به گزارش ایکنا به نقل از وی فوروم، به گفته صاحبان صنایع در اندونزی، بانوان این کشور سالانه 1.02 میلیارد روسری میخرند و تقریباً 6.09 میلیارد دلار هزینه میکنند. اما تنها 25 درصد از روسریهای خریداری شده، توسط کارخانههای داخلی تولید میشود که فرصت از دست رفته بزرگی برای اقتصاد این کشور است. اگر کل نیاز این کشور به روسری در داخل تولید میشد، تأثیر آن بر اقتصاد اندونزی قابل توجه بود.
در سطح جهانی، گردش مالی مربوط به «مد متواضعانه» که گاه به آن «حجاب» و «مدهای الهامگرفته از اسلام» اطلاق میشود در سال 2021، با رشد 5.7 درصدی از 279 میلیارد دلار به 295 میلیارد دلار افزایش یافت. انتظار میرود این بخش در سال جاری با رشد 6 درصدی به 313 میلیارد دلار برسد.
ZM Zaskia Mecca، که به اختصار (ZM) خوانده میشود یک شرکت اندونزیایی است که در سال 2016 دفتر مرکزی آن در جاکارتای جنوبی تأسیس شد. در طول سالها، آنها مشتریان زیادی بدست آوردهاند و تا 70 هزار روسری در ماه را با قیمت متوسط 5.97 دلار میفروشند.
آنها با استفاده از سیستم ترکیبی تولید ابری [یک مدل کسب و کار خدماتمحور است که برای به اشتراک گذاشتن قابلیتها و منابع تولید در یک پلتفرم ابری استفاده میشود. به عبارت ساده، در واقع مشتریان میتوانند برای سفارش خود، تنها از یک وبسایت بازدید کنند؛ ضمن اینکه تولید فقط به یک شرکت خاص محدود نمیشود] و تولید در کارخانه، کالاهای خود را به صورت محلی تولید میکنند. این امر آنها را قادر میسازد تا هزینههای تولید را پایین نگه دارند، در عین حال انعطافپذیر و رقابتپذیر باشند و در عین حال محصولات با کیفیت خوب نیز تولید کنند.
شرکت تولیدکننده روسری پاک ایوس (Pak Iyus) در باندونگ، در 150 کیلومتری دفتر مرکزی ZM مستقر است. پاک ایوس یک سیستم تولید ابری ایجاد کرد که از سیستمهای مشابه چین و ویتنام الگوبرداری و اقتباس شده است.
این روش شرکت پاک ایوس را قادر میسازد تا با تقاضا همگام شود. این شرکت در اوج تجارت خود بین سالهای 2015 و 2017، قادر بود روزانه 150 هزار لباس تولید کند. کارگاه این شرکت، ZM و سایر برندهای مد محلی را قادر ساخته است تا بر بازاریابی و طراحی تمرکز کنند و در عین حال بخشی از تولید را به سیستمهای تولید ابری برونسپاری کنند.
10 سال آینده میتواند فرصتی طلایی برای رشد کسب و کارهای مد اندونزی باشد. اگرچه تولید روسری ساده است، اما شامل مراحل متعددی از جمله برش، دوخت، برچسب زدن و بستهبندی است. برای کاهش هزینهها، پاک ایوس فرآیند تولید را به نیروی دارای مهارت پایین و نیروی کار با مهارت بیشتر واگذار میکند. این شرکت کارهای دارای نیاز به مهارت پایین را برونسپاری میکند، در حالی که کارهای نیازمند به مهارت بالا در کارخانه انجام میشود.
پس از آماده شدن محصولات در کارخانه، پاک ایوس کالا را به یک شرکت تأمینکننده ارسال میکند. به این ترتیب، 2.39 دلاری که این شرکت به ازای هر محصول دریافت میکند، بر جامعه وسیعتری تأثیر میگذارد و افراد بیشتری از درآمدزایی آن بهره میبرند.
به طور مشابه، از آنجایی که تقاضا برای محصولات ZM به سرعت رشد کرده است، این شرکت تولید را به چندین شهر گسترش داده است و همچنین به تعدادی دیگر از شرکتهای محلی برای ارائه خدماتی مانند بستهبندی و تحویل متکی است.
در ادامه ویدئویی از فرایند کار در شرکت ZM اندونزی را مشاهده میکنید.
در حال حاضر تخمین زده میشود که اندونزی 68 میلیون شرکت کوچک و متوسط مانند ZM و Pak Iyus دارد. 10 سال آینده میتواند فرصتی طلایی برای رشد این مشاغل باشد، زیرا پیشبینی میشود کشور به اوج جمعیتی خود برسد. بین سالهای 2020 تا 2030، تعداد جمعیت در سنین کار در بالاترین سطح خود خواهد بود. اگر کالاهای بیشتری به صورت محلی تولید شوند، این امر میتواند اقتصاد این کشور را متحول کند.
گزارش از محسن حدادی
انتهای پیام