رسالت جایزه فلسطین احیای نام این کشور است + صوت
کد خبر: 4134469
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵
پرویز در گفت‌وگو با ایکنا:

رسالت جایزه فلسطین احیای نام این کشور است + صوت

عضو شورای سیاستگذاری جایزه جهانی فلسطین با تاکید بر این که نویسندگان وظیفه‌ای مضاعف دارند که با قلم خود انعکاس‌دهنده مظلومیت و حق‌طلبی مردم فلسطین باشند، تصریح کرد: رسالت جایزه جهانی فلسطین، زنده‌ نگه‌ داشتن و احیای نام سرزمین‌های اشغالی است.

محسن پرویز؛ عضو شورای سیاست‌گذاری دومین جایزه جهانی فلسطین درباره این رویداد و اهداف برگزاری آن در گفت‌وگو با ایکنا با بیان آنکه این جایزه جهانی قبل‌ از بروز کرونا و در سال 1398 پایه‌ریزی شد، گفت: تعدادی از نویسندگان ایران به همراه 10 کشور دیگر مانند لبنان، سوریه، پاکستان، اندونزی و... با معرفی افراد شاخص از حوزه‌های مختلف ادبی جمع شدند و هیات علمی و شورای سیاست‌گذاری این رخداد تشکیل شد.

وی ادامه داد: خروجی این شد که جایزه جهانی فلسطین پایه‌ریزی شود و هر سال در یکی از کشورهای عضو، این جایزه به اثر برگزیده در حوزه داستان (داستان کوتاه یا داستان بلند) ارائه شود.

پرویز خاطرنشان کرد: برخی از دوستان اصرار داشتند تا بخش شعر نیز به این جایزه افزوده شود که اعضای شورای سیاست‌گذاری در دوره اول این رخداد به نتیجه برای افزوده شدن بخش شعر نرسیدند؛ اما درنهایت در آبان سال گذشته بعد از پشت سر گذاشتن دوران کرونا که وقفه در برگزاری این رخداد انداخت؛ در لبنان شاهد برگزاری مراسم اختتامیه نخستین جایزه جهانی فلسطین بودیم و برگزیدگانی از کشورهای لبنان، سوریه و ایران در نخستین دوره این رویداد به‌عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.

عضو انجمن قلم ایران تصریح کرد: در نخستین دوره این جایزه جهانی، کلیه آثاری که در مورد فلسطین در حوزه داستان کوتاه و یا بلند به رشته تحریر درآمده بود مورد بررسی قرار گرفت و کمیته بین‌المللی داوران این رخداد که اعضایش نویسندگانی از کشورهای مختلف بودند بعد از جمع‌آوری آثار مختلفی که در جهان به چاپ و نشر رسیده بود و برگزاری جلسات دقیق و مفصل آثار برگزیده را برای اختتامیه اولین دوره این رویداد انتخاب کردند.

کد

حل مسئله فلسطین

پرویز درباره مهم‌ترین هدف اصلی جایزه جهانی فلسطین گفت: توجه دادن تمامی جهانیان به مساله فلسطین، اقدام برای احیا و زنده نگه‌داشتن موضوع فلسطین به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوعات در جهان اسلام؛ مهم‌ترین هدف جایزه جهانی فلسطین به‌شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: اگر مسئله فلسطین را بتوانیم حل کنیم به قطعیت می‌توان گفت که مشکلات اصلی‌ای که جهان اسلام با استکبار دارد تا حد زیادی حل‌وفصل خواهد شد.

کد

اهتمام  کشورهای عربی

این نویسنده و پژوهشگر ادبی درباره کیفیت آثاری که به مرحله نهایی داوری نخستین دوره این جایزه جهانی راه پیدا کرده بودند گفت: برگزاری نخستین گام این رخداد نشان داد که کشورهای عربی اهتمام بسیار جدی و والایی به مسئله فلسطین دارند و برخی از کتاب‌هایی که توسط نویسندگان این کشورها تالیف شده و مورد داوری قرار گرفته در دو حوزه کودک و بزرگسال، آثار برجسته و درخشانی بودند.

وی همچنین با اشاره به مراسم اختتامیه و اتفاقاتی که در آن رویداد افتاد به ذکر خاطره‌ای پرداخت و افزود: یکی از نویسندگان فلسطینی‌الاصل که خود ساکن اردن بود و به‌ عنوان یکی از برگزیدگان نخستین دوره جایزه جهانی انتخاب‌شده بود، هنگام اهدای جوایز در جملاتی بسیار بسیار تأثیر برانگیز که بازتابی جهانی نیز داشت گفت «سرزمین مادری من فلسطین است اما آن را تا این لحظه ندیده‌ام. موسسان این رژیم جعلی می‌گفتند که وقتی پدرها و مادرها از دنیا بروند فرزندانشان دیگر سرزمینشان را فراموش می‌کنند و این قضیه برای آن‌ها عادی خواهد شد. حالا من دارم با تمامی این مدعیان با صدایی بلند سخن می‌گویم که مادربزرگ و پدربزرگ من ساکن فلسطین بوده‌اند و من هنوز سرزمین مادری‌ام را ندیده‌ام اما هرگز آن را از یاد نبرده‌ام.»

پرویز  با بیان آنکه آن مرد فلسطینی‌الاصل نویسنده و برگزیده دوره نخست این جایزه جهانی است گفت: او همچنین گفت که «این را در بسیاری از افرادی دیگر مانند خود دیده‌ام و ما هیچ‌گاه سرزمین مادری‌ را از یاد نخواهیم برد.» این حرف نشان می‌دهد که فلسطین در رأس امور جهان است و قطعاً باید در تمامی عرصه‌ها، خاصه در حوزه‌های فرهنگی بیش‌از پیش به آن توجه شود.

رسالت جایزه جهانی فلسطین، زنده‌نگذاشتن و احیاء نام سرزمین‌های اشغالی است + صوت

نحوه انتخاب کشور میزبان

عضو شورای برگزاری و سیاست‌گذاری دومین جایزه جهانی فلسطین درباره مشخص شدن مکان برگزاری اختتامیه دومین دوره این رویداد گفت: با توجه به ابعاد گسترده این جایزه که جایزه‌ای بین‌المللی است و آنچنانکه پیش از این اشاره داشتم، در کنار تعدادی از اهل قلم کشورمان که در شورای سیاست‌گذاری و اجرایی دومین دوره این رویداد حضور دارند، دوستان نویسنده دیگری از کشورهای چون پاکستان، اندونزی، لبنان و سوریه نیز در شورای سیاستگذاری این جایزه بزرگ حضور دارند و طبیعتاً باید نظر تمامی اعضای شورا برای برگزاری مراسم اختتامیه و انتخاب کشور میزبان اعلام شود.

وی افزود: تا زمانی‌که کتاب‌ها به شکل کامل جمع‌آوری نشده و کار داوری روی کتاب‌ها به پایان نرسیده، نمی‌توانیم برگزاری محل اختتامیه را تأیید کنیم.

پرویز با بیان آنکه حضور سال گذشته در کشور لبنان و برگزاری مراسم اختتامیه نخستین جایزه جهانی فلسطین تجربه‌ای بسیار مطلوب بود یادآور شد: لبنان کشوری در دسترس‌تر برای تمامی افرادی است که از کشورهای عربی می‌توانند خود را به آن برسانند. همچنین از خود فلسطین اشغالی، اردن و یا مصر؛ نویسندگانی که در این کشورها حضور دارند و در این حوزه قلم می‌زنند راحت‌تر می‌توانند به کشور لبنان رفت‌وآمد کنند.

این منتقد و پژوهشگر ادبی با اشاره به آنکه بخشی از این جایزه به روایت تاریخ شفاهی اختصاص پیدا کرده‌است خاطرنشان کرد: در دوره گذشته برخی از آثار توسط نویسندگانی به رشته‌ تحریر درآمده بودند که خود از اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بودند و به‌ عنوان برنده این بخش نیز انتخاب شدند اما درنهایت باید تمامی مسائل و موارد مورد تجزیه‌وتحلیل اعضای شورای سیاست‌گذاری قرار گیرد تا درنهایت کشور میزبان اختتامیه دومین دوره این رویداد انتخاب شود.

رسالت جایزه جهانی فلسطین، زنده‌نگذاشتن و احیاء نام سرزمین‌های اشغالی است + صوت

استواری جایزه جهانی فلسطین

پرویز در پاسخ به این پرسش که طی یکی دو سال اخیر شاهد افتتاح رایزنی و یا تاسیس کنسولگری رژیم غاصب صهیونیستی در برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بودیم و آیا سیاست کلان دولت‌ها باعث خواهد شد که نویسندگان آن کشورها از گردونه داوری خارج شوند یا داوری جایزه جهانی فلسطین فارغ از نوع نوع سیاست دولتمردان این کشورهاست تصریح کرد: به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست! جایزه جهانی فلسطین بدون موضع دولت‌ها و با توجه و تمرکز بر نگرش ملت‌ها استوار شده‌ است.

این عضو شورای سیاستگذاری جایزه جهانی فلسطین با تاکید بر آنکه در ایران نیز رویکرد ما این است تصریح کرد: چراکه این رویداد، جایزه‌ای است جهانی که نویسندگان و تشکل‌های حوزه نشر آن را تأسیس کردند و به‌هیچ‌ وجه جایزه‌ای دولتی نیست.

وی اظهار کرد: بر غیردولتی و بین‌المللی بودن این رویداد تأکید داریم و می‌گوییم معنای آن این است که علاقه‌مندان به مسئله فلسطین آزادی‌خواهان جهان به شمار می‌روند و این خود دایره نویسندگان این حوزه را حتی از دامنه مسلمانان نیز فراتر می‌برد. در مورد برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز نگاهمان این است و بر اکثریت مردم، هنرمندان و نویسندگان این عرصه تمرکز داریم و به‌هیچ‌وجه به نگاه و سیاست‌های دولتمردان آن‌ها توجهی نخواهیم داشت.

کد

رسالت نویسندگان در مواجهه با قدس شریف

پرویز تاکید کرد: زنده نگه‌داشتن پرشکوه نام قدسِ شریف بازتاب‌دهنده دغدغه تمامی کشورهای آزادیخواه و اعلام هم‌بستگی با مردم مظلومی است که سال‌ها تحت ظلم و شکنجه کشوری غاصب هستند که از سرزمین مادریشان آواره شدند و مورد ظلم قرار گرفته‌اند. پس همه ما وظیفه داریم وفاداری خود را نسبت‌ به مردم حق‌طلب و استکبارستیز با صدایی بلند اعلام کنیم و نویسندگان نیز وظیفه‌ای مضاعف دارند که با قلم خود انعکاس‌دهنده مظلومیت و حق‌طلبی مردم فلسطین باشند.

این عضو انجمن قلم در پایان تصریح کرد: دیگر رسالت بزرگ نویسندگان آن است که تا زمان تحقق آزادی قدس شریف اجازه فراموشی این موضوع را به حافظه‌ جهانی ندهند.

گفت‌وگو از امین خرمی

انتهای پیام
captcha