انتقاد شیعیان هند از تغییر نام‌ مکان‌های تاریخی مسلمانان
کد خبر: 4100897
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

انتقاد شیعیان هند از تغییر نام‌ مکان‌های تاریخی مسلمانان

محمد میرزا یعسوب عباس، از روحانیان شیعه به همراه دیگر رهبران شیعه هندی با انتقاد از تغییر نام مکان‌های تاریخی و میراث مسلمانان در لکهنؤ در صدد ارسال نامه‌ای اعتراضی به نخست‌وزیر این کشور هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از Lokmat Times، محمد میرزا یعسوب عباس این خبر را پس از نصب تابلویی از سوی سازمان باستان‌شناسی هند(ASI) که نام «امامباره شاه نجف» (مکانی معادل حسینه) را به عنوان «آرامگاه قاضی‌الدین حیدر» درج کرده بود، اعلام کرد.

عباس این اقدام را تلاشی برای تخریب تاریخ و میراث مسلمانان نامید. با این همه مقامات ASI در لکهنؤ ادعا کردند که امامباره شاه‌ نجف به عنوان آرامگاه قاضی‌الدین حیدر در قانون حفاظت از آثار باستانی در سال 1920 ذکر شده است.

مولانا یعسوب عباس، دبیر کل شورای احوال شخصیه شیعیان هند گفت: تلاش مستمری برای تخریب تاریخ و میراث ما (مسلمانان) وجود دارد. این در حالی است که اماکن تاریخی مانند امامباره بارا، امامباره حسین‌آباد، امامباره شاه نجف،‌ حسینیه سفید برادری و سایر بناهای تاریخی هر ساله میلیاردها روپیه از محل گردشگری برای دولت درآمد ایجاد می‌کنند.

عباس افزود: سازمان باستان‌شناسی هند چون نتوانسته است بافت‌های فرسوده را حفظ یا احیاء کند شروع به تغییر نام اماکن مذهبی مسلمانان کرده‌ است. امامباره شاه نجف توسط نواب قاضی‌الدین حیدر برای اقامه نماز ساخته شده است. وقتی سازنده این بنای تاریخی از آن به عنوان مقبره نام نبرده است، چگونه سازمان باستان‌شناسی هند می‌تواند آن را مقبره بنامد؟

وی تصریح کرد: ما اقدامات متعددی را برای احیای مکان‌های تاریخی انجام داده‌ایم. اسامی که توسط سازمان باستان‌شناسی هند(ASI) به این مکان‌ها داده شده فقط روی کاغذ است و قرن‌ها است که مکان‌های میراث با نام اصلی خود شناخته می‌شوند. این مکان عبادتگاه است و ASI می‌خواهد آن را به عنوان آرامگاه معرفی کند.

دبیرکل شورای احوال شخصیه شیعیان هند اعلام کرد: در ماه دسامبر(اواخر آذرماه)، روحانیون شیعه در جلسه این شورا شرکت خواهند کرد. ما قصد داریم کمپینی را برای احیای نام‌های اصلی مکان‌های میراث اسلامی راه‌اندازی کنیم. همچنین در این رابطه به نارندرا مودی، نخست‌وزیر نامه‌ای خواهیم نوشت.

انتهای پیام
captcha