توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی برای ماه رمضان
کد خبر: 4129535
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی برای ماه رمضان

یک مدرس طب ایرانی در خراسان‌جنوبی گفت: برخی به اشتباه فکر می‌کنند باید در وعده سحری و افطار بسیار غذا میل کنند تا جبران گرسنگی روز شود که این امر اشتباه است.

مریم نواب‌زاده، یک متخصص و مدرس طب ایرانی در خراسان‌جنوبیمریم نواب‌زاده، یک متخصص و مدرس طب ایرانی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از استان در مورد فواید روزه‌داری برای بدن با شرط رعایت موارد تغذیه‌ای، اظهار کرد: یکی از فواید مهم روزه‌داری دوری از آسیب‌های گوارشی بوده و پاکسازی بدن نیز از موارد مهم است که با روزه‌داری حاصل می‌شود.
 
وی با بیان اینکه مردم از گرسنگی و تشنگی واهمه نداشته باشند بلکه می‌توانند با اندکی رعایت از گرسنگی بیش از حد دوری کنند، افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند «گرسنگی مفیدترین داروهاست» و در جای دیگر تأکید می‌فرمایند که «گرسنگی و بیماری یک جا جمع نمی‌شوند».

نواب‌زاده با بیان اینکه برخی به اشتباه فکر می‌کنند باید در وعده سحری و افطار بسیار غذا میل کنند تا جبران گرسنگی روز شود که این امر اشتباه است، تصریح کرد: وعده سحری باید حتماً مصرف شود چراکه عدم مصرف این وعده باعث تحلیل قوا در طول روز می‌شود.

وی با تأکید بر عدم مصرف ادویه و غذاهای تند و بسیار شیرین و شور در این وعده، افزود: در وعده سحر باید بیشتر نان مصرف شده و از مصرف غذاهای چرب و سنگین پرهیز شود.

نواب‌زاده بیان کرد: از مصرف میوه نیز بلافاصله پس از افطار یا سحر بپرهیزید؛ میوه باید پیش از خواب یا یک ساعت قبل از مصرف وعده سحری مصرف شود و از خوردن همزمان چند نوع میوه نیز پرهیز کنید.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به رعایت ترکیب غذاها، بیان کرد: مصرف ماست همراه با گوشت و ترشی، به بدن ضرر می‌رساند و بهتر است به‌جای استفاده از چای سبزیجات فیبردار را جایگزین آن در وعده سحر کنیم.

نواب‌زاده با بیان اينکه راه‌هایی برای کاهش تشنگی در طول روز وجود دارد، ادامه داد: دمای محیط فعالیت بدنی و تغذیه بر میزان تشنگی اثر می‌گذارند که با مدیریت این عوامل می‌توانیم تشنگی خود را در طول روزه‌داری کاهش دهیم.

وی افزود: در ماه رمضان باید با مصرف مواد غذایی پرفیبر یعنی میوه‌ها و سبزیجات در طول روز، آب و مواد غذایی مورد نیاز را در بدن پخش کنیم این گونه گرسنه و تشنه نخواهیم شد؛ همچنین در طول روز با دوش گرفتن با آب معتدل و شستشوی صورت و دست و پا بدن را مرطوب و خنک نگه دارید.

نواب‌زاده تصریح کرد: در فاصله افطار تا سحر مقدار کافی آب بنوشید و از مصرف بیش از حد نوشابه و نوشیدنی‌های مختلف جلوگیری کنید چراکه این موارد جای آب را نمی‌گیرند؛ مصرف چای نیز به دلیل ادرارآور بودن باعث از دست دادن آب بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر اصول صحیح تغذیه رعایت شود طبیعی است بعد از ماه مبارک رمضان وزن بدن کاهش یابد اما می‌بینیم که برخی به دلیل زیاد مصرف کردن غذا در ماه رمضان چند ‌کیلو افزایش وزن نیز دارند که مانع سلامتی است، اظهار کرد: خواب با معده پر بعد از سحر نیز از مخاطرات است که عوارض زیاد گوارشی دارد؛ بنابراین بهتر است که بعد از مصرف وعده سحری تا طلوع آفتاب نخوابید.

انتهای پیام
captcha