجموعه کاملی از دستیابی به عنصر آب را به وجود آورده است. در ضمن هیچ‌گونه تزئینات و یا نوشتاری درباره سال ساخت و شخص وقف‌کننده این سنگاب به چشم نمی­‌خورد. در داخل تکیه نیز سنگابی در کناره راهروی خروجی در ضلع غربی وجود دارد.

ـ سنگاب و سقاخانه مادر شاهزاده: سقاخانه مورد نظر در راهروی ورودی تکیه واقع شده است و به نظر می­‌رسد هدف سازندگان آن مانند دیگر سقاخانه‌­ها، سیراب کردن زائران و مسافران قبل از زیارت اهل قبور باشد. سقاخانه تکیه مادر شاهزاده نیز مانند سقاخانه کازرونی، ساده و بی‌آلایش است.

ـ سقاخانه تکیه آباده­‌ای: این سقاخانه از جمله سقاخانه­‌هایی‌ست که در دوره معاصر و طی مرمت و بازسازی مسجد رکن‌الملک به تکیه آباده‌­ای الحاق شده است و آب‌سردکن موجود در آن نقش سنگاب را بازی و رهگذران تشنه را سیراب می‌کند.

انتهای پیام
captcha