غصه بر امام حسین(ع) انسان را از اندوه دنیا رها می‌‎کند
کد خبر: 4157323
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
حجت‌الاسلام میرباقری:

غصه بر امام حسین(ع) انسان را از اندوه دنیا رها می‌‎کند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تکرار صحنه‌های سخت را مسیری برای عبور انسان از حزن‌های باطل دنیایی دانست و گفت: کسی که غصه امام حسین(ع) در دلش جریان داشته باشد، از غصه‌های دنیایی رها و آزاد خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، استاد حوزه علمیه، شب گذشته، 31 تیرماه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، با بیان اینکه خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران داستان جنگ احد و حمراء‌الاسد را به‌صورت مبسوط و مفصل تبیین کرده است، اظهار کرد: خداوند متعال در آیاتی ضمن تأکید بر این که تمام انسان‌ها در دایره طرح الهی زندگی می‌کنند؛ آزمون‌های الهی را جداسازی صفوف طیب و خبیث از یکدیگر توصیف می‌کنند.

وی ضمن اشاره به سختی‌های خاص جداشدن صف پاکان از ناپاکان ادامه داد: صحنه‌های پیچیده و پر از درگیری جنگ احد، تجلی جدا شدن طیب و خبیث از یکدیگر است. آیات سوره مبارک آل عمران ضمن بیان نقاط قوت و ضعف یاران رسول‌الله(ص)، به خوبی آمادگی برای همراهی در طرح و برنامه الهی را که در ادامه توسط اهل بیت(ع) پیگیری می‌شود را متذکر شده است.

میرباقری به صف‌بندی‌های مختلف مسلمانان در جنگ احد اشاره کرد و گفت: ۷۰ نفر از شهدا در اوج سختی کارزار احد ایستادگی و برخی نیز تا پای جان از پیامبر اعظم(ص) دفاع کردند؛ عده‌ای علی‌رغم ادعای اسلام در همان میانه راه، از رسول‌الله(ص) جدا شدند. گروهی هم که با حضرت همراه شدند، دو دسته شدند؛ برخی با اینکه دنبال شهادت و ایثار بودند، ضعف و سستی‌هایشان باعث شد تا حضرت را رها و تنها بگذارند، این عده غصه‌دار این اتفاق بودند و این رویداد سنگین را از کوتاهی خود می‌دیدند؛ عده‌ای نیز به جای اصلاح ضعف‌های خود، عیب و ایراد‌ها را بر گردن دیگران انداختند و هم‌نوا با منافقین به رسول‌الله(ص) بدبین شدند.

وی در تبیین اوصاف متقین در نگاه قرآنی اظهار کرد: به تعبیر قرآن کریم کسانی که جلوگیری از هزینه کردن برای خدا را در پیش می‌گیرند، در صحنه‌های آزمون الهی هیچ‌گاه دوامی نخواهند داشت.

میرباقری با بیان اینکه افرادی که اهل احسان، انفاق و کظم غیظ هستند، اگر در جایی خطایی کنند، فورا مسیر اصلاح را در پیش می‌گیرند، ادامه داد: اگر این افراد در جایی زمین بخورند، بلافاصله یاد خدا می‌افتند و هیچ‌گاه بر خطای خود پافشاری نمی‌ورزند.

وی با تأکید بر اینکه همه صحنه‌ها و میدان‌های دنیا در معرض خداوند متعال قرار دارد و سررشته این تدبیر در دست ذات اقدس الهی است، اظهار کرد: همان‌گونه که خداوند متعال در آیه ۱۴۱ سوره آل عمران می‌فرمایند: «وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکَافِرِینَ»، آزمون‌های سخت برای خالص‌سازی و برطرف شدن عیب مؤمنان و ریشه‌کن شدن کافران است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه از منظر الهی همه چیز منظم بوده و از اهداف حکیمانه‌ای برخوردار است، بیان کرد: خداوند متعال برای تربیت انسان‌های بهشتی، صحنه‌های مختلفی را ترسیم می‌کند؛ انسان پیش از ورود به بهشت باید در تراز بهشتی قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه صحنه‌های سخت برای این است که مجاهدان در راه خدا که استقامت دارند از ناسره‌ها و عجولان جدا شوند، یادآور شد: این صحنه‌ها مسیری است تا افراد و گروهی که ادعا و آرزوی ایثار در راه خدا دارند، در وادی اجرا، اقدام و عمل؛ ادعای خود را ثابت کنند.

میرباقری با بیان اینکه اگر بهانه‌ای از خود به دست شیطان داده باشیم، در صحنه‌های سخت، زمین‌گیر خواهیم شد، ادامه داد: یکی از ارکان توبه این است که انسان خود را طوری پاک کند که مثل سنگ املس جای دستگیره نداشته باشد؛ یعنی هیچ حقوق و بدهی برگردنش نباشد.

وی نحوه مواجهه انسان با مسئله مرگ را یکی از نکات مهم صحنه احد برشمرد و گفت: اباعبدالله‌الحسین(ع) در توصیف کسانی که در صحنه عاشورا ایستادگی کردند، می‌فرمایند: «شهادت و جان دادن در معیت امام، برایشان همچون علاقه طفل نسبت به دامن مادر است.» اگر کسی فهم درستی از مرگ نداشته باشد و خود را گرفتار دنیا کند، با مشاهده صحنه شهادت، دلش به لرزه افتاده و پایش سست خواهد شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه شریفه ۱۴۵ سوره آل عمران «وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ کِتَابًا مُؤَجَّلًا» بیان کرد: مرگ امر نوشته شده و مکتوب الهی است، انسان باید تمام هم و غم خود را متوجه فرصت دنیا برای حرکت در مسیر الی‌الله کند. براساس روایات اسلامی انسان شاکر کسی است که فرصت دنیا را خرج خداوند متعال می‌کند، لذا کسی که شاکر باشد توأمان از فیوضات دنیا و آخرت بهره‌مند است.

استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه خداوند متعال در وادی سخت‌ترین شرایط، در‌های آسمان و بهشت را برای خالص‌سازی انسان‌ها باز کرده است، اظهار کرد: صحنه‌های سخت و طرح‌های دنیا تحت تدبیر خداوند مهربان و حکیم بوده که با محبت خود انسان را برای آسمانی شدن تربیت می‌کند؛ خداوند متعال با تمام محبتی که به مؤمن دارد، او را گرفتار سختی‌ها می‌کند تا خالص و موحد از گیر ناپاکی‌ها رها کند.

میرباقری با بیان اینکه در این فرصت امر بین حیات‌الدنیا و حیات‌الاخره دایر می‌شود، گفت: تکرار صحنه‌های سخت مسیری برای عبور انسان از حزن‌های باطل دنیایی است؛ کسی که غصه امام حسین(ع) در دلش جریان داشته باشد، از غصه‌های دنیایی رها و آزاد خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت بازشناسی تاریخی شکست مسلمانان در صحنه‌های سخت الهی اظهار کرد: صحنه‌های سخت گشوده شدن باب اخلاص و شهادت پیش‌روی مؤمنان است. برای پیروزی در احد‌ها باید نگاه خود را نسبت به مرگ اصلاح کنیم، چراکه مرگ در دل جنگ و صحنه‌های سخت، پس از تطهیر، حقیقت قلب را خالص می‌کند.

میرباقری با تأکید بر اینکه برای قرار گرفتن در کنار ولی خدا باید نگاهمان به مرگ را تصحیح کنیم، یادآور شد: کسانی که با مرگ تسویه حساب نکرده بودند، از همراهی با سیدالشهدا(ع) باز ماندند و کسانی که خود را آماده کرده بودند برای چشیدن طعم شهادت با یکدیگر مسابقه دادند. کسانی که خود را مهیای ملاقات خداوند کنند، در صحنه‌های سخت الهی پایداری و استقامت خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha