۷۷ درصد از دانشجویان پزشکی بر خواندن قرآن مسلط هستند
کد خبر: 4139783
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
بهرام عین‌اللهی:

۷۷ درصد از دانشجویان پزشکی بر خواندن قرآن مسلط هستند

وزیر بهداشت در آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: در پژوهشی مشخص شد که ۷۷ درصد از دانشجویان پزشکی قرآن را کامل می‌خوانند یا در حد زیادی آشنایی به آن دارند و قادر به خواندن قرآن هستند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، که امروز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این جشنواره گفت: بعد از انقلاب یک تاریخ بسیار پرافتخاری را طی کردیم. همه جوانان عزیزی که در این جشنواره حضور دارند، تشویق می‌کنم که تاریخ را خوب بخوانند. مقام معظم رهبری نیز همیشه این تاکید را به جوانان می‌کنند، چراکه با شناخت گذشته می‌توانید آینده را تبیین کنید. پس یکی از رسالت جوانان ما این است که تاریخ را خوب بخوانند و بدانند.

وی ادامه داد: امروز یکی از اتفاقات دنیا، تحریف تاریخ است. نمی‌شود که بعد از ۴۴ سال از انقلاب، فرزند شاه معدوم بیاید و ادعای حکومت بکند و قصد تحریف تاریخ را داشته باشد. علت آن این است که آن‌ها فکر می‌کنند که حافظه تاریخی از بین رفته است، این در حالی است که جوانان ما پاک و پرشور هستند، اما وضعیت امروز را می‌بینند و ستم‌شاهی‌ها و آن دوران را ندیده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: قبل از پیروزی انقلاب ما یک کشور بسیار عقب افتاده بودیم و نظام شاهنشاهی یک رژیم وابسته تمام به غرب داشت و آنقدر وابسته بودیم که آن‌ها برای موضوعات داخل کشور ما هم تعیین و تکلیف می‌کردند. آن زمان در بخش سلامت خدمات پزشکی ما را افراد بی‌کیفیت از هند و پاکستان انجام می‌دادند و گا‌ها افراد برای درمان معمولی خود باید به خارج از کشور می‌رفتند.

عین اللهی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا امروز موفقیت‌های بسیاری در تمامی عرصه‌ها داشته‌ایم، گفت: همیشه کشور ما در توطئه‌ها بوده است. اما چیز‌ی که توانست ملت ما را حفظ کند در درجه اول بحث ولایت فقیه بود. اگر این موضوع را در ابتدای انقلاب نداشتیم، قطعا شکست می‌خوردیم و این را باید به عنوان یک تجربه تاریخی چند ساله در تمامی عرصه‌ها اعتقاد داشته باشیم و به کار ببریم. مورد دیگر ایمان به خدا و عمل به احکام الهی بود؛ واقعا حضور در دفاع مقدس، ایثارگری و شهادت از فرهنگ اصیل اسلامی بود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ایثار و شهادت باید برای ما الگو باشد، ادامه داد: پیشنهاد می‌دهم هرکسی در زندگی خودش یک شهید را به عنوان الگوی خودش در نظر بگیرد و در مشکلاتش و زندگی و ... از این شهید مدد بخواهد که قطعا یاری می‌دهد. چیزی که باعث موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس شد، ایمان و انس به معارف الهی و قرآنی بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در کرونا یک ویروس مشترک در همه دنیا شکل گرفت و ما در کشور شاهد رشادت‌های پزشکی بودیم و در این راه ۳۰۰ شهید سلامت را تقدیم جمهوری اسلامی کردیم. امروزه نسل جوان ما یک رسالت بسیار سنگین دارند و آن هم برای این است که یک عقبه بسیار سنگین و پرافتخار از هزاران جانباز، شهید و ایثارگر دارد.

وی با بیان اینکه این راه و جریان همچنان ادامه دارد، گفت: در فتنه اخیر که در پاییز گذشته شروع شد برخی‌ها مردود و برخی‌ها قبول شدند. موضوع دیگر بحث زمان‌شناسی است. باید دقت کنیم که هیچ وقت دفاع مقدس با آن کیفیت دیگر برگزار نخواهد شد و این فرصتی است که دیگر از دست ما خارج شده است. ما در جریان عاشورا ۷۲ شهید دادیم، اما در توابین چهار هزار نفر، اما این کجا و آن کجا؟ هر کاری در زمان خودش اهمیت و ارزش خودش را پیدا می‌کند و ما نیز باید بدانیم که رسالتمان چیست و چه کاری باید انجام دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروزه اظهار کرد: امروز مملکت ما نیاز به پیشرفت و تولید بیشتر دارد؛ لذا ما وظیفه داریم در این زمینه بیشتر کار کنیم. خدای متعال به همه ما توان خوب و حافظه داده است و ما در برابر نعمات خدا باید شکرگزار باشیم. امروزه دشمن، جوانان ما را هدف گرفته است و امکانات و فضایی که در عرصه قرآنی وجود دارد درگذشته نبود.

عین‌اللهی با بیان اینکه دشمن امروز شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دهد در حالی که ما به بانوان در کشور بهای بسیار می‌دهیم، گفت: ۶۰ درصد دانشجویان ما خانم است و این عدد مطلوبی است. ۹ هزار اعضای هیئت علمی از میان بانوان هستند، بنابراین این نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به بانوان و موضوع آن اهمیت می‌دهد. ما خانم‌ها را در حد علم و دانشگاه می‌خواهیم، اما غربی‌ها در حد فحشا و بدن‌نمایی آن‌ها را می‌خواهند.

وی با بیان اینکه باید در قبال رشد علمی و خودسازی خودمان مسئولیت داشته باشیم، گفت: حضور ۵۳ هزار نفر در این جشنواره قرآنی باعث افتخار ماست و این راهی است که ما باید ادامه دهیم. هرکسی باید مسئولیت خودش را ادامه دهد. همه این موارد با توکل به خدا صورت می‌گیرد و لذا باید هرکسی در هر کاری که انجام می‌دهد، خودش را توانمند کند.

عین‌اللهی، شناخت را از جمله موارد مهم روز جامعه دانست و تاکید کرد: این نیاز‌ها در هر استانی متفاوت است و ما باید نسبت به آن‌ها شناخت داشته باشیم. نکته دیگر تقویت بینش سیاسی و معرفت‌افزایی انسان است که باید تقویت شود. امروزه یکی از نکات مهمی که در این عرصه نیاز داریم خودسازی و دگر‌سازی است.

وی ادامه داد: افق ما در دانشگاه‌ها حرکت به سمت مرجعیت علمی است. باید بدانیم که می‌توانیم روی پای خودمان باشیم. دشمن همیشه اعتماد به نفس را مورد حمله قرار داده است و لذا مسئله اصلی در مرجعیت علمی اعتماد به نفس است. ضریب هوشی ما ایرانیان از متوسط دنیا بالاتر است و قطعا خدای عالم این ظرفیت را به ما عنایت کرده است که با اعتماد به نفس به سمت مرجعیت علمی حرکت کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در پژوهشی که در دانشگاه‌های ما انجام شد، ۷۷ درصد از دانشجویان پزشکی قرآن را کامل می‌خوانند یا در حد زیادی آشنایی به آن دارند و قادر به خواندن قرآن هستند.۸۳ درصد دانشجویان پزشکی هم اعلام کرده‌اند در کار‌ها توکل به خدا می‌کنند و این نشان می‌دهد که زمینه‌های زیادی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد که نتایج خوبی را در آینده خواهد داشت.

عین‌اللهی، در ادامه انجام کار‌های جهادی و خدمت به مردم را از دیگر نکات مهمی زندگی دانست و گفت: باید به خدمت کردن به مردم عادت کنیم. حتما به هر شکلی که می‌شود کار‌های جهادی را انجام دهید. اگر کسی این فرهنگ را در خودش ایجاد کند، قطعاً برای آینده هم مفید خواهد بود. حرکت‌های تحول‌گرا یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

وی در پایان به برنامه قرآنی «محفل» و اثرگذاری آن در جامعه اشاره کرد و گفت: امروز نیاز به برنامه‌های تحولی و محتوایی داریم. امکانات بسیار زیادی داریم که باید به نحو احسن از آن‌ها استفاده کرد. باید از فعالیت‌های خشک خارج شویم و برنامه‌های اثرگذار ارائه کنیم. فعالیت‌های ما باید واقعی و برای رضای خدا باشد. ما محتاج اینگونه برنامه‌ها هستیم. امروزه در تمامی فعالیت‌های وزارت بهداشت و تمامی فعالیت‌ها احتیاج به پیوست فرهنگی داریم.

انتهای پیام
captcha