نگاهی بر تهدیدها و فرصت‌های شرایط کرونایی بر مساجد
کد خبر: 4055752
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲

نگاهی بر تهدیدها و فرصت‌های شرایط کرونایی بر مساجد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز گفت: دوران کرونا علی‌رغم همه آسیب‌ها فرصتی ایجاد کرد تا مساجد و فعالان فرهنگی و مذهبی بتوانند کارکردهای اجتماعی مساجد را در جامعه بازیابی کنند.

حجت الاسلام مهدی ولائی برحق مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز

مسجد یکی از پایگاه‌های اجتماعی مهم جامعه اسلامی است. این نهاد مذهبی و دینی در دوران کرونا دچار تحولات مختلفی شد. با توجه به شیوع گسترده کرونا در جهان بسیاری از مساجد تعطیل شدند یا فعالیت‌هایشان به حداقل رسید که این موضوع ناراحتی و نگرانی مردم و مسئولان فرهنگی را به دنبال داشت. اما این شرایط دوام زیادی نداشت و مدت زیادی از تعطیلی مراسم‌ عمومی و نماز جماعت در مساجد نگذشته بود که به ابتکار مردم و ائمه جماعت و دلسوزان فرهنگی، مساجد در زمینه‌های دیگری در عرصه خدمت‌رسانی به مردم وارد میدان شدند.

کارگزاران مساجد، تهدید تعطیلی مساجد را به فرصتی برای خدمت‌رسانی به مردم تبدیل کردند و با همکاری سایر نهادها، مؤسسات و کمک‌های مردمی با هدایت ائمه جماعت توانستند کارکردهای اجتماعی و دینی مساجد را فعال کنند و در کنار این امر مهم با برگزاری جلسات مذهبی و نماز جماعت در مکان‌های باز در مسیر رونق دوباره مساجد گام بردارند و بار دیگر همچون روزهای جنگ تحمیلی به مأمن اصلی محلات برای حل مشکلات مردم تبدیل شوند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین مهدی ولایی‌برحق، مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به نقش مساجد در دوران شیوع کرونا، گفت: مساجد در دوران کرونا به‌عنوان پایگاهی مردمی توانستند با جریان‌سازی فرهنگی، فعالیت‌هایی را در محلات با هدف کمک‌رسانی به قشرهای آسیب‌دیده انجام دهند و به وظایف خود به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

وی با تأکید بر اینکه مساجد در این دوران بار دیگر کارکرد اجتماعی خود را بازآفرینی کردند، افزود: در دوران کرونا مساجد مثل بحران‌های گذشته کشور چون سیل، زلزله و جنگ مأمن حضور فعالان فرهنگی و اجتماعی برای خدمات‌رسانی در محلات شدند.

این مسئول اظهار کرد: بسیاری از نهادها در دوران کرونا سعی کردند به مساجد کمک کنند و سازمان تبلیغات اسلامی نیز به سهم خود درصدد جریان‌سازی و گفتمان‌سازی در عرصه خدمت‌رسانی مساجد به محلات و آسیب‌دیدگان کرونا برآمد و بستر ملی برای تحقق این هدف را فراهم کرد.

ولایی‌برحق با اشاره به برخی از حمایت‌های سازمان تبلیغات اسلامی از مساجد و هیئت‌های مذهبی، ادامه داد: پشتیبانی و تقویت جریان مردمی برای فرهنگ‌سازی عمومی در مقابله با کرونا، مشارکت و همکاری با کادر درمان جهت ارتقای سلامت فردی و اجتماعی و آموزش داوطلبان برای خدمت‌رسانی به مردم و هدایت مساجد برای توزیع اقلام و بسته‌های معیشتی و بهداشتی از جمله این اقدامات بود.

این مسئول تصریح کرد: علاوه بر این سازمان تبلیغات اسلامی با برگزاری دوره‌های آموزشی برای فعالان فرهنگی و تبلیغی در میادین، خیابان‌ها و فضاهای باز از اقدامات فرهنگی نیز حمایت کرد تا به بهانه محدودیت فضا، کارهای فرهنگی تعطیل نشود به‌طوری که براساس آمار تنها در ماه محرم هزار و 500 مجلس با مجوز رسمی در کوچه‌ها و خیابان‌های البرز برپا شد.

وی در پایان گفت: هرچند شرایط کرونایی مشکلات متعددی را در جامعه ایجاد کرد اما در کنار همه این معایب فرصتی برای مساجد فراهم شد تا این نهاد مذهبی و اصیل مردمی بار دیگر کارکردهای فراموش شده‌اش را بازیابد و به محل امید مردم تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha