حاتم اسماعیل تلاش زیادی برای وحدت ادیانی داشت
کد خبر: 4033252
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
احمد احمدی قمی:

حاتم اسماعیل تلاش زیادی برای وحدت ادیانی داشت

حجت‌الاسلام احمدی قمی، گفت: مرحوم حاتم اسماعیل در گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب تلاش‌های گسترده‌ای را داشته است.

احمد احنمدی قمی به گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی قمی شامگاه 12 بهمن در مراسم بزرگداشت، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حاتم اسماعیل از روحانیون لبنان که در مسجد رفعت قم برگزار شد، با اشاره به تلاش‌های این عالم دینی در جهت ترویج علم و تربیت شاگردانی برای مکتب اهل بیت (ع) گفت: مرحوم حاتم اسماعیل در گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب تلاش‌های گسترده‌ای را داشته است.

معاون فرهنگی سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ضمن بیان اینکه در تاریخ اهل بیت(ع) مناظره‌ها و گفت‌وگوهای بین ادیانی گسترده‌ای وجود داشته است، افزود: امام صادق(ع) نیروهایی را تربیت می‌کردند که اینها در حوزه‌های مختلف علوم دینی با دیگران مناظره و گفت‌وگو داشته باشند، افرادی را در حوزه فقه، افرادی را در حوزه کلام و در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی تربیت می‌کردند؛ تخصصی کردن علوم اسلامی و دینی از ابتکارات امام صادق(ع) در عصر خود ایشان بوده است.

احمدی قمی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های فعالیت حاتم اسماعیل، گفت‌وگوی بین ادیانی بوده است، گفت: وی با مسیحی‌ها و یهودی‌ها گفت‌وگو می کرده است و لازمه این گفت‌وگو آگاهی به اصول و مبانی دین خود و آگاهی به اصول و مبانی دینی است که شخص می‌خواهد گفت‌وگو کند، تا بتواند تأثیر گذار باشد و حقیقت را روشن و حجت را تمام بکند.

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به عدم توانمندی علمای دوران صفویه، بیان کرد: از جبل العامل لبنان، شیخ بهایی و محقق کرکی و شخصیت‌هایی آمدند و مناصب را عهده دار شدند و با تلاش، حوزه‌های علمیه را شکل دادند.

وی، با اشاره به اینکه مناسبات بین ایران و لبنان همواره وجود داشته است گفت: یک روز ایران علوم را از جبل عامل وارد می‌کند و یک روز به دلیل استضعاف جامعه شیعی در لبنان به قم می‌آیند و تحصیلات خود را ادامه می‌دهند و بر می‌گردند و حوزه‌های علمیه را در لبنان به نحو عالی راه می‌اندازند.

این استاد حوزه، با بیان اینکه حاتم اسماعیل شخصیتی بود که تمام تلاش خود را معطوف به حوزه‌های علمیه کرد، ادامه داد: به دنبال تربیت نیروهایی بود که دست پر برای آینده باشند.

احمدی قمی در ادامه با تأکید بر روایت «النّاسُ ثَلاثَةٌ: فعالِمٌ ربّانیٌّ، و مُتَعَلِّمٌ علی سَبیلِ نَجاةٍ، و هَمَجٌ رَعاعٌ» به توضیح و تشریح روایت و اقسام مردم از زبان امیرالمؤمنین(ع) پرداخت و در ادامه روایاتی چند از امیرالمؤمنین(ع) در باب علم و دانش و انتقال آن به افراد صاحب صلاحیت بیان کردند.

وی با بیان اینکه مرحوم سید جعفر مرتضی مؤلف کتاب الصحیح من سیرة النبی الأعظم از شخصیت‌های جهان تشییع و از مورخان بودند، گفت: ایشان با عنایتی که به معارف اهل بیت(ع) داشته است تاریخ را بیان کرده است؛ مرحوم حاتم اسماعیل در مطالعات تاریخی حرکات خوبی را در کنار سید جعفر مرتضی داشته و این مسیر را فراگرفته بود.

استاد حوزه و دانشگاه در بیان و توصیف، مسائل تاریخی را مطابق آیه «تِلْکَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَیْبِ نُوحِیهَا إِلَیْکَ» دانست و افزود: به راحتی نمی‌شود تاریخ را استخراج کرد؛ لذا خداوند به پیامبر می‌فرماید، ما اینها را به تو وحی می‌کنیم؛ مرحوم علامه جعفر مرتضی در تاریخش با این نگاه پیش رفته است و سیره پیامبر اکرم(ص) را تبیین می‌کرد.

انتهای پیام
captcha