صرفه‌جویی در مصرف آب آموزش یک مهارت است
کد خبر: 4147393
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷

صرفه‌جویی در مصرف آب آموزش یک مهارت است

رئیس جهاددانشگاهی کردستان صرفه‌جویی در مصرف آب را یک مهارت دانست و گفت: در این راستا جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت خود می‌تواند این مهارت را به جامعه هدف خود بیاموزد و شرکت‌کنندگان نیز این مهارت را در زندگی خود به صورت عملی اجرا کنند.

انعقاد تفاهم‌نامه طرح داناب

به گزارش ایکنا از کردستان، اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی کردستان در نشست انعقاد تفاهم نامه سه جانبه فیما بین جهاددانشگاهی، شرکت سهامی آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش استان کردستان به منظور اجرای طرح داناب که امروز، ۲۲ خردادماه در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، گفت: جهاددانشگاهی کردستان امسال به عنوان مجری طرح داناب در استان وظیفه اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی صرفه جویی در مصرف آب را بین دانش‌آموزان عهده‌دار است که امیدواریم بتوانیم به اهداف غایی مورد نظر این طرح برسیم.

وی افزود: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و دانش بنیان دارای ظرفیت‌های متنوع و متعددی در حوزه‌های آموزش، پژوهش، فرهنگی و اشتغال و کارآفرینی است که اجرای طرح داناب یکی از فعالیت‌های فرهنگی این نهاد انقلابی است.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، آموزش و فرهنگ‌سازی را سه ضلع اصلی در حوزه تعلیم و تربیت دانست و بیان کرد: جهاددانشگاهی با وجود سه خبرگزاری موثق کشور شامل ایسنا، ایکنا و سینا پرس در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه بسیار فعال و مؤثر عمل کرده است که می‌توانیم از این ظرفیت درجهت اجرای هرچه بهتر طرح داناب بهره‌گیری کنیم.

وی ادامه داد: حوزه آموزش جهاددانشگاهی کردستان در دو حوزه آموزش کوتاه مدت و آموزش عالی نیز می‌تواند در راستای اجرای هرچه بهتر طرح نجات آب و صرفه‌جویی در مصرف آب فعالیت کند.

اسدی، صرفه‌جویی در مصرف آب را یک مهارت دانست و گفت: در این راستا جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت خود می‌تواند این مهارت را به جامعه هدف خود بیاموزد و شرکت‌کنندگان نیز این مهارت را در زندگی خود به صورت عملی اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه ما باید تلاش کنیم تا این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را در جهت تحقق اهداف طرح داناب استفاده کنیم، افزود: آب، هوا و خاک سه عنصر اصلی حیات است و حفظ و نگهداری از این نعمات الهی وظیفه همگانی است.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: سرانه مصرف آب در کشور 250 لیتر است که این میزان در سطح جهان 150 لیتر می‌باشد و برای بهینه مصرف کردن ، نیازمند فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ مدیریت مصرف است.

وی با اشاره به اینکه برای فرهنگ‌سازی و تغییر رفتار باید از نظام تعلیم و تربیت شروع کرد و آموزش و پرورش می‌تواند فرهنگ‌سازی در موضوعات مختلف را بین دانش‌آموزان نهادینه کند، یادآور شد: امیدواریم با مساعدت شرکت آب منطقه‌ای استان و همکاری آموزش‌و‌پرورش بتوانیم اجرای هرچه بهتر طرح داناب را در سطح استان کردستان محقق کنیم.

آرش آریانژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در  ادامه این نشست گفت: استان کردستان از استان‌هایی است که سه حوزه آبخیز اصلی و چهار حوزه آبخیز فرعی را دارد لذا از لحاظ پتانسیل منابع آب یک استان برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته از این پتانسیل برای به فعلیت رسیدن کمتر استفاده شده است، افزود: در حال حاضر بیشتر بارگذاری تأمین آب استان کردستان در بخش کشاورزی، شرب و صنعتی، آب زیرزمینی است درحالیکه آب زیرزمینی یک مخزن برای برنامه‌ریزی‌های 50 ساله و 100 ساله است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان بیان کرد: پتانسیل منابع آب استان کردستان 4.6 میلیاردمترمکعب بوده که از این میزان حدود 2 میلیارد مترمکعب منابع آب قابل برنامه‌ریزی است و 960 میلیون مترمکعب آن در حال مصرف است تلاش ما این است که با برنامه‌ریزی و اقدامات عملیاتی و بهینه، مصرف را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: از لحاظ اجرای طرح‌های اولویت‌دار در سطح 10 شهرستان استان جزو استان‌های اول کشور هستیم که این نشان از اهتمام ویژه دولت و نظام برای بهره‌وری از این نعمت خدادادی در بخش‌های سه‌گانه صنعت، شرب و کشاورزی دارد.

آریانژاد در ادامه با اشاره به اینکه آب منطقه‌ای بزرگ‌ترین ارگان استان در جذب و ابلاغ اعتبارات است، گفت: آب منطقه‌ای امسال هزار و 460 میلیارد تومان اعتبار تخصیصی  که تاکنون 960 میلیارد تومان آن را جذب کرده‌ایم و براساس همین جذب اعتبار در تمام شهرستان‌های استان کارگاه‌های سدسازی، پمپاژ، تصفیه‌خانه آب، تصفیه خانه فاضلاب و شبکه‌های آبیاری و زهکشی  در حال فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: استان کردستان دارای 18 سد بوده که از این تعداد حدود 12 سد در حال اجراست و امسال با اعتبارات تخصیص چندین سد را در سطح استان کردستان به بهره‌برداری می‌رسانیم که حلاوت و شیرنی آن را به بخش کشاورزی، صنعتی و شرب  استان تقدیم خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ادامه با اشاره به اجرای طرح داناب به مدت چند سال در سطح کشور و استان افزود: طرح داناب در تلاش است تا مصرف بهینه آب را در سطح جامعه الگوسازی کند چراکه مدیریت مصرف آب موجب می‌شود که در هیچکدام از بخش‌ها ما با مشکل کمبود آب مواجه نباشیم.

وی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی را لازمه مدیریت بهینه مصرف آب دانست و افزود: هر آنچه را که ما بتوانیم در سطح مدارس و بین دانش‌آموزان نهادینه کنیم به طور قطع نتیجه ان را بین خانواده و در سطح جامعه خواهیم دید.

آریانژاد یادآور شد: امیدواریم این طرح در سال جاری با مشارکت جهاددانشگاهی استان به جهت تخصص‌های لازم در این بخش به بهترین شیوه ممکن اجرا شود و در پایان اجرای این تفاهم‌نامه در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به اهداف مورد نظر در الگوی صیحح مصرف آب برسیم.

یادآور می‌شود؛ در پایان این نشست تفاهم‌نامه فیمابین بین جهاددانشگاهی، شرکت آب منطقه‌ای و آموزش پرورش منعقد و تفاهم‌نامه به امضای طرفین رسید. 

مجید آوج

انتهای پیام
captcha