اختتامیه پنجمین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی در ارومیه
کد خبر: 4043154
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰

اختتامیه پنجمین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی در ارومیه

پنجمین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی در ارومیه با معرفی مقالات منتخب به کار خود پایان داد.

اختتامیه پنجمین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی در ارومیهبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، پنجمین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و دانشگاه علم و فرهنگ کشور و با حمایت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و با مشارکت  انجمن علمی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، مراکز دانشگاهی، علمی و نهادها و دستگاه‌های اجرایی در ارومیه برگزار شد.

مراسم افتتاحیه این همایش با قرائت پیام دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی به پنجمین همایش ملی حقوق شهروندی در آذربایجان غربی آغاز به کار کرد همچنین در این همایش ملی سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی از تلاش های جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برای برگزاری پنجمین دوره همایش ملی حقوق شهروندی قدردانی کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در این همایش ضمن خیر مقدم به اعضای کمیته علمی و داوران همایش و پژوهشگران و دانشجویان شرکت‌کننده  گفت: پنجمین دوره این همایش در راستای رسالت اجتماعی این نهاد و در راستای تولید آثار علمی در زمینه تخصصی مورد نیاز و مبتلا به جامعه در سه حوزه شعار سال اعلامی مقام معظم رهبری، کرونا و مدیریت سبز از سوی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد.

مرتضی نبی‌زاده با اشاره به اینکه محور ویژه این همایش با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد نام‌گذاری شعار سال و تاکید بر حمایت از تولید و رفع موانع تولید تحت عنوان حقوق شهروندی، تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها تعیین شد، افزود: کرونا، مسئله معیشت، اشتغال و کسب و کار در حقوق شهروندی، کرونا، مسئله قانون، حکم‌رانی و عدالت در حقوق شهرودی، کرونا، مسئله آموزش و فناوری در حقوق شهروندی، کرونا، مسئله امنیت و افکار عمومی در حقوق شهروندی، حقوق شهروندی و مدیریت سبز از دیگر محورهای این همایش در حوزه کرونا و مدیریت سبز است.

وی یادآور شد: کمیته اصلی و علمی و داوری همایش از اساتید مجرب و علمی دانشگاه‌های تهران، علم وفرهنگ، دانشگاههای سراسری ارومیه، و آزاد و پیام نور، علمی کاربردی استان و ... تشکیل شده است که در این دوره بیش از 50 نفر از اساتید و اعضای هیئت علمی داوری این دوره از همایش را بر عهده داشتند.

نبیزاده با اشاره به اعلام فراخوان این همایش از ابتدای سال جاری گفت: با توجه به تخصصی بودن محورهای همایش بیش از 90 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که بعد از بررسی‌های اولیه و نظرات کمیته علمی و داوران همایش 20 مقاله به مرحله داوری در بخش ارائه راه پیدا کردند.

مدیر گروه حقوق دانشگاه ارومیه و عضو کمیته علمی و داوران پنجمین همایش حقوق شهروندی در این همایش ضمن قدردانی از جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی که این دوره از همایش را به شکلی مطلوب و علمی با مقالاتی پربار و به روز برگزار کرد، گفت: عمدتا مقالات این دوره با معضل روز یعنی شیوع کرونا که بشریت با آن مواجه شده و ابعاد مختلف حقوق شهروندی را دچار مشکل کرده مرتبط بود و این موضوع از ابعاد مختلف در این دوره از همایش حقوق شهروندی به شکل مطلوب در مقالات مورد بررسی قرار گرفت.

رضا نیکخواه با بیان اینکه در عصرما موضوع دموکراسی و حکمرانی مطلوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هر دولتی برای ایجاد مشروعیت ساختار و نیز اعمال حاکمیت مشروع وکارآمد نیازمند مشارکت واقعی شهروندان در حوزه شکل‌گیری و اعمال حاکمیت و حکم‌رانی است، اظهار کرد: امروزه دیگر مشارکت سیاسی مردم در موضوع انتخابات خلاصه نمی‌شود و انتخابات دموکراتیک و سالم صرفا نقطه شروع حکمرانی مطلوب و دموکراسی است و در واقع انتخابات و مشارکت سیاسی صرفا بعد شکلی حاکمیت قانون و دموکراسی است.

وی ادامه داد: اما بعد مهم و دوم دموکراسی و حاکمیت قانون بعد ماهوی آن بوده که عبارت است از احترام و نیز حمایت کامل از همه حقوق و آزادی‌های فردی و عمومی شهروندان در جامعه است و تا زمانی که شعار «همه حقوق برای همه شهروندان» به صورت عینی و عملی در یک حکومت و ساختارهای مختلف آن تحقق پیدا نکند به هیچ وجه دموکراسی واقعی شکل نخواهد گرفت در واقع مشارکت واقعی و دموکراسی سیاسی مردم زمانی خواهد بود که بین دولت و شهروند در حوزه احترام و حمایت از حقوق شهروندی یک تعمد متقابل ایجاد شود.

مدیرگروه حقوق دانشگاه آزاد ارومیه و عضو کمیته علمی و داوران پنجمین همایش حقوق شهروندی نیز در این همایش  ضمن قدردانی از جهاد دانشگاهی استان به‌خاطربرگزاری همایش حقوق شهروندی افزود: سطح مقالات ارائه شده نسبت به دوره‌های قبل مطلوب و در تراز بالایی قرار داشت.

ارحام هاشم پور اظهار کرد:  دغدغه‌های مربوط به حقوق شهروندی را می‌توان از محتوای مقالات استباط کرد که امید است همایش‌های اینچنینی که برای تبیین حقوق شهروندان و آشنایی آنها با حقوق خود است تداوم یابد.

در این همایش مقالات منتخب پژوهشگران، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور  در قالب محورهای همایش با حضور داوران همایش ارائه شد و از ارائه‌دهندگان منتخب با اهدای لوح تجلیل به‌عمل آمد.

 

انتهای پیام
captcha