سیستان با تاریخ غنی بیش از 5 هزارسال دارای هویت تاریخی است
کد خبر: 4139271
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱
فرماندار ویژه زابل:

سیستان با تاریخ غنی بیش از 5 هزارسال دارای هویت تاریخی است

علیرضا ملاشاهی گفت: سیستان دارای تمدنی با بیش از 5 هزار ساله است که هویت تاریخی آن محسوب می‌شود.

علیرضا ملاشاهی فرماندار زابلبه گزارش ایکنا از سیستان و بلوچستان، علیرضا ملاشاهی، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه زابل، امروز، 17 اردیبهشت‌ماه، در مراسم رونمایی از کهن‌ترین نشانه‌های اسطوره گریفون در شرق فلات ایران که در دانشگاه زابل برگزار شد، گفت: امروز این هویت و خلق ارزش دوباره را در جامعه ایرانی می‌بینیم و به آن افتخار می‌کنیم.

ملاشاهی ادامه داد: سیستان دارای تمدنی با بیش از 5 هزار سال است که هویت تاریخی آن محسوب می‌شود؛ ما به این تاریخ افتخار می‌کنیم اما شما دانشجویان، هنری را رقم خواهید زد که آیندگان نیز به شما افتخار کنند.

وی با اشاره به کامل شدن فرهنگ و به‌روز شدن تاریخ و عرصه‌های علمی و هنری، معماری و تاریخی توسط باستان‌شناسان، اظهار کرد: ما هزاران محوطه تاریخی و هزاران دانشمند و تعداد زیادی از بزرگان را داشته و داریم که در این عرصه فعالیت کرده‌اند.

فرماندار ویژه زابل اضافه کرد: ایران کشوری نیست که بعد از 400 سال امروز سربیرون آورده باشد بلکه ایران فقط در یکی از مناطقش به نام سیستان، عمق ریشه و تمدنش، به بیش از 5 هزار سال می‌رسد.

ملاشاهی در ادامه بیان کرد: آیا آن‌هایی که در گذشته چشم مصنوعی خلق کردند و مویرگی در آن قرار دادند با ضخامتی همچون مویرگ واقعی چشم اما از جنس طلا، ابزار امروزی و کارگاه اندازه‌گیری دقیق داشتند؟؛ آن‌ها، به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خودشان تکیه کردند تا به این نقطه رسیدند، اگر ما هم به ظرفیت و پتانسیل‌های وجودی خودمان توجه کنیم و خودمان را باور کنیم قطعاً به این پتانسیل و این ظرفیت خواهیم رسید.

وی به جراحی انجام شده در شهر سوخته، پویانمایی و جام انیمیشن منحصربه‌فرد شهر سوخته به‌عنوان هویت‌های تاریخی که مایه مباهات مردم سیستان است، اشاره کرد و افزود: همه آثاری که در شهرسوخته و در سایر مناطق اقماری و باستانی سیستان توسط باستان‌شناسان کشف و پیدا شده و با ظرافت‌های منحصر به‌فرد خود ساخته شده و شاید جامعه جهانی را نیز شگفت‌زده کرده باشد، با ابزارهای اولیه ساخته شده‌اند، اما نکته اینجاست که ما هیچ‌گاه در این آثار، کشفیات و تاریخمان اثری از جنگ و کشورگشایی و خشونت نمی‌بینیم.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: شما در کشفیات صورت‌گرفته در سیستان، تصاویری از ابزار و لوازم جنگی پیدا نمی‌کنید، این‌ها هویت و داشته‌‌های ماست، اما همان‌گونه که ما به گذشتگان افتخار می‌کنیم، باید کاری کنیم که آیندگان نیز به ما افتخار کنند.

انتهای پیام
captcha