علامه شهرستانی بر اساس نیاز روز جامعه کتاب می‌نویسد
کد خبر: 4145271
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹

علامه شهرستانی بر اساس نیاز روز جامعه کتاب می‌نویسد

مدیر گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: استاد علامه سیدعلی شهرستانی رسالت‌محور و وظیفه‌مند است و به واسطه چنین شخصیتی که دارد نیاز امروز را بررسی می‌کند و بر اساس نیاز جامعه امروز کتاب می‌نویسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی‌بیرجندی، مدیر گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی‌بیرجندی، مدیر گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، امروز ۱۱ خردادماه در آیین رونمایی از مجموعه آثار علامه سیدعلی شهرستانی و تکریم آثار ایشان که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: من معتقدم که استاد علی شهرستانی به لحاظ سطح عالی علمی که دارد یک نظریه‌پرداز است. در دنیای امروز نظریه با قانون، رأی، ضابطه و نظر تفاوت دارد، به گونه‌ای که نظریه بیانی است از مجموعه گزاره‌هایی که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و قابل اثبات و نفی است. به عنوان مثال نظریه جمع قرآن، نظریه فقه کلامی و... از جمله آثار نظریه‌پردازی کلان استاد شهرستانی است.

وی بیان کرد: قالب کاری ایشان سندی، استدلالی، تحلیلی و نقدی است. در حقیقت جوهره ایشان با تاکید بر پیشینه‌های گزاره‌های تاریخی است که این گزاره‌ها را بررسی و تحلیل می‌کند و به نتیجه می‌رساند. ایشان بعد از عالم بودن، مؤلف است و البته تنها مؤلف نیست و به نوشتن چند جلد کتاب بسنده کند، بلکه برای نوشتن کلمه به کلمه و خط به خط کتاب‌های خود ساعت‌های زیادی را صرف کرده است.

این پژوهشگر ابراز کرد: همچنین ایشان رسالت‌محور و وظیفه‌مند است، به گونه‌ای که نیاز امروز را بررسی می‌کند و بر اساس نیاز جامعه امروز کتاب می‌نویسد نه بر اساس اینکه دیگران کتاب نوشته‌اند و ایشان نیز پیرو آن‌ها باشد. در اینجا می‌توان از کتاب‌هایی چون نظریه جمع قرآن و منع تدوین حدیث که توسط این استاد گرانقدر نوشته شده است، اشاره کرد.

ربانی‌بیرجندی تاکید کرد: بنیه اصلی نظریه جمع قرآن بر سه اصل استوار است که می‌توان به قرآن کتاب آسمانی دو نزول تدریجی داشته، در نزول تدریجی پیامبر(ص) خودشان دستور گزاردن هر آیه را در‌ جای خود داده و اینکه قرآن به صورت مکتوب به دستور رسول خداوند جمع‌آوری شده است، اشاره کرد و اما این نظریه در دو جلد کتاب به اثبات رسیده، نوشته و به فارسی نیز ترجمه شده است و همچنین به زبان انگلیسی هم ترجمه شده و بناست که در دانشگاه مک‌گیل کانادا به چاپ برسد.

وی بیان کرد: به نظر من استاد شهرستانی در جلد اول این کتاب خود، پیامدهای فاسد نظریه مجهول را به طور دقیق پرداخته است، اول اینکه حجمه مستشرقان به رسول خدا از نظر قدسیت و شخصیت وی، چگونه باعث می‌شود که قرآن به وسیله غیر معصوم جمع‌آوری شود و... که اگر این نظریه را که این استاد گرانقدر در این کتاب تحلیل کرده‌اند را بپذیریم اول از همه صیانت شخصیت پیامبر اکرم(ص) در سطح عالی باقی می‌ماند، موجب صیانت از قرآن می‌شود و اتهام تحریف به آن زده نمی‌شود، بیان نظریه جمع قرآن بر اساس آیات قرآن، این قرائت ثابت می‌شود که به حضرت علی(ع) می‌رسد و در نهایت نفس قرآنی ثابت می‌شود که این یک کتاب آسمانی است و دنباله‌ای نخواهد داشت.

مدیر گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: من در این کتاب دو جلدی زحمات استاد را که برای ما طلاب درس است و برای نگاشتن این کتاب‌ها لحظه به لحظه در کتابخانه خود چله نشینی داشتند، با کتاب‌ها مانوس بودند و وقت و عمر خود را برای این کتاب‌ها صرف کردند تا این کتاب امروزه به دست ما برسد تا از آن استفاده کنیم.

ربانی‌بیرجندی اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم که طلاب ما باید حجاب معاصر را کنار بزنند و به سمت این کتاب‌ها بیایند و این کتاب‌ها را به عنوان موضوعات پایان‌نامه‌های خود قرار دهند.

انتهای پیام
captcha