روند افزایشی آمار اعتیاد در زنان نگران‌کننده است
کد خبر: 4149597
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸

روند افزایشی آمار اعتیاد در زنان نگران‌کننده است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد با اشاره به اینکه آمار معتادان در بین زنان با روند افزایشی همراه است، آن را یک خطر و نگران‌کننده خواند و گفت: این قشر در تربیت جمعیت و جوامع انسانی نقش مؤثری دارند.

محمدحسین امامی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدحسین امامی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد، امروز، یکم تیرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری ۳۰ خردادماه الی پنجم تیرماه به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: به دنبال صنعتی شدن مواد مخدر و ورود علم شیمی به حوزه مواد مخدر، تنوع و قدرت تخریب مواد مخدر به شدت افزایش یافته به طوری که هم اکنون ۱۲۰۰ نوع مواد مخدر در جامعه وجود دارد که متأسفانه همچنان رو به فزونی است.

وی یکی از ابزارهای قدرتمند در ترویج مصرف مواد مخدر و تشویق به اعتیاد را فضای مجازی برشمرد و افزود: فضای مجازی تبلیغات در این حوزه را در قالب‌های بسیار پیچیده و متنوع ارائه داده و باورهای نادرستی را به جامعه تلقین می‌کند و لذا یکی از ابزارهای تشویق به مواد مخدر شده است.

امامی با اشاره به افزایش مصرف مواد مخدر در بین بانوان اضافه کرد: دو قشر پایه در جمعیت وجود دارد که بانوان به عنوان اصلی‌ترین قشر در تربیت جوامع انسانی محسوب می‌شوند و همچنین دانش‌آموزان که ستون‌های اصلی هر جامعه هستند، و متأسفانه این دو قشر نشانه رفته‌اند چرا که اگر این دو قشر آسیب ببینند به نسل‌های بعدی آسیب جدی وارد خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: متأسفانه از ابتدای امسال ۲۱ نفر در حوزه مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند.

امامی از جمع آوری ۱۲۰۰ معتاد متجاهر در سال گذشته از سطح شهر خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۷ کمپ بخش خصوصی در استان وجود دارد که از این تعداد، یک مورد ویژه بانوان است. البته یک کمپ ماده ۱۶ طی دو ماه آینده در استان راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نوع مواد مصرفی صنعتی از سنتی پیشی گرفته است، سن اعتیاد را در گروه سنی ۲۳ تا ۶۵ سال اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون 6 تن مواد مخدر در استان کشف شده که عمدتاً مواد مخدر صنعتی بوده است. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد با اشاره به اینکه اکنون نگرش فرهنگی و اجتماعی و نگاه به زندگی در جامعه تغییر کرده، بر اهتمام و ضرورت اطلاع‌رسانی برای پیشگیری نسل جدید از گرفتار شدن در دام اعتیاد تأکید کرد و افزود: رسانه‌ها در زمینه آگاهی‌بخشی جامعه مؤثر هستند و باید در این زمینه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند چرا که اثربخشی رسانه‌ها به مراتب بیشتر از سایر دستگاه‌های دخیل در این حوزه است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر در استان نیز گفت: برپایی نمایشگاه، کلنگ‌زنی خانه نشاط و تندرستی در ابرکوه، افتتاح خانه یاری‌گران زندگی در تفت، اکران فیلم سینمایی ملاقات خصوصی و ... از جمله برنامه‌های این هفته است.

محبوبه وفائیان، دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان یزد نیز در این نشست، آمار رسمی دانشجویان معتاد در استان را ۱.۸ درصد جمعیت دانشجویی ذکر کرد و گفت: البته در قالب تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های استان ضمن اقدام به آشنایی مسئولان و مراقبان و مشاوران خوابگاه‌های دانشجویی با علائم و عوارض و مداخله در این حوزه، در قالب افزایش مهارت های زندگی و توانمندسازی دانشجویان در رابطه با مواد مخدر طی سال گذشته ۱۶ هزار نفر ساعت آموزشی انجام شد.

وی از تشکیل مجمع خیرین یاری‌گران زندگی در استان برای جلب مشارکت‌های مردمی جهت پیشگیری، مقابله و درمان در حوزه مواد مخدر خبر داد و گفت: خانه یاری‌گران زندگی استان نیز با هدف پیشگیری از اعتیاد با تخصیص هفت میلیارد ریال در طبقه فوقانی مرکز مشاوره امام حسین(ع) آماده بهره‌برداری در هفته آتی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha