طرح داناب؛ گامی موثر برای ترویج فرهنگ صرفه‌جویی مصرف آب در بین دانش‌آموزان
کد خبر: 4148596
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶

طرح داناب؛ گامی موثر برای ترویج فرهنگ صرفه‌جویی مصرف آب در بین دانش‌آموزان

مدیر آموزش و پرورش ساوجبلاغ گفت: طرح داناب فرصتی برای آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان جهت توجه بیشتر به منابع آبی و ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف این هدیه خداوندی است.

طرح داناب

به گزارش ایکنا از البرز، صمد پور روستا، مدیر آموزش و پرورش ساوجبلاغ روز یکشنبه ۲۸ خرداد در مراسم اختتامیه طرح داناب که در هشتگرد برگزار شد، اظهار کرد: در مورد اهمیت آب هرچقدر گفته شود کافی نیست چون بدون این مایع ارزشمند حیات معنایی ندارد.

وی ادامه داد: زندگی میلیاردها انسان و جاندار در سراسر جهان به آبی وابسته است که طی دهه‌های اخیر به واسطه مصرف بی‌رویه، تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، کاهش بارندگی و.... با وضعیت بحرانی مواجه شده است.

این مسئول تاکید کرد: در شرایط فعلی چاره‌ای جز مدیریت مصرف و استفاده بهینه از مایع زندگی وجود ندارد چرا که آیندگان نیز حق دارند که به آب سالم و کافی دسترسی داشته باشند.

این مسئول توضیح داد: در شرایط فعلی شستن خودرو و حیاط منزل با آب شرب، حمام طولانی مدت و ... توجیهی ندارد.

پور روستا با بیان اینکه در تمام کشورهای پیشرفته دنیا آب شرب از سایر آب‌های مصرفی جدا شده، افزود: متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های زیاد این اتفاق هنوز در کشور ما نیفتاده و همین باعث هدر رفت بسیاری از منابع موجود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عدم مدیریت در حفظ منابع آبی باعث شده در تابستان با خطر جدی کم آبی و در پاییز با خطر سیلاب مواجه باشیم، گفت: امیدواریم با تغییر نگرش‌های موجود شاهد تغییرات جدی در بحث مصرف و مدیریت آب باشیم.

پور روستا با اشاره به اینکه طبق آمار فقط در یک روستای ساوجبلاغ ۱۴۰حلقه چاه عمیق و نیمه وجود دارد، افزود: این یعنی برداشت بی رویه و در کنار آن باید خطر حدود ۲۰ معدنی که با برداشت شن و ماسه باعث شده اند سرعت تبخیر آب در شهرستان بالا برود را جدی گرفت.

رئیس آموزش و پرورش ساوجبلاغ ادامه داد: طرح داناب فرصتی برای آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان جهت توجه بیشتر به منابع آبی و ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف این هدیه خداوندی است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در ۱۴ مدرسه شهرستان چهارباغ و ساوجبلاغ اجرایی شده و بیش از دوهزار دانش‌آموز در آن شرکت کرده‌اند، گفت: سعی داریم آثار شرکت‌کنندگان را در قالب کتابچه‌ای دربیاوریم تا به یادگار باقی بماند.

در ادامه ابراهیم اسدی، رئیس اداره اول و دوم متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش البرز هم در این مراسم گفت: طرح داناب با هدف آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان در راستای صیانت از آب و ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مصرف بهینه آن اجرایی شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه طی هشت دهه گذشته جمعیت ایران از حدود ۱۰ میلیون نفر به بیش از ۸۰ میلیون نفر رسیده، افزود: با افزایش روز به روز جمعیت، شاهد کاهش دسترسی به منابع آبی هستیم.

اسدی با بیان اینکه سالانه حدود نیم متر از سطح آب‌های زیر زمینی در کشور کاهش پیدا می‌کند، گفت: حدود ۹۰ درصد از منابع آبی موجود در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۱۵ هزار حلقه چاه وجود دارد که ۹ هزار مورد از آنها فاقد مجوز هستند، توضیح داد: همین چاه‌ها سالانه حجم زیادی از منابع آب‌های زیرزمینی را استفاده می‌کنند.

این مسئول ابراز کرد: برای حفظ منابع آبی موجود باید عادت‌های بدی مثل آبیاری باغچه با آب شرب، شستشوی ماشین، بازگذاشتن شیر آب هنگام شستن ظرف‌ها و ...را کنار بگذاریم.

اسدی تاکید کرد: علاوه بر این باید به فکر استفاده از سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی و استفاده از فناوری‌های به روز برای تامین آب بخش صنعت باشیم.

طرح داناب با همکاری جهاددانشگاهی البرز، شرکت آب منطقه‌ای استان و آموزش و پرورش البرز به منظور فرهنگ‌سازی مصرف درست آب در سنین پایین اجرا شده است.

انتهای پیام
captcha