زمینه حضور و مشارکت اولیا در مدارس فراهم شود
کد خبر: 4125049
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
یوسف نوری:

زمینه حضور و مشارکت اولیا در مدارس فراهم شود

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: باید در مدرسه جایگاهی را برای اولیا ایجاد کرد تا حضور پیدا کنند و از نزدیک ناظر باشند. اگر قبول داریم که اولیا یک ضلع از مثلث تعلیم و تربیت هستند باید شرایط حضور آنها در مدارس ایجاد شود و حتی بتوانند در کلاس‌های درس حضور داشته باشند؛ نباید از این اتفاق ترسید.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تخصصی خانواده و تربیت امروز 9 اسفندماه با حضور یوسف نوری‌، وزیر آموزش و پرورش، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه، علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران و جمعی از اولیای دانش‌آموزان و اولیای مدارس برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش با تبریک هفته تربیت اسلامی بیان کرد: امیدوارم که فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که در تمامی ساحت‌ها موفق باشند. انگاره‌هایی که نسبت به ارکان تعلیم و تربیت داریم باید تغییر کند‌؛ انگاره اول خانواده است. در سند تحول چهار رکن فرایند تربیتی مطرح شده که رکن اول خانواده است. نگاه به اولیا نباید صرفاً تشریفاتی و برای تأمین مالی باشد. اسلام تربیت فرزندان را وظیفه و تکلیف والدین مطرح کرده است و زمانی که در این زمینه فقدان یا ضعف وجود داشته باشد، تربیت وظیفه حکومت است. 

وی ادامه داد: دولت نیز تکلیف دارد که تربیت کند و خانواده‌ها نیز مطالبه‌کننده این تکلیف هستند. قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران بر این مبناست که تربیت بر عهده والدین و نقش دولت تکمیلی است. چون اولیا عموماً متخصص نیستند تربیت را جزو واجبات خود نمی‌دانند و آموزش و پرورش عمومی را ایجاد می‌کنند.  

مشارکت و نظارت حق والدین است

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مشارکت و نظارت حق والدین است و دولت باید زمینه تحقق این حق را فراهم کند. جلب مشارکت معنوی و مادی خانواده‌ها نیز از وظایف دولت است.

وی با اشاره به بندهایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: باید تلاش کرد که نظرات اولیا در نظام آموزشی دیده شود. اقداماتی در راستای تربیت حکیمانه و حکمرانی اولیا در حال انجام است. 

حضور اولیا در کلاس درس 

نوری اظهار کرد: قبول دارم که برخی از مدارس محروم هستند اما باید در مدرسه جایگاهی را برای اولیا ایجاد کرد تا حضور پیدا کنند و از نزدیک ناظر باشند. اگر قبول داریم که اولیا یک ضلع از مثلث تعلیم و تربیت هستند باید شرایط حضور اولیا در مدارس ایجاد شود و حتی بتوانند در کلاس‌های درس حضور داشته باشند؛ نباید از این اتفاق ترسید. 

وی افزود: ابتدا باید از سرمایه معنوی اولیا استفاده کرد سپس اگر مایل بودند در بخش‌های مادی نیز از آنها استفاده کرد. ما ظرفیت بسیار خوبی در بین اولیا داریم که باید از این ظرفیت استفاده کرد. این مردم در تمام زمینه‌های انقلاب حضور داشتند و خوش درخشیدند.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: باید این موقعیت را ایجاد کنیم که خانواده‌ها احساس نکنند که تربیت فقط تکلیف مدرسه است بلکه تربیت تکلیف مدرسه و خانواده است. ما و اولیا در تربیت شش ساحته فرزندان یکی هستیم و اولیا نیز بر این موضوع نائل خواهند آمد.

کمرنگ بودن نقش خانواده‌ها در امور تربیتی

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این نشست بیان کرد: رکن اصلی تربیت خانواده است و باید برنامه‌های ما با هم منطبق باشد. یکی از چالش‌های معاونت پرورشی کمرنگ بودن نقش خانواده‌ها در برنامه‌های مدارس است. باید تلاش کرد خانواده‌ها در امور تربیتی و فرهنگی فعالیت بیشتری داشته باشند. باید زمینه‌ها را برای حضور خانواده‌ها در امور فرهنگی و تربیتی فراهم کرد. 

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار مسابقات احکام و قرآن با حضور خانواده ‌ها برگزار شد و دانش‌آموزان ابتدایی با حضور خانواده‌های خود در مسابقه احکام شرکت کردند. برای اولین بار سرودهای خانوادگی طراحی شد و درخواست شد تا خانواده‌ها با فرزندانشان سرود بخوانند، فیلم بگیرند و بفرستند و از آنها تقدیر شد.

باقرزاده در ادامه برگزاری جشن‌های تکلیف از سوی خانواده ‌و مدارس را از دیگر اتفاقات مهم برشمرد و اعلام کرد باید به این اتفاق تربیتی توجه ویژه کرد.

وی در ادامه پیام رئیس جمهور به مناسبت هفته امور تربیتی را قرائت کرد.

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: خانواده ساختار اصلی جامعه را تشکیل می‌دهد و برای حضور در اجتماع بسترسازی می‌کند. آموزش‌هایی که در خانواده شکل می‌گیرد اصلی‌ترین محور تربیتی است که باید به آن توجه کرد.

فرد محوری و ایجاد مشکلات

امامی رضوی مشاور بخش زنان و امور خانواده وزیر آموزش و پرورش در این نشست گفت: فرد محوری مشکلاتی برای زنان ایجاد کرده امیدواریم با خانواده محوری و پررنگ‌تر کردن نقش زنان این اتفاق را ترمیم کنیم. باید توجه کرد که از نظر معرفتی مهم‌ترین نقش را مادر خانواده بازی می‌کند و باید به این نقش توجه کرد. باید به شهدا توجه کرد و سبک زندگی آنها را الگو قرار داد. 

بنابر این گزارش در ادامه اولیای مدارس و دانش‌آموزان به ارائه نظرات خود پرداختند.

توجه به تربیت حکیمانه

ناهید درویشی، عضو انجمن مرکزی اولیای و مربیان شهر تهران در این نشست بیان کرد: باید به تربیت حکیمانه توجه کرد و رابطه خانواده و حاکمیت توجه کرد و دولت‌ها نسبت به دیدگاه و نقد والدین حساس باشند. 

وی ادامه داد: مشارکت و نظارت در فعالیت‌های تربیتی حق والدین است باید از والدین در امور تربیتی و فرهنگی استفاده کرد. باید سازوکارهای قانونی را ایجاد کرد تا استفاده از این حق فراهم شود. همچنین باید برای حکمرانی خانواده برنامه‌ریزی کرد تا خانواده در بیشتر امور حضور داشته باشند. 

مطهری، مدیر مدرسه شاهد حضرت زینب(س) در این نشست بیان کرد: خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است و همه این موضوع را تکرار می‌کنیم اما باید دید که برای این گزاره چه کارهایی عملیاتی می‌شود تا چه خروجی‌ای از این اتفاق در مدارس داشته باشیم. 

ضعیف بودن آزمایشگاه‌های مدارس

شکوه گودرزی، اولیای دانش و معلم در این نشست گفت: باید به برنامه‌های پژوهشی توجه کرد. آزمایشگاه ‌های مدارس به خصوص در جنوب تهران و جنوب کشور بسیار ضعیف است و به همین دلیل دانش‌آموزان از روند پژوهشی دور هستند و باید وضعیت آزمایشگاه‌ها را بهبود بخشید. تربیت فرزندان باید تمام ساحتی باشد و شهدا افرادی بودند که تمام ساختی بودند، لذا باید زندگینامه شهدا و وصیتنامه آنها در کتب درسی گنجانده شود.

فقر فضای آموزشی در شرق و غرب تهران

رضا صالحی، عضو اصلی شورای مرکزی انجمن اولیاء و مربیان شهر تهران در ادامه گفت: ما نیازمند حفظ فرهنگ عمومی ایرانی و اسلامی هستیم. ما در مدرسه بزرگترین اجتماع وحدت قومیت‌ها را داریم و نیاز داریم معلم دینی خوب، دانش‌آموزان را برای اجرای احکام و نماز تشویق کند. بسیاری از مدارس نمازخانه کوچکی دارند یا اصلا ندارند. باید نقاهت بعد از کرونا ترمیم شود و اردوهای جمعی برگزار شود تا دانش‌آموزان و اولیای با هم در کنار هم حاضر شوند. فقر فضای آموزشی در شرق و غرب تهران بیداد می‌کند و باید به این موضوع توجه کرد. 

فروش دخانیات به دانش‌آموزان

لادن تیموری، رئیس انجمن مدرسه فرزانگان ۱ نیز تصریح کرد: فروش مواد دخانی به کودکان زیر ۱۸ سال یکی از مشکلات جامعه است. مشاوران خانواده مستقر در مدرسه باید ایجاد شود تا بچه‌ها تحت نظر باشند و آموزش و پرورش باید به این موضوع توجه کند. تربیت بر تعلیم مقدم است و معلمان باید علاوه بر تعلیم در تربیت نیز توجه داشته باشند. 

تربیت صحیح با معلمان صالح

حجت‌الاسلام احمد اسلامی، مدرس حوزه و دانشگاه در این نشست بیان کرد: مدرسه مهم‌ترین نهاد اجتماعی، تربیتی و آموزشی است. شرایط اقتصادی منجر شده تا والدین فرصتی برای وقت گذاشتن برای فرزندان نداشته باشند و باید به این موضوع توجه کرد. تربیت صحیح دانش‌آموزان با معلمان صالح ایجاد خواهد شد و باید بر گزینش معلمان توجه کرد. 

انتهای پیام
captcha