گفتمان اعتدال در کلام فردوسی مشهود است
کد خبر: 4140958
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷

گفتمان اعتدال در کلام فردوسی مشهود است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه گفتمان اعتدال در شاهنامه مشهود است، گفت: حکیم ابوالقاسم فردوسی تلاش کرد بین دو تمدن ایرانی و اسلامی تعادل ایجاد کند.

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد،‌ شب گذشته، 24 اردیبهشت‌ در مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی حماسه‌سرای بزرگ ایران گفت: حکیم ابوالقاسم فردوسی تلاش کرد بین دو تمدن ایران اسلامی و باستانی تعادل ایجاد کند و این گفتمان معتدل را برای حفظ فرهنگ ایران اسلامی به وجود آورد.

وی ادامه داد: عده‌ای برای تحریف شاهنامه و در دوره‌های مختلف قصد سوءاستفاده داشتند و می‌خواستند شاهنامه را در تقابل با ایران اسلامی قرار دهند این در حالی است که تقابلی وجود ندارد بلکه فردوسی برای برقراری اعتدال بین ایران اسلامی و ایران باستانی تلاش کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد اظهار کرد: نام فردوسی بر ایران اسلامی می‌درخشد و در همه عرصه‌ها این نام زنده مانده است و اکنون نیز بیش از هر زمان دیگری باید این نام گرامی داشته شود، چون در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که برخی افراد وطن خود را می‌فروشند و وظیفه داریم یاد افرادی که برای حفظ خاک و میهن تلاش کردند، زنده نگه داریم.

وی ادامه داد: فردوسی با خلق داستان‌ها و شخصیت‌های خود از رستم دستان تا آرش کمانگیر ثابت کرد که ما ایرانی‌ها به قیمت جان خود از این آب و خاک دفاع می‌کنیم و از رستم دستان تا رستم آذرباد که از شهدای زرتشتی دفاع مقدس استان یزد است، اگرچه هزاران سال فاصله است ولی در وطن دوستی و دفاع از میهن تفاوتی در آنها نیست و رستم‌ها همچنان زنده هستند و نگهبان این ملک و میهن خواهند بود.

حسین دشتی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز در این مراسم گفت: در بازه زمانی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی از 25 اردیبهشت تا سوم خرداد، پیشنهادی از سوی معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل مطرح شد تا با الگوگیری از سایر استان‌ها این دهه به‌عنوان دهه حماسه ایرانی و پاسداشت حکیم سخن نامگذاری شود، بر همین اساس امسال باید برنامه‌های فردوسی در یک دهه و در سطح استان پیش‌بینی شود و برنامه‌های متعدد به عنوان دهه حماسه ایرانی اسلامی برگزار و به جایگاه و آرمان‌های فردوسی به عنوان یک مسلمان و استاد اخلاق پرداخته شود.

دشتی افزود: در همین راستا همزمان با بزرگداشت سالانه فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی، بزرگداشت حماسه سرای بزرگ ایران با عنوان «خاک پی حیدر» در تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مؤسسه فرهنگی هنری عطیه آسمانی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه زبان و ادب پارسی شناسنامه، هویت و معرف ایرانیان و شاهنامه گنجی گرانبها که سرشار از حکمت و اندیشه‌های والای دینی و اخلاقی را ارائه کرده، باید معرفی شود اظهار کرد: در حوزه مباحث هنری مانند نقالی و پرده‌خوانی، هنرمندان و نسل نوجوان و جوان حضور دارند، اما نگاه وسیع‌تری باید به این موضوع داشت و از تمامی ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد.

یادآور می‌شود تجلیل از پدر شهید رستم آذرباد از شهدای زرتشتی دفاع مقدس و همسر شهید مهرابی از شهدای مدافع حرم یزد، اجرای نقالی و گروه کُر از دیگر برنامه‌ها مراسم بود.

انتهای پیام
captcha