فرهنگ مصرف بهینه آب بین دانش‌آموزان البرزی نهادینه می‌شود
کد خبر: 4142363
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
رئیس جهاددانشگاهی واحد البرز :

فرهنگ مصرف بهینه آب بین دانش‌آموزان البرزی نهادینه می‌شود

احمدرضا فیروزی با اشاره به اجرای طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) در استان البرز گفت: این طرح به‌دنبال نهادینه‌ کردن فرهنگ مصرف بهینه آب در حوزه دانش‌آموزی است.

احمدرضا فیروزی رئیس جهاددانشگاهی البرز

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی البرز، احمدرضا فیروزی، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان البرز با اشاره به اجرای طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) در استان البرز به اهمیت رسیدگی به این موضوع مهم و چالشی پرداخت و اظهار کرد: در دنیای امروز پرداختن به مسئله آب که به حیات بشریت وابسته است از اهمیت بسیاری برخوردار است و همه ما باید نقش ویژه خود را برای کمک به حل این مسئله در طول زندگی ایفا کنیم.

وی با اشاره به بحرانی بودن منابع آبی در بسیاری از مناطق کشور بیان کرد: در وضعیت فعلی حجم آب‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته است و منابع زیرزمینی آب تکافوی جمعیت و نیازهای توسعه‌ای را نمی‌دهد. به همین دلیل تنها راه باقیمانده، صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت درست مصرف آب در همه بخش‌ها است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان البرز با بیان اینکه طرح ملی داناب به‌دنبال نهادینه‌ کردن فرهنگ مصرف بهینه آب در حوزه دانش‌آموزی است، تصریح کرد: باید تلاش کنیم بینش و درک عمیق و درستی از اهمیت آب و نقش مصرف بهینه آن در تداوم حیات بشری در قشر دانش‌آموزان به‌عنوان آینده‌سازان این مرز پرگهر شکل دهیم.

وی با بیان اینکه داناب برای مخاطب دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول اجرا می‌شود، افزود: قطعاً این گروه، یکی از بهترین و مستعدترین افراد جامعه هستند و در واقع این طرح برای نوجوانانی اجرا می‌شود که درک بهتری از موضوعات انتزاعی مثل آب زیرزمینی دارند.

فیروزی با اشاره به اینکه استمرار اجرای طرح داناب، در آینده نزدیک نسلی آگاه و مسئولیت‌پذیر نسبت به آب پرورش خواهد داد، گفت: آموزش‌های داناب، به دنبال ایجاد یک تصویر منسجم از مسئله آب و راه‌های کمک به نجات آن در ذهن دانش‌آموزان است. توجه ویژه به مخاطب هدف کودک و نوجوان ضمن آموزش‌پذیری قوی از اثرگذاری بالایی نیز بر خانواده و گروه همسالان برخوردار است.

وی با بیان اینکه این طرح در سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۱ برای شش هزار نفر از دانش‌آموزان استان البرز با موضوع محوری «آب‌های زیرزمینی، نادیدنی را دیدنی کنیم» اجرا می‌شود، ادامه داد: از آنجا که آب‌های زیرزمینی دور از چشم ما و در زیرزمین قرار دارند، حفاظت و نگهداری و توجه به ظرفیت و محدودیت آنها حائز اهمیت است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان البرز با اشاره به اینکه طرح داناب براساس شیوه‌نامه‌های ارسالی شرکت مدیریت منابع آب ایران در استان‌ها اجرا می‌شود، بیان کرد: گسترش آموزش‌های آبی و ارتقای سواد آبی، یکی از مؤلفه‌های کلیدی در مدیریت پایدار منابع آبی است. امری که نیاز به روش‌شناسی و مطالعات تخصصی دارد تا از اقدامات تبلیغاتی فاصله گرفته و بتواند اثربخشی و کارایی مناسبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این طرح بخشی از مهمترین موضوعات کلیدی حوزه آب معرفی می‌شوند، افزود: چرخه آب، محدودیت منابع آب، وضعیت آب در ایران، آب‌های سطحی، مصارف آب در ایران، آب مجازی، بستر و حریم آب و سیلاب از جمله موضوعاتی است که در این طرح به آن پرداخته می‌شود.

فیروزی به انعقاد تفاهم‌نامه طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ مابین شرکت آب منطقه‌ای، جهاددانشگاهی و آموزش و پرورش البرز اشاره کرد و متذکر شد: این تفاهم‌نامه با هدف آموزش هماهنگ در جهت آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی و مشارکت برای مصرف بهینه آب مابین شرکت آب منطقه‌ای، جهاددانشگاهی و آموزش و پرورش البرز منعقد شد.

انتهای پیام
captcha