چگونه کودکان را با مفاهیم دینی آشنا کنیم؟
کد خبر: 4155320
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷

چگونه کودکان را با مفاهیم دینی آشنا کنیم؟

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندر انزلی با تأکید بر اینکه والدین باید اوقاتی از شبانه روز را صرفاً به کودکان خود اختصاص دهند، گفت: این وقت اختصاصی می‌تواند در قالب بازی با کودک و یا به شکل ایجاد زمینه مشارکت او در امور منزل باشد و این بهترین فرصت برای آشنا کردن کودک با مفاهیم دینی و قرآنی است.

حجت السلام علیپور رئیس تبلیغات بندر انزلی

حجت‌الاسلام والمسلمین یونس علیپور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندر انزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه فصل تابستان و ایام اوقات فراغت بهترین فرصت برای تشویق و ترغیب فرزندان برای حضور در فعالیت‌های دینی و مذهبی است، اظهار کرد: بسیاری عقیده دارند از همان دوران کودکی باید فرزندان را با مسائل دینی آشنا کرد تا در بزرگسالی در این مسیر قرار بگیرند.

وی افزود: در این مسئله هیچ تردیدی وجود ندارد اما در بسیاری از روایات آمده برای اینکه فرزندانی داشته باشیم که در مسیر رشد و تعالی دین و قرآن قرار گیرند باید قبل از ازدواج و فرزندآوری برای این مسیر برنامه‌ریزی کرد.

علیپور گفت: برای تحقق این منظور تأکید اسلام و سیره اهل بیت(ع) بر وصلت با هم‌کفو و پیوند با فرد و خانواده‌ای است که شرایط زندگی اسلامی و دینی را داشته و همتای قرآنی ما باشد زیرا وقتی زن و شوهر نسبت به مسائل فرهنگی و قرآنی همفکر باشند فرزند نیز به راحتی در این مسیر قرار می‌گیرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندر انزلی تصریح کرد: توجه به سلامت روحی و اعتقادی مادر در دوران بارداری نیز بسیار مهم است و نباید از آن غافل بود، مادران همان‌‌قدر که به سلامت جسمی اهمیت می‌دهند باید بدانند که تأمین سلامت معنوی نیز در آینده فرزند آنها بسیار اثرگذار است.

علیپور تأکید کرد: از همان دوران ابتدایی زندگی کودک والدین باید عزت نفس فرزند خود را حفظ کنند و به‌ویژه رعایت این مسئله در ۳ تا ۶ سالگی بسیار مهم است زیرا طبق نظریه کارشناسان دینی و تربیتی شاکله اصلی شخصیت هر فرد در این سن شکل می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه شاکله و اساس شخصیت کودک در اختیار والدین است، افزود: حفظ عزت نفس کودک مؤلفه‌های مختلفی دارد و از آن جمله پرهیز از انتقادهای مستقیم از فرزند، عدم مقایسه او با دیگران است.

علیپور با اشاره به اینکه یکی از اصول تربیتی مهم گذراندن وقت اختصاصی با فرزندان است، تأکید کرد: این وقت اختصاصی می‌تواند در قالب بازی با کودک و یا به شکل ایجاد زمینه مشارکت او در امور منزل باشد و اتفاقا این بهترین فرصت برای آشنا کردن کودک با مفاهیم دینی و قرآنی است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندرانزلی با بیان اينکه هماهنگی والدین در عبادت‌ها بسیار مهم است، گفت: والدین می‌توانند در کنار مشارکت فرزندان در امور، کودک را برای شرکت در عبادت‌ها به‌ویژه نمازهای جماعت به مسجد و اماکن زیارتی ببرند تا در همین رفت و آمدها کودک در این مسیر قرار بگیرد و در آینده نیز با میل و اختیار این راه را ادامه دهد.

علیپور تصریح کرد: با توجه به اینکه بچه‌ها عاشق بازی هستند باید بچه‌ها را علاوه‌ بر اینکه به اماکن تفریحی می‌بریم به اماکن مذهبی نیز ببریم و تا جایی که موجب بی‌حرمتی نشود مهر و سجاده و تسبیح را که مصادیق مناسک و اعمال عبادی هستند در اختیار بچه‌ها قرار بدهیم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در مناسبت‌های مذهبی به فرزندان عیدی بدهیم و تلاش کنیم برنامه‌های تشویقی و ترغیبی با مناسبت‌های مذهبی هماهنگ باشد، افزود: از ابزار نو و برنامه‌های شاد و مفرح که بر جذابیت مسائل مذهبی تأثیرگذار است برای جذب کودکان به فعالیت‌های دینی غافل نشویم.

وی در خصوص چگونگی ایجاد جذابیت در مساجد برای کودکان، تصریح کرد: مساجد و هیئت‌ها در کنار حضور پدر و مادر که می‌خواهند از مسائل دینی بهره ببرند می‌توانند با دایر کردن مهد کودک‌هایی برای بچه‌ها و استفاده از مربیان آشنا به امور دینی، زمانی که والدین مشغول انجام فرائض هستند، اوقات کودکان را با بازی‌هایی که مبتنی بر مفاهیم دینی هستند، غنی و برنامه‌های قرآنی فرهنگی جذاب برای بچه‌ها اجرا کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندرانزلی گفت: برای همه سلیقه‌هایی که وارد هیئت می‌شوند و همه رده‌های سنی به‌ویژه کودکان باید برنامه در نظر گرفته شود تا بتوان مخاطبین از هر قشر را جذب کرد و در این زمینه ابزار هنر بسیار تأثیرگذار است.

وی در پایان گفت: معمولا تا ۶ سالگی کودک فقط در خانواده است و پس از این سن وارد مدرسه، کانون‌های دینی و مساجد و در واقع جامعه می‌شود و از همین جا نقش مهم والدین در ایجاد علاقه کودک برای حضور و استمرار آن در مساجد بر کسی پوشیده نیست.

انتهای پیام
captcha