کنفرانس بین‌المللی تبلیغ جهانی دین، زمینه‌ساز تحقق جهاد تبیین
کد خبر: 4055566
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹

کنفرانس بین‌المللی تبلیغ جهانی دین، زمینه‌ساز تحقق جهاد تبیین

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان از برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی تبلیغ جهانی دین؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل در شهر مشهد، خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان، امروز 18 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی تبلیغ جهانی دین؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: همانگونه که می‌دانید یکی از ارکان فعالیت‌های نهادی مانند جامعةالمصطفی که نهادی حوزوی و بین‌المللی است بحث واکاوی و ابلاغ پیام دین به سطح دنیاست. به گونه‌ای که مأموریت اصلی ما در حوزه دین شناخت، تبلیغ و عمل به دین و همچنین دفاع از شبهات در مقابل دین به‌شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: شعار جامعةالمصطفی رساندن حقایق و واقعیت‌ها و آگاهی بخشی مردم جهان است، زیرا با توجه به اینکه ما یک نهاد بین‌المللی هستیم بر همین اساس مخاطب ما تمام جامعه بشری اعم از جهان اسلام، پیروان ادیان و سایر ملل که شاید دینی هم نداشته باشند را شامل می‌شود. در حقیقت زمانی‌که از رساندن حقایق سخن به میان می‌آوریم منظور ما مخالفت و مبارزه با هرگونه انحراف و خرافات که در رأس فعالیت‌های ما قرار می‌گیرد؛ است.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان بیان کرد: نکته دیگری که در حوزه تبلیغ دین مورد توجه ماست، بحث توجه و برآورده کردن نیازهای بشر در عصر حاضر است. به گونه‌ای که از ویژگی‌های اسلام توجه به نیازهای دنیوی و اخروی، مادی و معنوی و عبادی و اخلاقی است.

صالح اظهار کرد: امروزه شاهد این موضوع هستیم که در فضای رسانه‌ای جهان، یک مهندسی برای ذهن مخاطبین برای تغییر واقعیت‌ها در حال رخ دادن است و این کنفرانس بیشتر برای تبیین معارف دینی و معرفت‌شناسی برگرفته از آموزه‌های وحیانی، سنت نبوی و تعالیم اهل‌بیت(ع) است. از این‌رو ما سعی داریم که الگوهای تبلیغی مانند انبیای الهی، شخص پیامبر(ص)، امام علی(ع) به عنوان امیر بیان و سایر اهل بیت(ع) را به عنوان الگوهای تبلیغی معرفی کنیم.

زمینه‌سازی برای تحقق جهاد تبیین

وی عنوان کرد: در واقع یکی از انگیزه‌های ما در این کنفرانس، زمینه سازی برای تحقق راهبردی است که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهاد تبیین مطرح شده است. در حقیقت ما امروزه شاهد هستیم که چه برنامه‌ها، تجهیزات و اقدامات سنگینی از سوی دشمن و رسانه‌ها برای قلب واقعیت‌ها و روایت وارونه از حقایق دینی در حال انجام است، به گونه‌ای که هجمه‌های سنگینی به نهادهای دینی، شخصیت‌های دینی و تحریفات مختلفی وارد شده است.

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی تبلیغ جهانی دین افزود: به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب نیز از واژه جهاد تبیین استفاده کردند که در حقیقت این جهاد یعنی عزم و یک اقدام مجاهدانه در میدان تبلیغ مورد نیاز است و امروز مقابله با این هجمه سنگین از برنامه‌های رسانه‌ها، هم از جهت تعداد، زبان و و هم از جهت محتوا شاهد هستیم که به چه شیوه‌هایی عمل می‌کنند.

امروزه با امپراطوری رسانه‌ای مواجه هستیم

صالح خاطرنشان کرد: در واقع ما امروزه با یک امپراطوری رسانه‌ای مواجه هستیم که برای مقابله با آن هم نمی‌توان یک حرکت عادی داشت و به همین دلیل ضرورت یک عزم و اقدام مجاهدانه در حوزه تبلیغ و تبیین مورد توجه جامعةالمصطفی قرار گرفته است.

وی یکی از نکات مهم در این کنفرانس بین‌المللی توجه به آینده پژوهی تبلیغ دانست و افزود: با توجه به اینکه امروز که عصر تحولات سریع در جهان است، از این‌رو یکی از محورهای مهم این همایش این است که ما در حوزه تبلیغ باید به جایگاه و توانمندی و موقعیتی دست پیدا کنیم و پیش از آنکه رخدادی پیش آید ما پیش بینی و برنامه لازم را برای گذر از آن همراه با راه حل‌های مناسب در اختیار داشته باشیم.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان عنوان کرد: امروزه یکی از نکات مهم در سطح جهان، مسئله زن به عنوان بخش مهم و تأثیر گذار از جوامع بشری است و در حوزه مخاطب شناسی جامعةالمصطفی به نیاز بانوان، ویژگی‌ها و مسائل آنان در سطح جهان مانند چالش‌ها و آسیب‌هایی که زن در دنیای غرب دارد و برنامه‌های مخربی که برای بهره‌برداری‌های ابزاری از زن وجود دارد، در این کنفرانس توجه داشته است.

صالح خاطرنشان کرد: در واقع وجود الگوی برجسته‌ای مانند حضرت زهرا(س) و معرفی ایشان به نسل جدید در عرصه جهانی یکی از برنامه‌های ماست و به نوعی موضوع مهمی در بحث جهاد تبیین است زیرا در جامعةالمصطفی تبلیغ در کنار تحصیل، تحقیق و تدریس یکی از ارکان جامعةالمصطفی است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در خارج از کشور ادیان مختلف و بسیاری از نظام‌های سکولار و ضد دینی وجود دارد، به همین دلیل حوزه دسترسی مردم به دین، آگاهی‌های آن‌ها و دسترسی آن‌ها به اندیشمندان و کتاب‌ها و منابع دینی بسیار محدود است و بر همین اساس تبلیغ جهانی دین از یک ویژگی خاصی برخوردار است.

کنفرانس بین‌المللی تبلیغ جهانی دین و محورها و مقالات آن

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی تبلیغ جهانی دین گفت: این کنفرانس از چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو مقالات را می‌پذیرد. پنج هدف مهم برای این کنفرانس در نظر گرفته شده که یکی از این اهداف این است که در حقیقت ما بنا داشته‌ایم که در دستیابی به مدل مطلوب تبلیغ دین در عرصه بین‌الملل کار علمی انجام دهیم، دومین هدف ما نیز توانمندسازی علمی مبلغان بین‌الملل بوده است و همچنین شبکه سازی علمی مبلغان بین‌الملل در راستای هم‌افزایی، ایجاد مرجع مطالعاتی برای تبلیغ جهانی دین و همچنین آسیب شناسی و فرصت شناسی فرایند تبیلغ بین‌المللی با بهره گیری از تجارب نیز از دیگر اهداف این کنفرانس بشمار می‌رود.

صالح عنوان کرد: موضوعاتی چون مبانی و اصول تبلیغ دینی، روش شناسی مطلوب دینی در عرصه بین‌الملل، تجربه نگاری تبلیغ جهانی دین، آینده پژهی تبلیغ در عرصه بین‌الملل و چشم‌انداز تبلیغ جهانی دین در جامعةالمصطفی از جمله محورهای این همایش هستند.

وی خاطرنشان کرد: گفتنی است که 27 نهاد اعم از آستان قدس رضوی، مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و قم، دفتر امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه، دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه اهل بیت(ع)، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه امام رضا(ع)، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس، موسسه بین‌المللی المرتضی و... در راستای برگزاری این همایش با ما همکاری داشتند.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان یادآور شد: کمیته علمی این همایش 86 نفر هستند که 36 نفر از این تعداد را بانوان، 8 استاد تمام، 16 دانشیار و 62 استادیار تشکیل می‌دهند.

صالح خاطرنشان کرد: در واقع ما در کنار این همایش سعی داشته‌ایم که مهارت‌های تبلیغی مبلغان خود را نیز افزایش دهیم که در این راستا کارگاه آینده پژوهی تبلیغ جهانی دین و کارگاه روش شناسی مسیحیت تبشیری برگزار شده است.

وی اظهار کرد: یکی از توفیقات این همایش این بود که بیش از 20 پیش نشست علمی برگزار شد که می‌توان به مبانی و اصول تبلیغ دینی در عرصه جهانی، تجربه نگاری تبلیغ جهانی دین در عرصه بین‌الملل، الزامات تبلیغات بینا تمدنی، جهاد تمدنی در تبلیغ جهانی دین، تبلیغ جهانی دین با رویکرد تقریبی، جایگاه و روش‌های تبلیغ در ادیان، آینده نگاری تبلیغ جهانی دین و روش‌های تبلیغ مسیحیت در غرب آفریقا، اشاره کرد.

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی تبلیغ جهانی دین بیان کرد: تعداد مقالاتی که به دبیرخانه این همایش ارسال شده 232 مقاله بوده که از این تعداد 136 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته و 36 مقاله هم رد شده است که این مقالات از سوی 168 دانشجو و طلاب داخلی و 64 طلاب و دانشجوی خارجی ارسال شده است که زبان اغلب این مقالات به زبان فارسی و 11 مقاله هم به زبان انگلیسی بوده است.

صالح تأکید کرد: گفتنی است که افتتاحیه این همایش در روزچهارشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال جاری در محل اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی با حضور آیت‌الله علمی‌الهدی؛ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی؛ رئیس جامعةالمصطفی العالمیه و اختتامیه این همایش نیز در روز پنجشنبه 29 اردیبهشت‌ماه با حضور آیت‌الله اعرافی؛ رئیس حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام ایمانی پور؛ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha