آنچه نمی‌گذارد جهاد تبیین به جهاد توجیه تبدیل شود
کد خبر: 4149353
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
رئیس مجلس تشریح کرد:

آنچه نمی‌گذارد جهاد تبیین به جهاد توجیه تبدیل شود

محمدباقر قالیباف با بیان بر اینکه امروز نیازمند تغییر و تحول در حوزه حکمرانی هستیم، گفت: اگر بخواهیم در جهاد تبیین موفق شویم باید از جهاد تولید شروع کنیم و اگر از جهاد تولید شروع نکنیم جهاد تبیین تبدیل به جهاد توجیه می‌شود. اولین خسارت این مسئله این است که جذب حداکثری جای خود را به جذب حداقلی خواهد داد.

محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس

به گزارش ایکنا، محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی بسیج اساتید که چهارشنبه 31 خرداد، همزمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران در دانشگاه تهران برگزار شد گفت: نکته اول درباره اهمیت بسیج است؛ بسیج تبلور عینی حضور سازماندهی شده مردم در همه امورات جامعه است. بخشی از تشکل‌های مردمی اساتید ما هستند، اساتیدی که شهید چمران را الگوی خودشان قرار دادند. شهید چمران که در اوج تعهد و اخلاص بود و با رفتار و کردارش و با تقدیم جان خودش، درستی کارنامه خود را به اثبات رساند. ما نیز تا زمانی که در این مسیریم پیشرو هستیم.

وی در ادامه افزود: نکته دوم این پاسخ باین پرسش است که مهم‌ترین هدف ما در شرایط کنونی کشور چیست؟ امروز تحول حکمرانی مهم‌ترین مسئله جامعه است. اساساً همین نگاه تحولی انقلاب اسلامی را به وجود آورد و موجب شد دفاع مقدس را با موفقیت پشت سر بگذاریم. پس هدف ما تحول حکمرانی است. امروز باید بپذیریم در نظام حکمرانی مهم‌ترین مسئله این است که اگر دنبال استقلال هستیم باید مولد باشیم. اگر مولد نباشیم نمی‌توانیم استقلال، هویت و حتی دین خود را حفظ کنیم. مولد باشیم یعنی علم و معرفت تولید کنیم، یعنی قدرت تولید کنیم، یعنی منزلت و ثروت تولید کنیم. بدون شک استادان بسیجی که رهرو شهید چمران هستند باید زمان‌شناس و اهل عمل به موقع باشند.

غیر از عرصه دفاعی، در عرصه‌های دیگر نتوانسته‌ایم به بازدارندگی برسیم

قالیباف با تأکید بر اینکه امروز نیازمند تغییر و تحول در حوزه حکمرانی هستیم، اضافه کرد: حکمرانی نو یعنی علاوه بر قبول حقانیت و اصالت جمهوری اسلامی و ایمان به نظریه ولایت فقیه، بپذیریم در حوزه حکمرانی دچار چالش‌هایی هستیم که اگر آنها را حل نکنیم روز به روز چالش‌ها بیشتر می‌شود. ما غیر از عرصه دفاعی، در عرصه‌های دیگر نتوانسته‌ایم به بازدارندگی برسیم و باید در زمینه ایده، رویکرد، روش و ابزار تحول ایجاد کنیم. پیشقراول این مسئله نخبگان جامعه هستند.



وی اضافه کرد: البته این تحول نیازمند کار عالمانه و جمعی است. حتی اگر بخواهیم در جهاد تبیین موفق شویم باید از جهاد تولید شروع کنیم و اگر از جهاد تولید شروع نکنیم جهاد تبیین تبدیل به جهاد توجیه می‌شود. اولین خسارت این مسئله این است که جذب حداکثری جای خود را به جذب حداقلی خواهد داد.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما وارثان شهدایی هستیم که در دوران دفاع مقدس خرمشهر را فتح کردند، گفت: خرمشهر امروز ما، ذهن‌های تصرف شده‌ای است که توسط دشمن اشغال شده و باید پاکسازی شود و اگر به حوزه ذهن توجه نکنیم دچار مشکل می‌شویم. خواسته من از شما اساتید دانشگاه این است که در دانشگاه نسبت به همه دانشجویان پدری کنید و توجه خود را معطوف به قشر خاصی نکنید. همه دانشجویان شهروندان این کشور هستند و اگر می‌خواهیم ذهن آنها را نجات دهیم باید به آنها توجه کنیم.

او ادامه داد: در جهاد تبیین شیوه‌ای که رهبری دارند بهترین الگو است. ایشان هیچ‌وقت در سخنرانی‌های خود منکر نارسایی و کمبودها نشده‌اند اما همیشه این مطلب را به گونه‌ای بیان کرده‌اند که کسی را ناامید نکنند و اعتماد به نفس افراد را خدشه‌دار نکنند و همیشه ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند. ما نیز باید اینگونه عمل کنیم. اگر پذیرفتیم اولویت اول ما تحول است باید ببینیم چقدر آمادگی برای تحول داریم و اولویت تحول ما چیست و شیوه ما در تبیین کدام است.

حوزه اقتصاد، اولویت مجلس

قالیباف افزود: مقام معظم رهبری در ملاقات اخیرشان با نمایندگان مجلس فرمایشاتی درباره عملکرد مجلس داشتند. برخی متدینان انقلابی یک گره ذهنی برایشان درست شد که آیا واقعاً مجلس چنین عملکردی داشته که رهبری چنین بیاناتی فرمودند؟ باید ببینیم ایشان با چه شاخصی عملکرد مجلس را تحلیل کردند؟ نکته اول اینکه ایشان نگاه برآیندی به عملکرد مجلس داشتند نه نگاه مصداقی. ایشان همچنین بر اساس شرح وظایف مجلس، عملکرد آن را ارزیابی کردند که مهم‌ترین وظیفه مجلس قانونگذاری است. مسئله بعدی تشخیص اولویت‌ها است. اولویت مجلس در این چند سال حوزه اقتصاد بوده که یک جهت آن معطوف به خنثی‌سازی تحریم و یک جهت دیگر ناظر به رفع تحریم بود.

تشریح مفهوم جهاد تصمیم

وی در پایان تصریح کرد: نکته آخر اینکه من معتقدم بعد از جهاد تولید و جهاد تبیین نوبت جهاد تصمیم است. تغییر و تحول و بازسازی نظام حکمرانی نیازمند تصمیماتی است که باید ویژگی‌های داشته باشد از جمله اینکه مسئولین باید بدانند باید تصمیمات سخت و تلخ بگیرند و با آبرو و اعتبار خود وارد این میدان شوند. باید شجاعت در تصمیم‌گیری داشته باشند باید با خردجمعی و جمع سپاری حرکت کنند. جهاد تصمیم یعنی حتما باید همراه با تشخیص علمی باشد. حکمرانی متشکل از تشخیص علمی و تصمیم سیاسی است. پیشقراول این جریان شما اساتید هستید و اگر ما این سه جهاد را دنبال کنیم می‌توانیم وظیفه تحول در حکمرانی را محقق کنیم.

انتهای پیام
captcha