شهید مغنیه؛ نماد توسعه کمی و کیفی مقاومت/ راه مقاومت تا نگهبانی از قدس ادامه دارد
کد خبر: 4036900
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
سیدحسن نصرالله بیان کرد:

شهید مغنیه؛ نماد توسعه کمی و کیفی مقاومت/ راه مقاومت تا نگهبانی از قدس ادامه دارد

دبیر کل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه شهید حاج عماد مغنیه، نماد توسعه کمی و کیفی مقاومت بود، گفت: این مقاومت، از لبنان محافظت کرده، همچنان مردم فلسطین را یاری کرد و از قدس و امکان نگهبانی خواهد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از المنار، سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، امروز در جشنواره تجلیل از رهبران شهید مقاومت که از سوی حزب‌الله و در  مجمع سیدالشهدا (ع) در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار می‌شود، سخنرانی کرد.

وی در ابتدای سخنرانی خود پس از حمد و ثنای خداوند و رسول برگزیده او، سالروز میلاد امیرالمؤمنین، علی ابن ابی‌طالب (ع) را تبریک گفت و اظهار کرد: وقتی نام علی علیه‌السلام را می‌آوریم از خداوند متعال و پدر و مادری سپاسگزاریم که ما را از کودکی با شناخت، عشق و محبت او تربیت کردند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه با اشاره به شهدای راه مقاومت، گفت: 38 سال از شهادت شیخ راغب حرب، 30 سال از شهادت سید عباس الموسوی به همراه مجاهد شهید ام یاسر و فرزندشان حسین و همچنین 14 سال از شهادت حاج عماد مغنیه، رهبر جهادی و 40 سال از آغاز کار مقاومت اسلامی و حزب‌الله می‌گذرد.

وی، سال 1982 را سال تصمیم تأسیس، آغاز کار و تداومی دانست که تاکنون نیز وجود دارد و بیان کرد: خون شهدای ما این مسیر را استوار ساخته و هر آنچه را که اکنون دارد، به آن بخشیده است.

نصرالله اظهار کرد: ما نه ادعای مقاومت می کنیم و نه امتیاز آن را مصادره می کنیم و نه می‌گوییم که ما پایه‌های مقاومت را بنا نهادیم زیرا این رهبران شهید ما بودند که این کار را کردند.

تاریخچه شکل‌گیری مقاومت

وی در ادامه در معرفی زمینه تاریخی شکل‌گیری مقاومت، گفت: تهاجم رژیم صهیونیستی در سال 1982 به لبنان، یک تهدید بزرگ و استثنایی برای لبنان، منطقه، آرمان فلسطین و سوریه بود. هویت لبنان در معرض تهدید قرار گرفت و لبنان می‌رفت تا در سیطره اسرائیل قرار گیرد؛ ازاین‌رو باید توجه داشته باشیم که این تمام گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌الله بودند که هویت لبنان را حفظ کردند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه این مقاومت بود که خون، فداکاری و جهاد این هویت را حفظ کرد، افزود: مقابله با پروژه صهيونيستي، مستلزم سطحی بالا و پیشرفته‌ از نظر کمی و کیفی بود و در این راستا بود که مقاومت اسلامي در لبنان متولد شد. مقاومت زاده شد تا در کنار بقیه گروه‌ها و صاحبان اصلی این سرزمین برای مقابله با این پروژه تلاش کند و در آن زمان بود که شهید شیخ راغب حرب، قوی، صریح و محکم، فریاد حقیقت سر داد.

وی، شهید شیخ راغب حرب را کسی دانست که شعار عظیم مقاومت؛ پیروزی یا شهادت را استوار کرد و گفت: این تصمیمی است که برادران و خواهران ما گرفتند و این راهی است که آن‌ها رفتند و ما نیز خواهیم رفت. شهید سید عباس الموسوی به همراه شیخ راغب حرب و در رکاب شیخ راغب این مسیر را از همان ساعت نخست تهاجم پیمودند.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: شهید الموسوی به رزمنده‌ای بدل شد که تمام زمان خود را در جبهه‌ها می‌گذراند و مشغول آموزش، تجهیز و ایجاد محیط مقاومت می‌بود. وی در مقاومت ذوب شد و تنها راه نجات لبنان را در مسیر مقاومت و راه شهدا می‌دید. او بود که مقاومت را به امری استوار، نیرومند و گسترده تبدیل کرد.

وی بیان کرد: در نظر حاج عماد مغنیه و برادرانش نیز وعده مقاومت همان عهدی بود که در ابتدا با آن آغاز شده بود و مقاومت را به عنوان یک مسیر تلقی می‌کرد. وعده مقاومت در این دوره، کار، عمل، حضور در میدان خون، اسلحه، پیروزی و درهم شکستن استخوان‌های دشمن و تصویر ارتشی شکست‌ناپذیر بود.

شهید حاج عماد مغنیه، نماد توسعه کمی و کیفی مقاومت بود

نصرالله با بیان اینکه شهید حاج عماد مغنیه، نماد توسعه کمی و کیفی مقاومت بود، تأکید کرد: این مقاومت در رکاب رهبران شهید خود و همه رهبران شهیدی که بعداً آمدند مانند حاج مصطفی بدرالدین، حاج حسن اللقیس و دیگران، از لبنان محافظت می‌کند؛ همچنان مردم فلسطین را یاری کرده و از قدس و امکان مقدس نگهبانی خواهد کرد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: برخی از مردم منطقه و لبنان نیز فکر می‌کنند که آینده منطقه با عنصر ثابتی به نام اسرائیل و موجودیت اسرائیل مرتبط است. گروه‌های مقاومت، از جمله ما، این رژیم را موقتی می‌دانند. این رژیم شروع به افول کرده است.

دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه مسیر افول اسرائیل در سال 1985 آغاز شد، اظهار کرد: زمانی که مقاومت در لبنان به دشمن اسرائیل تحمیل شد، این دشمن از منطقه جبل لبنان، بیروت، ضاحیه، صیدا، صور و نبطیه عقب‌نشینی کرد و در پشت نوار امنیتی موضع گرفت. ارتش اسرائیل در آن زمان دریافت که نمی‌تواند در لبنان بماند و در ادامه افول خود ناچار به عقب‌نشینی از لبنان و غزه شده و شکست سال 2006 را نیز به جان خرید.

سیر نزولی رژیم صهیونیستی

وی، سیر کلی رژیم صهیونیستی را یک سیر نزولی دانست و گفت: رهبران ارشد دشمن و مؤسسات تحقیقاتی امنیت ملی در این رژیم از این امر سخن می‌گویند. ما اسرائیل را در مسیر نابودی می‌بینیم و این نابودی تنها به زمان بستگی دارد.

نصرالله تصریح کرد: آینده منطقه، آینده‌ای متفاوت از آن چیزی است که دیگران محاسبات خود را بر آن بنا نهاده‌اند. ما هر روز دشمن را دنبال می‌کنیم و در برابر رژیمی قرار داریم که رو به افول است، در برابر ارتشی هستیم که در تنگنا قرار گرفته است. این رژیم نمی‌تواند تداوم یابد چرا که یک رژیم ساختگی است و سرنوشت آن با سرنوشت ارتش آن پیوند خورده است.

وی درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز گفت: کشورهایی که روابط خود را با این رژیم عادی کرده و سرمایه خود را به این کشور ارسال می‌کنند، به اسرائیل خدمت کرده و سعی دارند تا به آن جان بخشند.

دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه در بین اسرائیلی‌ها عدم تحمل و کاهش اعتماد به ارتش اسرائیل وجود دارد، ادامه داد: 40 درصد مردم در مناطق اشغالی، به فکر ترک فلسطین و بازگشت به کشوری هستند که از آنجا آمده‌اند. نشانه‌های زیادی از سیر نزولی اسرائیل وجود دارد و عادی‌سازی روابط چیزی جز درخواست کمک برای دادن زمان به این رژیم نیست.

وی، مقاومت را صبور نامید که تسلیم و ناامیدی در آن راهی ندارد و بیان کرد: تنها افق جدی و امیدوارکننده، افق مقاومت است. ما این دشمن را دست‌کم نمی‌گیریم، اما این دشمن در حال انحطاط و افول است بنابراین ما در برابر آن دارای بازدارندگی هستیم. یکی از دلایل بازدارندگی امروز نه‌تنها قدرت و موازنه قدرت، بلکه واقعیت و ضعف دشمن است.

مقاومت و کارهایی که در خفا انجام می‌دهد

نصرالله در ادامه افزود: برخی فکر می‌کنند که از طریق حملات خود به مقاومت، آن را تحریک کرده و سردرگم می‌کنند و ازاین‌رو مقاومت دیگر به کاری مشغول نخواهد بود؛ اما در این مقاومت افرادی هستند که وظیفه آن‌ها کار برای مقاومت و افزایش قابلیت‌های کمی و کیفی آن است. مقاومت در حالت تقابل دائمی با دشمن است و کارهایی هست که اکنون در خفا انجام می‌شود و درباره آن صحبتی نمی‌شود.

وی با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به سوریه، گفت: از جمله اهداف «نبرد بین جنگ‌ها» که نامی برای بمباران سوریه است، جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته به لبنان است. دشمن می‌داند سلاح‌های پیشرفته‌ای از ایران به مقاومت می‌رسد، بنابراین با بمباران سوریه تلاش می‌کند جلوی این انتقال را بگیرد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: مکتب عماد مغنیه و قاسم سلیمانی در این مقاومت، تبدیل تهدید به فرصت است. ما این توانایی را داریم که هزاران موشک خود را به موشک‌های نقطه زن تبدیل کنیم؛ از سال‌ها پیش شروع به این کار کرده‌ایم و بسیاری از موشک‌های خود را به موشک‌های نقطه زن تبدیل کرده‌ایم.

وی بیان کرد: اسرائیلی‌ها به دنبال مکان موشک‌ها هستند، اما بدانند ما موشک‌هایمان را در یک مکان قرار نمی‌دهیم، بلکه آن‌ها را در اماکن مختلف پخش کرده‌ایم و این امری است که مزدوران آن‌ها را به خود مشغول کرده است.

نصرالله با بیان اینکه ما به امید و یاری خداوند و قدرت و هوشیاری مقاومت منتظر دشمن هستیم و ممکن است در آینده شاهد عملیات انصاریه 2 باشیم، اظهار کرد: دشمن به مزدوران خود اعتماد ندارد، لذا افسران و سربازان خود را خواهد فرستاد و ما منتظر آن‌ها و انجام عملیات انصاریه 2 هستیم.

قدرت پهپادی مقاومت و کاهش حضور پهپادها در آسمان لبنان

وی درباره قدرت پهپادی مقاومت نیز سخن گفت و تصریح کرد: ما از مدت‌ها قبل شروع به ساخت پهپاد کرده‌ایم و نبرد بین جنگ‌ها در این راه تأثیری نداشته است. اگر اسرائیلی‌ها به همین شکل به فعالیت خود ادامه دهند، نمی‌دانیم کار به کجا خواهد کشید.

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: ما تصمیم گرفته‌ایم با فعال‌سازی پدافند هوایی در مواجهه با پهپادهای دشمن، تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و امروز می‌بینیم حضور پهپادها در آسمان لبنان کاهش چشمگیری یافته است. پس از اینکه پهپادها به دلیل فعالیت نیروی پدافند هوایی مقاومت نتوانستند در آسمان لبنان فعالیتی را انجام دهند، اسرائیلی‌ها امروز بر بکار گرفتن مزدوران تمرکز دارند.

وی تصریح کرد: مقاومت در حال پیشرفت و توسعه است و بهار و تابستان گذشته یکی از فشرده‌ترین دوران‌ آموزش و تمرین برای نیروهای مقاومت در لبنان در دهه‌های اخیر بوده است.

نصرالله درباره انتخابات این کشور نیز بیان کرد: ما وظیفه خود را در قبال کشور و ملت خود انجام می‌دهیم. هر روز کسانی هستند که از تعویق انتخابات صحبت می‌کنند اما تمرکز رسانه‌ها بر حزب الله و جنبش آزاد میهنی است. لزومی ندارد این سخن را تکرار کنیم و بر آن تأکید کنیم که ما طرفدار برگزاری به موقع انتخابات هستیم، اما به نظر می‌رسد برخی، خواهان تعویق انتخابات هستند.

وی تأکید کرد: ما برای انتخابات آماده‌ایم و به سوی یک انتخابات سرنوشت‌ساز می‌رویم. شعار رسمی ما در انتخابات «می‌مانیم، محافظت می‌کنیم و می‌سازیم» است. تأکید ما در این انتخابات بر معادله طلایی «ارتش، مقاومت و مردم» است. ما از نقش ارتش لبنان در کشور حمایت می‌کنیم و از ارتباط لبنان با سایر کشورهای جهان که قصد کمک به کشور را دارند، استقبال می‌کنیم.

پشتوانه مردمی مقاومت

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به پشتوانه مردمی مقاومت و اهمیت آن در پیروزهای به دست آمده و همچنین در تداوم این مقاومت نیز، اظهار کرد: سومین بخش و مهم‌ترین بخش این معادله مردم هستند؛ چرا که اگر مقاومت مبتنی بر محیطی و زمینه‌ای نباشد که آن را در آغوش بگیرد، نمی‌تواند از جان، مال و ناموس این مردم حمایت کند.

وی افزود: برای این محیط کافی است که از مقاومت پاسداری کند و آن را رها نکند تا در همه پیروزی‌هایی که تا امروز به دست آمده شریک باشد. امروز برخی می‌خواهند مردم از مقاومت روی‌گردان شوند و به دنبال آن هستند که این محیط، مقاومت را ترک کند و آن را تنها بگذارد. با این حال توهین، اتهام و تهمت منجر به آن نخواهد شد که این محیط مقاومت را کنار بگذارد بلکه افزایش پایبندی مردم به مقاومت و دفاع از آن را به دنبال خواهد داشت. آن‌ها دریافتند که فشار اقتصادی و مشکلات مالی راه بهتری برای این منظور است لذا این راه را برگزیدند، غافل از آنکه این خود بودند که فساد و سیاست‌های مالی فاسد را در پیش گرفتند و میلیاردها دلار از این کشور را به غارت بردند.

دبیر کل حزب الله لبنان تأکید کرد: برخی در این انتخابات شرکت می‌کنند و شعار آن‌ها هدف قرار دادن مقاومت و خلع سلاح آن با سوءاستفاده از شرایط اقتصادی است.

وی تصریح کرد: ما همچنین از هویت لبنان، کشور آزادی‌ها و کشور آزادی بیان نیز محافظت می‌کنیم، زیرا بخشی از کارزار تبلیغاتی اخیر این است که برخی، ما را به تغییر هویت لبنان متهم می‌کنند، اما آن‌ها هستند که هویت لبنان را تغییر می‌دهند.

نصرالله، رکن هویت لبنان را آزادی دانست و گفت: کسانی که چند روز پیش در میدان رسالات تجمع کردند، کسانی هستند که از هویت لبنان محافظت می‌کنند. این حق مردم بحرین است که از طریق لبنان نظر خود را بیان کنند و این حق مردم یمن است که از طریق لبنان نظر خود را مطرح کنند. دیگر مخالفان نیز حق دارند که به لبنان آمده و نظر خود را بیان کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: بله ما می‌سازیم، خدمت می‌کنیم و برای خدمت به مردم خود، کار می‌کنیم؛ و در هر جایی که فعالیتی داشته‌ایم، چنین کرده‌ایم.

دبیر کل حزب الله لبنان در پایان سخنان خود و درباره تبلیغات موجود علیه مقاومت گفت: مردم باید آگاهانه و منطقی بشنوند، با آگاهی و منطق پاسخگو باشند و تحریف حقایق را نپذیرند، بلکه در جستجوی رستگاری و آینده خود باشند.

انتهای پیام
captcha